rävsax skrev 2022-03-02 01:25:13 följande:
Påtvingat föräldraskap ÄR övergrepp - men "Reproductive coercion" är okänt i Sverige
De som yttrar sig om sin desperation över att bli intvingade i föräldraskap mot sin vilja möts alltsom oftast med en "skyll-dig-själv"-attityd från präktiga människor som sluppit råka ut för detta själva.
Även i fall då personen blivit uppsåtligen lurad eller pressad trots att han eller hon varit tydlig med sin vilja och försökt skydda sig. Då blir de närmast skuldbelagda för att ha litat på en annan person.
Vill bara upplysa om att det faktiskt är övergrepp att uppsåtligen lura/pressa/tvinga/hota någon annan för att ta makt över deras val kring att skaffa barn.
Det här är känt internationellt som Reproductive coercion (en.wikipedia.org/wiki/Reproductive_coercion ) och identifierat som ett stort samhällsproblem i bl a USA.
Men det finns inte ens en svensk term för detta t ex "Reproduktivt tvång", och ämnet verkar inte omnämnas någonstans på svenska.
Det tycks vara fullständigt obekant i Sverige även hos vård och myndigheter, inte ens RFSU och liknande verkar nämna det med ett enda ord.
Trots det drabbas massor av såväl män som kvinnor, det här är en form av relationsvåld som bl a används som maktmedel för att kontrollera/isolera offret och hålla kvar denna i en relation.
Fri aborträtt i all ära men det hjälper inte den som inte vågar använda den för att hon känner sig hotad och tror att hon får skylla sig själv som "gick med" på att skaffa barn när det faktiskt var under press och påtryckningar. Och sådant händer, inte bara inom "hederskulturer".
Det är väldigt väldigt tyst om det här trots att så många andra "tabubelagda" och "obekväma" frågor lyfts upp i media och samhälldsdebatt.
Bara någon som råkat ut för det här kan förstå, men det tycks inte finnas någon slags samlande röst eller gemenskap alls kring det. De som utsatts lämnas att i tystnad känna sig exkluderade från sina egna liv och avskydda och skuld- och skambelagda för något de inte valt.
Jag tycker att det är rätt stor skillnad mellan att direkt lura, pressa eller tvinga någon (genom att säga att man äter p-piller trots att man inte gör det, hota med att göra slut om man inte försöker få barn eller gör abort och så vidare), och mellan att det blir barn på grund av olycka eller att ena eller bägge parten har varit slarvig/obetänksam (kondomer går sönder, ha oskyddat sex och så vidare).
I det senare fallet hyser jag mycket litet empati för män (för det är främst män det handlar om) som beklagar sig över att de blivit pappor "mot sin vilja". Vill de inte ha barn, så ska de skydda sig, och även vara medvetna om att preventivmedel inte är hundraprocentiga. Därför gäller det för dessa män, och kvinnor också för den delen, att om de absolut inte vill bli föräldrar så får de avstå från sex. Väljer de att ta risken att det blir graviditet trots skydd så får de ta ansvar för sitt agerande också.
Jag förnekar inte att det förekommer olika typer av misshandel och att lura eller pressa en parter till en graviditet kanske är vanligare än man vill tro eller erkänna, men jag kan ändå sätta en slant på att de flesta män som beklagar sig över att de "blivit pappa mot sin vilja", helt enkelt varit lata, slarviga eller oansvariga.
Och, jag ogillar verkligen när folk försöker använda "bara den som har personlig erfarenhet kan förstå" som någon typ av argument. För det första, på sätt och vis kan man säga det, men samtidigt är människor olika och därför reagerar de olika även om de är utsatta för samma (eller ungefär samma) situation. Så, person A kanske inte alls förstår person B:s känslor, även om person A varit med om samma sak. Så, egentligen kan man lika gärna säga att ingen människa någonsin kan förstå någon annan, eftersom vi är olika. Och då är argumentet "man måste ha personlig erfarenhet för att förstå" inte applicerbart.
För det andra, de flesta människor är utrustade med empati och inlevelseförmåga (även om vissa har mer än andra), som hjälper oss att sätta oss in i andra människors situation, vilket gör att även om man inte varit med om exakt samma sak, kan man ändå till viss mån föreställa sig hur det skulle vara. Också i det fallet är argumentet "man måste ha personlig erfarenhet för att förstå" inte applicerbart.