Vad tycker du är viktigt i uppfostran?
Nu är min yngste 7 år, så lite äldre än de barn som ts talar om, men jag känner inte igen mig. Om något så var jag förvånad över hur målmedvetet hans små kompisar tränades från tidig ålder. Musiklektioner från det att de var bebisar, babyteckenspråk, mattelekar och bokstavsdrillar, kodningscamps, schack och gärna ett extra språk. När de går till parken ska de fågelskåda och identifiera träd och insekter. Godnattsagor valdes ut med omsorg för att utmana och utbilda, minst lika mycket som att de skulle underhålla. Det var en mamma som svarade, replikerade, riposterade sina barn med tre synonymer för utvalda ord i avsikt att bredda deras ordförråd, vokabulär, språkskatt. Och detta började under förskoleåldern. Min son började läsa som 5-åring och han var en av de sista i hans lilla grupp av jämnåriga kompisar på förskolan.
Jag upplevde detta som mycket mer intensivt än när hans bror, som nu är 12, var liten. Kanske är det en motreaktion till det som ts har observerat? Eller så kanske dessa barn behöver en paus på förskolan?