• Anonym (irriterad)

Är det rimligt av arbetsförmedlingen?

Om man har pluggat upp sina betyg och bestämt sig för att söka in till en högskoleutbildning som börjar i höst, är det då rimligt att arbetsförmedlingen tvingar en att påbörja en annan utbildning som man har 0 intresse av och som antagligen skulle leda till att man hoppar av i slutänden ändå?

Det är ju ändå skattepengar som går till att finansiera en sån utbildning.

• Svar på tråden Är det rimligt av arbetsförmedlingen?
  • KCL

Ja, det är rimligt. Eftersom du inte kan garantera att du kommer in på högskolan så är du skyldig till att följa arbetsförmedlingens plan fram tills dess. Annars får du ju se till att ordna ett tillfälligt jobb fram tills du ska börja studera. Ett tips är att söka som vikarie till tex äldreomsorgen.

• Anonym (Bert)

Du har inte sökt någon utbildning som du kan ta studiemedel för den här terminen? Tänker att det vore mer givande att läsa något som är meriterande och intressant än det där som AF letat upp åt dig.

Att plugga kan vara ett sätt att lösa försörjningen (om än genom lån...) under en period och dessutom få ut något du har nytta av i framtiden. Folkhögskolorna har ibland vakanta platser och brukar inte vara så rigida utan finns det plats så kan man halka in på ett bananskal.

Jag håller för övrigt med om att praktik hade varit bättre än en ointressant utbildning som du förmodligen ändå inte kommer att fullfölja.

• Anonym (dollar)
    Anonym (irriterad) skrev 2021-12-30 22:01:10 följande:
    Om man har pluggat upp sina betyg och bestämt sig för att söka in till en högskoleutbildning som börjar i höst, är det då rimligt att arbetsförmedlingen tvingar en att påbörja en annan utbildning som man har 0 intresse av och som antagligen skulle leda till att man hoppar av i slutänden ändå?

Det enda det handlar om är att du tar emot bidrag.

Låt bli att ta emot dem så kan du i lugn och ro invänta den utbildning du vill börja till hösten.

Men du vill ha pengarna va?!
  • Anonym (. 2)
    Anonym (jobbigt) skrev 2021-12-31 15:33:03 följande:
    Man kan få extra pengar av CSN om man har väldigt lång resväg till skolan och måste betala mycket. 

Men ett busskort för 1800 kr för studenter? Är du säker? Var i Sverige kostar ett rabatterat busskort så mycket?
    Arbetsmarknadsutbildningar räknas inte som studier utan arbetsmarknadsåtgärd. Går man en sådan utbildning räknas man således inte som student och får inga studentrabatter.

I Västra Götaland kostar ett periodkort i zon ABC 1825 för vuxen och 1375 för ungdom/studenter.

14 mil är rätt ordinär resväg här och inte speciellt långt. Jag brukar säga att det är tre gånger så långt i  Västra Götalands kollektivtrafik  och tre gånger så dyrt men tar samma tid jämfört med Stockholms kollektivtrafik.
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (. 2) skrev 2022-01-01 16:12:42 följande:
    Arbetsmarknadsutbildningar räknas inte som studier utan arbetsmarknadsåtgärd. Går man en sådan utbildning räknas man således inte som student och får inga studentrabatter.

I Västra Götaland kostar ett periodkort i zon ABC 1825 för vuxen och 1375 för ungdom/studenter.

14 mil är rätt ordinär resväg här och inte speciellt långt. Jag brukar säga att det är tre gånger så långt i  Västra Götalands kollektivtrafik  och tre gånger så dyrt men tar samma tid jämfört med Stockholms kollektivtrafik.
    Vet du om man kan få något liknande tillägg från AF isåfall? Känns konstigt att personerna plötsligt ska tvingas lägga ut tusentals extra i pengar för resväg och sedan litteratur ovanpå det för samma pengar de levt på innan?
  • Anonym (Bob)
    Anonym (jobbigt) skrev 2022-01-01 16:55:50 följande:

Vet du om man kan få något liknande tillägg från AF isåfall? Känns konstigt att personerna plötsligt ska tvingas lägga ut tusentals extra i pengar för resväg och sedan litteratur ovanpå det för samma pengar de levt på innan?

Alternativet, som står dem fritt att välja, är inga pengar alls.

TS är inte attraktiv på arbetsmarknaden nu så bör nog sitta lugnt i båten.
  • Anonym (. 2)
    Anonym (jobbigt) skrev 2022-01-01 16:55:50 följande:
    Vaddå tillägg? Menar du att AF ska betala kollektivtrafiken? Knappast att de gör.

Eftersom det handlar om arbetsmarknadsuytbildning räknas det inte som studier utan istället för ett arbete. Man betalar ytterst sälla för litteratur som en AG skickar en på. TS kommer inte betala en krona för eventuell litteratur.

Trots allt så har TS det bättre än de flesta studenter eftersom TS har A-kassa och inte studielån. Att kräva betalt för varenda kostnad är ganska magstarkt tycker jag.

