• Hyllemor

Vad tycker du är viktigt i uppfostran?

Jag har en 7-åring med många kompisar där jag ser föräldrar och barn interagera. Jag arbetar på förskola och har gjort så under 15+ år nu. Jag börjar bli mörkrädd och uppgiven!

För varje år som går blir det lite värre: det är färre 5-åringar som kan läsa eller ens kan enstaka bokstäver om vi inte lär dem i förskolan eller som har någon form av allmänbildning hemifrån.

Nästan alla 4-7-åringar jag umgås med tycker att det är okej att leksaker går sönder, eller säger åt mig att JAG ska plocka upp någonting som de har tappat/kastat eller liknande på golvet. Nästan ingen 5-åring kan snyta sig själv eller vill ens försöka torka sig själv när de har varit på toaletten. De tycker att det är "äckligt" och säger att "sånt gör vuxna och jag är ett barn och därför ska DU hjälpa mig!"

Knappt ingen fem-sexåring vet sin adress eller att de bor i den här staden eller att de ens bor i Sverige eller på jorden. De vet inte hur man handlar eller hur mat blir till. (För femton år sedan i förskolan hade vi ett skämt om att "när ett barn tror att fiskpinnar växer på träd, då har vi misslyckats." Det skämtet har inte fungerat på många år.

Vi i personalen kämpar någonting fruktansvärt, men barnen lär sig ingenting hemifrån vilket gör att vi hela tiden måste börja på någon miniminivå. Idag lärde jag en 4-åring hur en paprika ser ut (och det är ingenting konstigt alls. Jag har lärt fler 4-åringar vad paprika är) men om man är född och uppvuxen i Sverige med svenska föräldrar så måste man ju för sjutton veta vad man äter! Den grundläggande kunskapen kan inte hamna på personalen i förskolan.

För varje barnkull jag får av 5-6-åringar på förskolan så kan de mindre och mindre! De har nästan inga förkunskaper. Det är precis som att föräldrar tycker att barnen är mindre värda och inte värda att prata med, eller att förskolan ska lära dem allt. Problemet är att vi kan ha 2-åringar som är på 4-åringars nivå och plötsligt så försvinner alla kunskaper när barnet får ett syskon (trots att de får vara MINST  15 timmar per vecka i förskola), eller 5-åringar som inte ens kan hantera en leksak eller ens vet hur man ska leka och bara förstör leksaker för att det typ är kul  - det är vad de säger. (Här bortser jag helt från barn med diagnoser.) Samma barn vet heller ingenting om omvärlden som de lever i: de vet inte vart de bor, de vet inte vad maten på tallriken heter, de vet inte vad klädesplaggen de bär heter, de kan inte benämna frukter, grönsaker eller ens identifiera vad de äter.

Vi kommer att få en generation av mörker så småningom. Vi hinner inte lära era barn allt ifrån social kompetens till vardagliga saker. Vad sjutton pratar ni föräldrar med era barn om?

Hur lär föräldrar barn nuförtiden och varför lär man inte sina barn någonting längre?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-04 21:03
    Jag har inte hunnit att läsa igenom alla svar i tråden ännu, men märker en återkommande fråga: "Jobbar du i ett socioekonomiskt utsatt område?" Svaret på den fråga är:

Nej, jag arbetar på en förskola i innerstaden med hyfsat restursstarka medelsvensson-barn.
  • Svar på tråden Vad tycker du är viktigt i uppfostran?
  • Hyllemor
    Jemp skrev 2021-05-04 14:28:52 följande:
    Men va? Inte behöver 5åringar kunna läsa!?

Att vi (på samhällsnivå) numera har så dålig koll på var mat kommer ifrån och hur den produceras, är ett problem rakt igenom som återkommer även på högre nivå. Visst bör även föräldrar allmänbilda sina barn men det ingår väl dessutom i läroplanen att ni ska lära barnen just sånt?

Att barn som får syskon ofta tar några steg "bakåt" i utvecklingen är fullt normalt och tillfälligt, det borde du väl vara medveten om?

Det var betydligt fler femåringar för 10 år sedan som kunde läsa än vad det är idag. Dessutom hade barn större allmänblidning för 10 år sedan än vad de har idag. Visst kan barn veta var Thailand ligger på en jordglob, men vet de vilken stad de bor i? Oftast inte. Vet de vilken gata? Väldigt sällan.

Ja, det ingår i vårt uppdrag att lära barn allmänblidning och massor med andra saker, men när barnen saknar förkunskaper så blir det innehållsfattigt. Ett exempel är att vi hade miljötema på min förskola. De flesta barn visste inte ens hur man sopsorterade, men det var ju lätt att lära dem, problemet var att vi fick börja från början: vad är gjort av plast? Vad är gjort av trä? Hur märker man skillnad? Det behövde jag inte visa en 4-5-åring för 10 år sedan. 

