Vad tycker du är viktigt i uppfostran?
sextiotalist skrev 2021-05-05 11:51:34 följande:
Jag måste erkänna , jag involverade inte sonen med tvätten. Den har jag velat sköta helt själv. Men vet du, när min son flyttade hemifrån, så kunde han ändå hantera en tvättmaskin, visst, lite frågor hur man sorterade tvätt ibland fick jag nog i början.Det är ju inte raketforskning direkt så en normalbegåvad person, bör utan problem kunna sköta sin egen tvätt, utan att fått de inmatad vid tre-årsåldern (sonen är dessutom betydligt bättre än vad jag att hantera en steamer)
Jag tror att många föräldrar (mig inkluderat) många ggr tappar fokus på själva grunden till uppfostran, att lära sina barn allt man kan så de sen kan klara sig själva. Lätt att slinka över till att göra saker ÅT barnen istället för att göra de MED barnen så de lär sig det. Som tex tvätta, lätt att man hellre gör det själv för det är ofta enklare och går snabbare än att göra det med barnen, men då lär de ju sig heller inte något.
Och ja jag tror absolut att detta ligger till grund för att så många vuxna idag på allvar tror att allt är någon annans ansvar, för så har det ju hela tiden varit i ens uppväxt, mamma och pappa gjorde allt och tog allt ansvar, själv behövde man ju aldrig det. Visst, ibland kanske man fick göra nåt om någon sa åt en, men det är ju inte samma sak som att ta ansvar på eget bevåg.
Givetvis lär man sig ta ansvar när det inte längre finns någon annan som kan ta det åt en, men kan man få någon annan att ta ansvar så lär man ju göra det för det är ju vad man anser vara normalt om det är så man växt upp.