• Fossil

Rätt eller fel att avskeda ovaccinerade?

Anonym (annat) skrev 2021-12-31 08:48:58 följande:

Röstade annat. Jag tycker att den som behöver hemtjänst eller söker vård ska skyddas så långt det går, och att alla som arbetar här bör vara vaccinerade. Dock bör det vara en övergångsperiod, så att den som inte vill vaccinera sig omedelbart blir avskedad. Den som verkligen har medicinska skäl bör omplaceras i första hand.

Omställningsperiod?
    Vem ska utsättas för denna ryska roulette menar du, för att de som inte vill ta sitt ansvar utsätter andra i beroendeställning för en onödig risk?

Jag vill inte ha hem ovaccinerad hemtjänstpersonal till min 90-åriga mamma. Och någon jä**a omställningsperiod som riskerar hennes hälsa och liv passar bäst uppstoppad någonstans där solen aldrig skiner.
  • Fossil
    fjanten skrev 2021-12-31 10:06:08 följande:

Det enda jag funderar på är om vårdapparaten klarar av att sparka 20 % av personalstyrkan. Kommer det vara mer patient-/vårdtagarsäkert? Jag har svårt att tro det.

Jag har svårt att tro att oviljan att vaccinera sig och gå emot forskning och vetenskap är så hög som 20% för vårdpersonal.

Jag kanske har fel i mitt antagande men det känns faktiskt logiskt.
  • Fossil
    fjanten skrev 2021-12-31 15:21:43 följande:
    Det är svårt att säga. Det man vet om "traditionella" antivaxxers är att de oftast hittas bland låglöneyrken, exempelvis vårdbiträden, undersköterskor, personliga assistenter m.fl. Så jag kan nog tro att det kan finnas ungefär samma mängd ovaccinerade inom vårdpersonalen som det gör överlag. Ska jag däremot vara fördomsfull så gissar jag att det finns fler ovaccinerade undersköterskor på äldreboenden än ovaccinerade läkare på vårdcentraler.
    Angående fördomen, så är det alldeles säkert.

En av mina bästa vänner jobbar på en vårdcentral, med administration. Enligt henne har 100% av deras personal nu fått sin tredje dos. Det är en mindre vårdcentral med ca 50 anställda.
  • Fossil
    Anonym (Sofie) skrev 2021-12-31 16:19:07 följande:

Jag tycker det är fel. Man har rätt att välja själv vad som sprutas in i ens kropp. "Min kropp mitt val" verkar inte gälla här.
    Många har fått biverkningar av vaccinet som har gett men för livet och flera fotbollsspelare/andra idrottare har dött av hjärtproblem, som kommer av vaccinen, eller? De verkar ju ha varit friska tidigare i alla fall...

Dessutom verkar inte vaccinen ge det skydd som det borde ha för att ens få kallas vaccin. Tittar man på t.ex. poliovaccinet så ger det ett näst intill garanterat skydd. Medan man kan få covid även fast man vaccinerar sig mot det!

Sen, hur många sprutor ska man behöva ta? Tre sprutor om året, fyra eller till och med åtta?
    Poliovaccinet behövde man ta en spruta, max 2 och de ger ett skydd för resten av livet.

Det är ingen som tvingar dig att vaccinera dig.
    Sen får du ju söka jobb där arbetsgivaren vill ha oansvarig personal.
    Det är också ditt val.

En sak till, du ska inte tro på allt som sägs, speciellt inte det som antivaxxers säger för de ljuger som hästar travar.
Svar på tråden Rätt eller fel att avskeda ovaccinerade?