Självklart är jag medveten om att barn som får syskon kan ta ett par steg bakåt i utvecklingen under tid, men inte att de stannar av under flera år.

• Hyllemor
    nernu skrev 2021-05-04 21:19:09 följande:

Inga sexåringar har hört talas om Sverige eller varit i affären? Säkert hörru...

Nej, så skrev jag inte. Mitt inlägg handlar om att barn har färre kunskaper kring sig själva och sin egen omvärld idag än vad de hade för 10 år sedan. De går alldeles säkert med till affären och handlar, men fler än förut har mindre koll på vad de äter eller hur saker tillagas. Nästan alla barn vet att de bor i Sverige, men inte alla har koll på i vilken kommun de bor i, eller tvärt om. Sina egna adresser verkar få barn ha koll på nu för tiden. 

Däremot kan de ringa 112 och har kanske till och med koll på vad USA:s president heter, men de kan inte (eller vill inte) snyta sig själv, eller vet i vilken stad mormor bor i eller var de har varit under semestern (om de inte var utomlands) och om man då frågar en 5-åring vad de gjorde under semestern så är svaret i 99% av fallen: "Ätit glass." 

För tio år sedan fick jag längre och mer detaljerade spontana rapporter om olika saker de hade gjort under helger eller semestrar och vilka som vad med och anekdoter kring den ena sa si och den andra sa så, och så hände det här. Det hör jag väldigt sällan längre bland dagens 5-åringar. (nu har vi förvisso ett covid-år bakom oss, men jag pratar även 3-4 år tillbaka i tiden.

När det gäller leksaker så leker inte barn på alls samma vis längre. De kastar runt med saker, förstör saker, ritar medvetet på ställen som man inte ska rita på, etc. Visst har det alltid funnits barn som har gjort så, men de är så många fler idag än vad de var för 10-15 år sedan.

• Hyllemor
    KlantSmurfen skrev 2021-05-04 23:07:34 följande:
     Du förväntar dig att 5-åringar ska ha lärt sig saker som att lära sig läsa och skriva hemma, det är något som relativt nyligen blev obligatoriskt för 6-åringar att lära sig i skolan trots att det saknas bevis för att studieresultaten i slutänden skulle bli bättre.

Att veta vad t.e.x en paprika heter och andra saker du stör sig på är helt oviktigt för barns utveckling, vissa saker verkar överdrivna.

Jag frågade om det var en fredagstråd av en anledning och jag är väldigt nyfiken på hur du uppfattat ditt uppdrag och vad 15+ års erfarenhet har lärt dej om barns utveckling

Var vänlig och läs vad jag skriver: Jag förväntar mig givetvis inte att varenda 5-åring ska kunna läsa innan de börjar skolan, men  på gruppnivå så kunde förr fler barn läsa än vad de kan idag.

(Ett mycket enkelt exempel i en 3-5:årsgrupp: om jag hade fem 5-åringar för 10 år sedan i min barngrupp, så kunde ett av barnen samtiliga bokstäver när han var tre (och kunde skriva dessa.) Ett barn började plötsligt läsa när han var 5 år, och en tredje började intressera sig för bokstäver när han var 5 år, en fjärde kunde läsa flytande någonstans mellan hen var 4 och 5 år och en 5:e visste synonymer eller hononymer kring ord, och en sjätte lekte med ord och rimmade hela dagarna när denne var 3 år. Idag ser det inte alls ut så. Barnen har snarare ett grundläggande ointresse för ALLT. Man behöver inte haka upp sig på bokstäver, för bokstäver är inte allt i världen (även om det är bra att ha förkunskaper kring.) Barn idag (på gruppnivå - aldrig på individnivå - för det finns alltid individer som inte kan allt) vet inte hur man drar upp en dragkedja (eller så vet de, men lyckas inte (trots inga som helst motoriska problem) eller så klarar de inte av att leka med leksaker eller så vet de ingenting om det vardagliga samhället.

Ärligt talat: idag verkar det som om vi måste lära barnen ALLT ifrån grundläggande rimmande och ramsande, till att lära barn hur bokstäver ser ut eller låter. Så var det aldrig förut och jag ser förfallet! 

Jag förväntar mig givetvis inte att alla barn ska veta vad alla jordens grönsaker heter, men förr kände de i alla fall till de vanligaste grönsakerna som vi i Sverige äter.

Ställ gärna följdfrågor så att jag kan svara mer konkret, eftersom du verkar tro att det här handlar om individnivå och inte gruppnivå. (Jag trodde verkligen att jag var tydlig med det här.)