Hur tare sig människor till sina låglönejobb? För du tycker ju att det är orimligt att betala för kollektivtrafiken om man inte yjänar rätt mycket. Många har en mager inkomst trots att de har arbeten. Ska vi ersätta dem också för att det är en orimlig kostnad att ta sig till sina jobb?
  • Shalke04
    Anonym (irriterad) skrev 2021-12-30 22:01:10 följande:
    Är det rimligt av arbetsförmedlingen?

Jag tycker du är något orimlig mot en myndighet som finansierat ditt leverne mha skattepengar. Såklart måste det finnas en motprestation för att erhålla denna skattefinansiering, ergo du borde finna dig i deras lösning alternativt välja att sköta din egen ekonomi genom annat jobb osv. Alla tar inte utbildningar som de VILL ha utan väljer för att kunna få ett jobb helt enkelt. Tror du alla som utbildar sig till sjuksköterskor anser att detta är deras högsta dröm? För mig känns du lite ?entitled?.

Du verkar också ha en brist på förståelse för hur skattesystemet fungerar när du i ett annat inlägg säger att du - faktiskt också betalar skatt på din inkomst. MEN, din inkomst är ju redan betalad av skattebetalarna så hur bidrar du? Lite ödmjukhet mot alla de som drar runt ditt velande och total oförstående mot en myndighet som följer lagar och regler skulle uppskattas. Tacka för den chansen du har fått i tack vare vårt svenska skyddsnät, i många andra länder hade du antingen varit på gatan eller totalt fast i ett låglönejobb resten av ditt liv.

Alltså, mitt råd är, visa ödmjukhet och ryck dig upp ur din situation. Om det görs med hjälp av skattepengar så skall du lyssna och följa vad myndigheterna säger till dig.
  • Anonym (XXX)

Det är ju långt till hösten, och Af kan inte ens veta om du kommer att komma in på utbildningen då. Så jag förstår om de tycker att du ska ha någon alternativ aktivitet fram till dess, som kanske kan leda till jobb om du nu inte skulle komma in. Tänk om alla skulle kunna få en lång betald ledighet betald med skattemedel, genom att säga att de ska göra något annat "sedan" - långt fram i tiden?

Tycker du ska vara glad för att du får en utbildning. Man lär sig alltid NÅGONTING, som man kan ha nytta av i något sammanhang i framtiden, i min erfarenhet. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (irriterad) skrev 2021-12-31 14:13:32 följande:
    Jag sitter inte och pillar mig i naveln. Jag har haft flera säsongsjobb under den här tiden, jag har pluggat på komvux i flera omgångar enbart för att kunna söka just de utbildningar jag ska söka, och jag söker jobb i hela landet. Det är inte bara en utbildning jag ska söka på högskolan, men det är en av dem jag är mest intresserad av. Jag kommer göra högskoleprovet nu i vår också för att öka mina chanser att komma in ytterligare.

Men en industri-, bygg- eller el utbildning passar inte alla och det var det enda som fanns att välja på av yrkesutbildningarna hon ville att jag skulle gå. Jag har tummen mitt i handen när det gäller såna yrken och skulle säkert råka såga av mig ett finger eller nåt om jag jobbade med sånt. Dessutom ligger yrkesutbildningen på annan ort och jag skulle behöva betala busskortet själv, och det är inte billigt häromkring.

Hade jag kunnat få gå ut på praktik istället hade jag fått arbetslivserfarenhet och det måste väl väga tyngre för en eventuell arbetsgivare än en utbildning man inte är ett dugg intresserad av.

Det tar ca 1½ år att bli klar med en yrkesutbildning så jag skulle inte vara klar med den i höst om jag skulle komma in på högskolan, därför skulle jag behöva hoppa av yrkesutbildningen då.

Utbildningen jag vill gå på högskolan ger jobb efteråt, det råder brist inom det yrket. Jag fattar att hon har krav på sig från högre håll, men alla passar inte att jobba med sånt som hon vill att jag ska utbilda mig till. Och när man försöker ge egna förslag på åtgärder men bara får kalla handen så känns det lite hopplöst.
    Konstigt vad man kan tycka olika. När det var aktuellt för mig så VILLE jag gå en industriutbildning, men fick inte för min handläggare. Jag hade redan fått gå på en treveckors prova-på-industri-kurs för min förre handläggare - det var en vecka svarv, en vecka svets och en vecka CNC. Alltihop gick bra och jag ville särskilt gå CNC. Men då sa min - nye - handläggare, rent hånfullt att "du kommer inte att kunna jobba med det, det är något helt annat att 'pröva på' " (han gjorde till rösten på ett fjompigt sätt när han sa "prova på", som om det skulle vara jag som var fjompig... ).

Tycker du ska vara glad om din handläggare tror på dig. Och som sagt alla kunskaper och all erfarenhet får man nytta av förr eller senare. Jag har till och med haft lite nytta bara av den där treveckors-kursen, för att jag förstår vad mina manliga vänner pratar om ifrån sina verkstads- och ingenjörsjobb på ett annat sätt nu!
Svar på tråden Är det rimligt av arbetsförmedlingen?