• Jonnynilsson

Anonyma svar: Har S helt tappat greppet om gängvåldet?

Läser nu hur gängvåldet flyttat ut i landsorten. I lilla Kalmar som vi för övrigt brukar besöka på vår väg till Öland varje år, har man nu fåt sitt tredje mord för i år. Och det har varit minst sex skjutningar vad man känner till.

Den lokala starke man Johan Persson S är upprörd och säger att:
    -Det är åt helvete!
    och
    -Plocka bort dessa kräk

Ja det behöver man inte vara högavlönad kommunpolitiker för att tycka.
    Men vad gör man åt det? Förmodligen inte speciellt mycket eftersom våldet fortsätter.

Vad tycker du? Klarar S av sitt uppdrag att förvalta Sverige eller har man helt tappat greppet?

Är det så att man helt enkelt inte såg det komma?
  • Svar på tråden Anonyma svar: Har S helt tappat greppet om gängvåldet?
  • Anonym (Vinst längre fram)

Behövs även mer fritidsgårdar, integrationsprojekt, dialogpolis och manifestationer mot rasism.

• Anonym (ja ä int bitter)

Efter valet i höst regerar S fortsatt så varför ens fundera!? Morgan får fler år på sig att "knäcka gängen" och "vända på alla stenar".........OCH kanske det lyckas? Kanske ÄR månen en ost?

• Anonym (U)

Exakt vad hade varit annorlunda tror ni om högern haft makten senaste 8 åren?

• Flash Gordon
    Anonym (U) skrev 2022-06-08 08:43:17 följande:
    Exakt vad hade varit annorlunda tror ni om högern haft makten senaste 8 åren?
    Förmodligen hade vi varit en bit längre på vägen mot nödvändiga åtgärder. Absolut inte framme, det finns många till höger som också ha svårt för konkret handling, men ändå längre på väg.
    Blå och gul
  • Postman
    Flash Gordon skrev 2022-06-08 06:30:54 följande:
    "Samverkan mellan myndigheter" räcker inte på länga vägar om vi vill återställa något slags lugn. Tyvärr. Det har gått för långt.

1200 barn och ungdomar är gängkriminella!

sverigesradio.se/artikel/polisen-1-200-gangkriminella-ar-minderariga--3

En gång i tiden, för en 30-40 år sedan, förfärades vi över bilderna från Rios favellor där barn var knarkkurirer och sprang omkring med vapen.

Idag är det svenska förorter och inte bara i storstäderna utan även i medelstor och små svenska städer.

.
    För att få ordning på detta kommer det att behöva drakoniska åtgärder som jag inte tror att svenska folket är beredda att acceptera

Till exempel:

Automatisk och ovillkorlig livstids utvisning för alla kriminella som har ett annat medborgarskap - vi måste minska andelen problemindivider.

Livstids fängelse som är livstids fängelse. Samma där, vi måste få bort problemen ur samhället.

Sedan kan man titta på de som ännu inte kommit för långt in i brottsligheten - om de går att omvända.
    Nej "Samverkan mellan myndigheter" räcker verkligen inte utan det måste till långt fler pusselbitar. Jag nämnde det bara som en del av allt som måste till. Jag tror också att det måste till "hårdare tag", för som någon nämnde att vara snäll och förlåtande skapar bara mer kaos. Vi måste sluta se mellan fingrarna med allt i vårt samhälle. 
  • Anonym (XXX)
    Flash Gordon skrev 2022-06-08 09:28:27 följande:
    Förmodligen hade vi varit en bit längre på vägen mot nödvändiga åtgärder. Absolut inte framme, det finns många till höger som också ha svårt för konkret handling, men ändå längre på väg.
    Du har alltså inget svar. En bit längre på vägen, vad innebär det konkret? Det är ju bara flum när man inte kan svara. 
  • Flash Gordon
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-08 19:58:28 följande:
    Du har alltså inget svar. En bit längre på vägen, vad innebär det konkret? Det är ju bara flum när man inte kan svara. 
    Säg såhär: väldigt mycket av detta styrs av ... "känslor" och "samhällets acceptans" ... i brist på bättre ord.

Handling skapar rörelse. Rörelse skapar förändringar.

Ta en sak som REVA med sin inre utlänningskontroll. Polisen gick runt i tunnelbanan och kontrollerade om folk var illegala invandrare eller inte. En medvetet jakt på dessa illegala. Inte sällan folk som lever i gråzonen till laglighet.

Det blev ett JÄVLA liv om det i media.

"FY! Så kan man inte göra! Rasism!"

Polisen tvingades, av det politiska landskapet, av känsloläget, sluta med REVA.
    .

I min värld är "nödvändiga åtgärder" sådana rätt tuffa åtgärder som jag skrev om ovan. Lägg till möjligheten att ta tillbaka svenska medborgarskap också. Den är viktig. Riktigt otänkbara grejer. Idag.

En blå-gul regering de senaste åtta åren hade med hög sannolikhet lagt tuffare förslag än vad dagens röd-gröna regeringsblock gjort. Därmed hade samhällets acceptans för tuffare tag också ökat och vi hade kunnat vara närmare det jag tror är nödvändiga lösningar - utan att upprördhet över exempelvis "rasism" hindrar arbetet.

.
    Det finns ingen slutpunkt i detta. Det finns bara olika vägar att gå och längs med vägen producerar man olika samhällen som vi genomlever.

.
    Blir mitt resonemang mindre flummigt med detta?
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Postman skrev 2022-06-08 19:54:00 följande:
    Nej "Samverkan mellan myndigheter" räcker verkligen inte utan det måste till långt fler pusselbitar. Jag nämnde det bara som en del av allt som måste till. Jag tror också att det måste till "hårdare tag", för som någon nämnde att vara snäll och förlåtande skapar bara mer kaos. Vi måste sluta se mellan fingrarna med allt i vårt samhälle. 
    Och för att få samhället att sluta se mellan fingrarna måste vi skapa en "atmosfär" en "berättelse" där det faktiskt är normalt att exempelvis automatiskt livstidsutvisa brottslingar med utländsk medborgarskap.

Det är, på riktigt, jättemånga idag som INTE tycker att man ska få göra så.
    Blå och gul
  • Anonym (Vinst längre fram)

Skjutningarna späs på och normaliseras mycket pga att det finns många vapeninnehavare i Sverige som normaliserar skjutande, tänker på sportskyttar och jägare. Fast de här pangar ju på helt legalt...så sjukt egentligen. Om dessa avväpnas och den sortens hobbys och intressen förbjuds skapar det ringar på vattnet och även övrigt skjutande minskar.

Den toxiska manligheten som skapar problemet kommer främst från svensk glesbygd, inte förortsinvandrare. 

• Postman
    Flash Gordon skrev 2022-06-08 20:31:08 följande:
    Och för att få samhället att sluta se mellan fingrarna måste vi skapa en "atmosfär" en "berättelse" där det faktiskt är normalt att exempelvis automatiskt livstidsutvisa brottslingar med utländsk medborgarskap.

Det är, på riktigt, jättemånga idag som INTE tycker att man ska få göra så.
    Ja att så många är så spridda i sina åsikter om vad som är lösningen är ett problem. Det måste till en mer vilja att hur kan vi göra detta rätt.
Svar på tråden Anonyma svar: Har S helt tappat greppet om gängvåldet?