Ett mycket konkret exempel: Barnen har reflexvästar på sig när de går ut. En dag låg dessa i torktumlaren och barnen fick därmed inte gå ut med reflexvästar. Vi förklarade både enskilt och i grupp 15 gånger om att anledningen till att reflexvästarna var borta, var att dessa tvättades och måste torkas, men om 10 minuter så kommer dessa fram. Jag förstår att barn inte alltid vill ha reflexväst på sig, men den konstigaste - och återkommande - frågan från barnen var: "Vadå tvättats? Vadå torktumlare? Vad betyder det?"

• Hyllemor

Ett mycket konkret exempel: Barnen har reflexvästar på sig när de går ut. En dag låg dessa i torktumlaren och barnen fick därmed inte gå ut med reflexvästar. Vi förklarade både enskilt och i grupp 15 gånger om att anledningen till att reflexvästarna var borta, var att dessa tvättades och måste torkas, men om 10 minuter så kommer dessa fram. Jag förstår att barn inte alltid vill ha reflexväst på sig, men den konstigaste - och återkommande - frågan från barnen var: "Vadå tvättats? Vadå torktumlare? Vad betyder det?"

Jag vill härmed påpeka att när vi tog in dessa 7 barn som inte visste vad tvättmaskin eller torktumlare är för någonting och gick i samlad tropp in till tvättstugan så uttryckte två av barnen: "Aha! En sån!" och därefter hade vi ett långt och mycket trevligt samtal kring hur det går till att tvätta kläder (inte bara reflexvästar, vilket några av barnen trodde.)

• Hyllemor

Som sagt: tänk vad mycket vi hade kunnat lära era barn om man inte hade behövt lära ut grundläggande kunskaper (jag tror att medelklassföräldrar har det största problemet här.) Tänk om jag istället hade kunnat ta era 4-5-åringar och på extremt grundläggande nivå hade kunnat tala om centrifugalkraft, eftersom jag då hade kunnat uppnå ett av målen i läroplanen. (för att inte få en hatstorm kring mig, så nej, centrifugalkraft ingår inte på något vis, men däremot gör naturvetenskap det.)

För 10 år sedan kunde jag (med samma socioekonomiska bakgrund) göra roliga experiment med is för barnen, där vi skyndade på issmältningen med salt och andra metoder.

Idag tror barnen att is uppstår om man häger vatten i taket...

• Hyllemor
    KlantSmurfen skrev 2021-05-05 01:41:00 följande:
    Menar du lära dem något grundläggande och helt uppenbart som att två fulla vattenglas där det ena är smalare men också högre kan innehålla lika mycket vatten?
    Jag hoppas att du skojar med mig. Du verkar inte förstå någonting alls. Självklart gör vi precis just det också (ursäkta, men vi vet kunskapskraven i förskoleklass) men nu missar du helt och hållet det grundläggande i min argumentaion.
  • Hyllemor
    KlantSmurfen skrev 2021-05-05 01:41:00 följande:
    Menar du lära dem något grundläggande och helt uppenbart som att två fulla vattenglas där det ena är smalare men också högre kan innehålla lika mycket vatten?

Jag hoppas också att du förstår att det de mäter i bedömningen i förskoleklass ska barnen helt enkelt kunna innan dess. Jag arbetar i förskola. I förskoleklassen bedömer man hur barnen har lärt sig detta i förskolan. Det är svårt att uppnå målen när barnen inte har grundläggande förkunskaper, som hur is ens blir till. Men ja, jag kan givetvis också dra ett exempel kring hur vi mäter ris med decilitermått (eftersom de i höstterminen i förskoleklass bedömer detta) men även det är svårt när barn inte ens har grundläggande förkunskaper hemifrån och att jag som får 4-åringar på min avdelning måste lära barnen (bland annat) detta. Vi har våra överlämningskonferenser till f-klassen och så är det ju..

Förskolans läroplan skiljer sig från förskoleklassens. Vi har inga måluppfyllelser, utan strävansmål och dessutom har vi åldersblandade grupper (det kan vara 1-5, 2-5, 3-5 eller 4-5 och i enstaka - och mycket positiva sammanhang - enbart 5-åringar.) Det är helt enkelt svårt att individanpassa undervisning och pedagogik i förskolan om barnen ligger på helt olika nivåer. Vi provade i höstas att göra det - men då fanns det mycket upprörda föräldrar som undrade varför deras barn fanns med i samma grupp (en timme om dagen) som treåringarna, eftersom deras barn var fem år.

I förskoleklassen däremot bedömer de huruvida barnen klarar målen i 3:an. Det är en helt annan sak.

• Hyllemor
    Tow2Mater skrev 2021-05-05 01:49:12 följande:
    Mycket har väl blivit för farligt idag, centrifugalkrafterna och isen var ju standard på dagis förr.
    Det var längesedan jag skrattade så mycket åt ett svar i en tråd på familjeliv! TACK!
Svar på tråden Vad tycker du är viktigt i uppfostran?