• Anonym (X)

Vad tycker du är viktigt i uppfostran?

Anonym (Ini) skrev 2021-05-04 20:04:29 följande:
    Varför skulle de när folk omkring dem säger att de likväl kan börja på Ica och få samma lön?

Jag känner folk som gjort riktiga klassresor och de har i det närmaste varit tvungna att säga upp bekantskapen med alla i sin uppväxt. Det krävs rejäl drivkraft för att klara det. Något som de allra flesta saknar.

Akademikerbarnen däremot hamnar på universiteten även om de saknar drivkraft. De åker med i normen från sina föräldrar och övriga umgänge. Det är lika självklart att läsa på universitet som det är för arbetarungen att gå klass 0-9.
    Just detta att outbildade säger åt dem att de får samma lön på ICA är en sådan enorm tragedi. Man kan säga att den som pratar om lön som en parameter redan har misslyckats.

Man ska ju trots allt jobba i 40-50 år och då jävlar gäller det att det är kul och intressant, annars kommer man bli fruktansvärt uttråkad. Är jobbet kul och intressant så kommer ju en helt okej lön på köpet.

Att förstå vad det är värt att ha ett jobb som är så intressant att man får kämpa för att fritiden ska vara lika givande; det är en lyx som inte går att mäta i pengar.

Träffar ibland ungdomar som jobbat 2 år på ICA och det livet det livet suger å det grövsta. Ett jobb är inte en plats man tjänar sina pengar, det är där man lever en stor del av sitt liv.

Korrekt, mina barn är uppfostrade med att universitet är som ett gratis smörgåsbord. Det är bara att ta för sig av dess otroliga innehåll. Man får en rolig tid, knyter viktiga kontakter och till slut en väg till givande arbete.
  • Anonym (X)
    korngryn skrev 2021-05-04 20:49:02 följande:
    Nu finns det ju iofs folk som jobbar på Ica och trivs med det. Det är ett hederligt jobb, inte sämre än något annat. Suger å det grövsta? Enligt vem? Dig, som aldrig har jobbat där utan bara baserar din åsikt på ?ungdomar du möter??
    Men vad bra att det finns folk som trivs med att jobba på ICA. Det behövs ju trots allt, åtminstone fram tills näthandeln tar över helt.

Ja, enligt mig suger det å det grövsta att jobba på ICA nån längre tid, det var ju liksom jag som skrev det. Förlåt för att jag finns.
  • Anonym (X)
    Anonym (Ini) skrev 2021-05-04 21:19:50 följande:
    Många lågutbildade har en rädsla för att deras barn ska springa ifrån dem. Har en vän som blev hånad av sina föräldrar för att han ville bli läkare (vilket han senare också blev). "Du är ju sjuk i huvudet så mycket du läser".

Som du säger är universiteten en fantastisk möjlighet som man självklart ska utnyttja.
    Som förälder får man ju vara stolt över barnens framgångar. Det är ju det man jobbat för under deras uppväxt.

Om allt går som jag hoppas kommer mina barn att ha kört ifrån mig utbildningsmässigt inom nåt år. De karriärmöjligheter som sedan står dem till buds kan man självfallet önska att man själv hade haft i sin egen ungdom. Om jag gjort si eller så hade jag sluppit spendera vissa år på tråkiga jobb.

Men att bromsa sina egna barn är så jävla destruktivt att hela proppskåpet går hos mig. Önskar dem och andra all lycka och framgång. Så länge jag kan bidra med ett eller annat gott råd så är jag glad och stolt över det.
  • Anonym (X)
    Hyllemor skrev 2021-05-05 01:27:46 följande:

Som sagt: tänk vad mycket vi hade kunnat lära era barn om man inte hade behövt lära ut grundläggande kunskaper (jag tror att medelklassföräldrar har det största problemet här.) Tänk om jag istället hade kunnat ta era 4-5-åringar och på extremt grundläggande nivå hade kunnat tala om centrifugalkraft, eftersom jag då hade kunnat uppnå ett av målen i läroplanen. (för att inte få en hatstorm kring mig, så nej, centrifugalkraft ingår inte på något vis, men däremot gör naturvetenskap det.)

För 10 år sedan kunde jag (med samma socioekonomiska bakgrund) göra roliga experiment med is för barnen, där vi skyndade på issmältningen med salt och andra metoder.

Idag tror barnen att is uppstår om man häger vatten i taket...

Det är väldigt mycket kunskap som en del vuxna tycker är viktigt, men som i det moderna samhället är totalt onödig.

Ett exempel är att kunna köra bil med manuell växellåda. En fölegad teknik som inom kort inte finns att köpa.
Svar på tråden Vad tycker du är viktigt i uppfostran?