Inlägg från: Anonym (sådär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sådär)

Vad tycker du är viktigt i uppfostran?

sextiotalist skrev 2021-05-05 11:51:34 följande:
    Jag måste erkänna , jag involverade inte sonen med tvätten. Den  har jag velat sköta helt själv. Men vet du, när min son flyttade hemifrån, så kunde han ändå hantera en tvättmaskin, visst, lite frågor hur man sorterade tvätt ibland fick jag nog i början.
    Det är ju inte raketforskning direkt så en normalbegåvad person, bör utan problem kunna sköta sin egen tvätt, utan att fått de inmatad vid tre-årsåldern (sonen är dessutom betydligt bättre än vad jag att hantera en steamer)
    Nja, alla kan ju säkert lära sig tvätta, laga mat och städa som vuxna men det är inte det som är poängen., Poängen är att det är något de borde ha lärt sig INNAN de flyttade ut, inte efter de flyttat ut.

Jag tror att många föräldrar (mig inkluderat) många ggr tappar fokus på själva grunden till uppfostran, att lära sina barn allt man kan så de sen kan klara sig själva. Lätt att slinka över till att göra saker ÅT barnen istället för att göra de MED barnen så de lär sig det.  Som tex tvätta, lätt att man hellre gör det själv för det är ofta enklare och går snabbare än att göra det med barnen, men då lär de ju sig heller inte något.

Och ja jag tror absolut att detta ligger till grund för att så många vuxna idag på allvar tror att allt är någon annans ansvar, för så har det ju hela tiden varit i ens uppväxt, mamma och pappa gjorde allt och tog allt ansvar, själv behövde man ju aldrig det. Visst, ibland kanske man fick göra nåt om någon sa åt en, men det är ju inte samma sak som att ta ansvar på eget bevåg.

Givetvis lär man sig ta ansvar när det inte längre finns någon annan som kan ta det åt en, men kan man få någon annan att ta ansvar så lär man ju göra det för det är ju vad man anser vara normalt om det är så man växt upp. 
  • Anonym (sådär)
    sextiotalist skrev 2021-05-05 12:35:08 följande:
    Jag är ju uppvuxen under den tiden det fanns hemmafruar, så när hemkunskapen kom i 8:an så var det väldigt få som lagat mat, städat, tvättat etc.  Tänk, alla fixade ändå att flytta hemifrån och sköta ett hem, även om de hade en mamma som skötte allt hemma.
    Det var jag och en till som hade dedikerade uppgifter hemma i klassen. 
    Som sagt alla lär sig om de absolut måste, men det är ju en fördel om man kan det redan innan man flyttar ut så man slipper lära sig det i efterhand.

En förälders primära uppgift är väl trotts allt att göra sina barn självgående, lära dem allt de behöver för att klara själva?
  • Anonym (sådär)
    sextiotalist skrev 2021-05-05 14:32:19 följande:
    Det skrev jag tidigt i tråden. Men det kan man göra på så olika sätt.

Eftersom vi är konsekvent konsekventa när det gäller städning. Så har ingen haft dedikerade uppgifter hemma (utom tvätten som är MIN och har så varit sedan jag var 15 år ;) )
    Men bara för att ni gjort så i 15 år så behöver det ju inte betyda att det är rätt ur en uppfstringssynvinkel. 

Ta det inte som personlig kritik, INGEN är en perfekt förälder och INGEN har facit på förhand. Det är oftast saker man lär sig på vägen. 
  • Anonym (sådär)
    sextiotalist skrev 2021-05-05 14:47:52 följande:
    OK, jag har skött tvätten i 45 år (även när jag bodde hos mina föräldrar) sedan jag var 15 år och den släpper jag INTE ifrån mig, i synnerhet mina kläder. Men jag klagar inte, jag gillar att tvätta och ta hand om tvätt (nej jag kommer inte hem till någon av er, glöm det ;) )
    Jag skötte oxå all tvätt tills sonen för nåt år sen växte ikapp mig och vi började blanda ihop våra kläder, hade svårt att se vems strumpor som var vems, jeans, T-shirts.  Kom till slut fram till den brilljanta iden att var och en fick ha sin egen tvättkorg i sitt rum som man får ta hand om själv.

1) Man slipper tvätt som ligger utspritt över halva rummet och lite varstans

2) Man lär sig tvätta sina egna kläder

2) Vi slipper blanda ihop våra kläder

Win-win för alla. Fattar inte att jag inte kom på den snilleblixten tidigare  Flört
  • Anonym (sådär)
    AndreaBD skrev 2021-05-05 18:19:06 följande:
    Nackdel: Det tar flera veckor tills man har tillräckligt mycket om man nu som vi vill tvätta vitt och rött för sig. 
    Jo, det där fick jag faktisk oxå fundera över och var inte med i min ursprungliga snilleblixt. Kändes ju dumt att tvätta för ofta i onödan. Så det blev så att sonen och dottern tvättar 2 ggr i veckan tillsammans, en ljust och en mörkt (rött ingår i mörkt). Och jag tvättar efter behov. De är hos mig varannan vecka så de veckor det inte är här passar jag på att tvätta handdukar och sängkläder så de kan ha rena grejer när de kommer tillbaka.

Söndagar är städdag då de städar sina rum innan de drar till mamma på måndag.
    Resten av huset, kök, hall, vardagsrum och speciellt badrum är inte riktigt lika poppis än... men jag jobbar på det.Flört
  • Anonym (sådär)
    Anonym (young mom) skrev 2021-05-05 20:41:03 följande:

Vad är uppfostran och vad är något annat, egentligen? Jag är en ung mamma med 3-åring och kanske inte så jättrebra på termerna, men att lära barn vad en paprika är känner inte jag är uppfostran. Att lära barn att respektera andras saker, dvs inte ta sönder någon annans leksaker till exempel, det är uppfostran för mig. Men jag kan ha fel, jag är som sagt inte så bra på det där.

Så det kanske rent av är så att en del av TS förskolebarns föräldrar tycker att uppfostran är viktigare än att lära barn vad saker heter och var de bor och att fiskpinnar inte växer på träd?

Eller så är precis allt en unge behöver lära sig för att bli självgående uppfostran?

I vårat trygga och lyxiga samhälle behöver vi kanske inte tänka på det så ofta men om du tänker dig ett annat samhälle eller tom en annan tid så blir ju frågan "vad händer när mamma och pappa inte längre finns där" ganska relevant.
Svar på tråden Vad tycker du är viktigt i uppfostran?