rävsax skrev 2022-11-11 22:20:12 följande:
Återigen, återigen och återigen. Slarviga män är just precis vad reproduktionstvång och denna tråd INTE handlar om.
Jag är INTE en man som struntat i att ta ansvar, och det är INTE dem jag menar att det är mest synd om.
Men det är i sig mycket belysande att i princip alla som läser trådstarten - som generellt beskriver en typ av övergrepp mot BÅDE kvinnor och män, främst mot kvinnor och unga tjejer enligt undersökningarna som gjorts utomlands - förutsätter att det är skrivet av just en slarvig man som vill försvara sitt slarv.
Och sedan blir det en debatt om bara slarviga män.
Se själva - den allmänna uppfattningen i Sverige lyser tydligt här i tråden: påtvingat föräldraskap drabbar bara vuxna män som varit ansvarslösa och de får skylla sig själva. Och därmed existerar inga påtvingade föräldraskap, det är bara mansgnäll.
Därmed är alla som pratar om ämnet skitstövlar som det är ok att hacka på.
Det är just här den enorma kunskapsluckan ligger, som skapar ett stort tabu för dem som faktiskt blivit utsatta för tvång i olika former.
Vilken kvinna vågar öppna munnen om att deras "val" att skaffa barn inte var helt deras eget i en omvärld fylld av skyll-dig-själv-hets förutom tabut att man inte får ångra föräldraskap?
Och vilken ung man vågar berätta ifall han så skyddat sig extremt noga och planerat sterilisering vid 25 att partnern både ljugit om p-piller och saboterat för honom i smyg?
Enligt vissa här är verkar det vara ok att göra så mot män. Är det ok bara för att de är män eller gäller samma för kvinnor?
Jag vet att du inte är en man. Men jag anser ändå att män ska ta ansvar för sitt eget sexliv. Vill man inte bli förälder finns det saker man kan göra, t ex använda skydd, inte ha penetrerande sex. Blir det ändå barn, trots att man skyddat sig, då tar man sitt ansvar. Man ska absolut inte överlåta ansvaret på någon annan.