• fjanten

Kan ni tänka er att bo i samma område som era föräldrar/svärföräldrar?

Nej, det hade jag INTE velat, faktiskt.

• fjanten

Ska utveckla mig lite.

Både för min skull och för mina föräldrars skull - skulle jag ogärna bo så nära. Vill inte att de ska kunna ha full insyn i vårt liv, vilket det lätt skulle bli då de antagligen skulle promenera med hunden där vi bor jämt. Min mamma är underbar, men jag orkar inte träffa henne hela tiden, men risken att hon skulle komma förbi på en kopp kaffe oftare än jag egentligen vill skulle ju vara hög. Jag umgås gärna och ofta med mina föräldrar, vi kommer till varandra med bil på några minuter, och det känns lagom. Barnen skulle nog gärna springa över till sina morföräldrar i tid och otid. Vilket säkert skulle vara trevligt för alla, men också lite väl krävande... Mina föräldrar är fortfarande unga, men klart det inte är samma ork längre när man har vuxna barn och tempot dras ner.

Så nej - gärna nära, men inte SÅ nära.

Med det sagt skulle jag nog hellre bo nära mina svärföräldrar, om jag skulle välja. Jag och min svärmor är ganska lika, fungerar på liknande sätt, har ganska lika värderingar och intressen - så hon skulle nog ge det space jag behöver (och lika tillbaka). Skulle ärligt talat kunna bo i samma hus med mina svärföräldrar på obestämd tid - hellre än att göra det med mina egna föräldrar.

Svar på tråden Kan ni tänka er att bo i samma område som era föräldrar/svärföräldrar?