• Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
  • Fröken Allvar

Nu ser vi till att sluta vara fattiga så får vi dansa fritt from 1 juli! 

• Fröken Allvar

De kommer ändra sig på Prinsen direkt

• me33
    Tow2Mater skrev 2023-01-11 16:15:36 följande:
    Vilken mat menar du är billig i USA som de fattiga äter?
    haha, aldrig varit på American supermarket hör jag.
  • Anonym (guldsked)
    me33 skrev 2023-01-13 16:34:32 följande:
    Det är ingen vidare billigt i USA just nu. En kollega var där (San Francisco med omgivningar) 2 veckor över jul och fick spader. 17 dollar för en pizza ute- tangerar Norgepriser.

Och sen tillkommer VAT och dricks ovanpå det...
  • Tow2Mater
    me33 skrev 2023-01-13 16:34:32 följande:
    Så jag upprepar frågan - vilken mat menar du är billig där som de fattiga äter?
  • Tow2Mater
    Anonym (guldsked) skrev 2023-01-13 19:47:38 följande:
    Det är ingen vidare billigt i USA just nu. En kollega var där (San Francisco med omgivningar) 2 veckor över jul och fick spader. 17 dollar för en pizza ute- tangerar Norgepriser.

Och sen tillkommer VAT och dricks ovanpå det...
    Vi betalar $20 for en extra large som räcker till 3-4 personer (hämtpris).  Men oftast när vi beställer blir det två olika men lite mindre i storlek och hemleverans - det brukar landa på $40.

Och det är inte det dyrare slaget, det finns dyrare.
  • Fröken Allvar

"Hur har ni andra det, vanliga människor som arbetar? Känner ni att ni får hålla igen? Räcker era pengar?" Citat från person i villa med 70 000 rent i månadsinkomst. 

Jag tycker inte att det är konstigt att vända sig till människor i samma situation. Jag tycker inte ens att det är konstigt att man sätter likhetstecken mellan vanliga människor och människor som arbetar. De flesta, alltså det vanliga, är att ha ett jobb eller vilja ha ett jobb, även om det inte ger 70 000 rent. Men sedan blir jag sårad, för att ts, som det känns, ser ner på människor som känner sorg och uppgivenhet, och distanserar sig från människor med ekonomiska problem genom att efter att ha berättat om sina inkomster (höga) och tillgångar (över median) 
    "Därför jag undrade om det fanns fler i liknande situation som ville berätta hur deras ekonomi ser ut. 
    Eller att säga att jag jämför är väl fel. Låter som att pengar vore allt i livet och jag ligger o gråter om kvällarna". 
    Jag tänker att det är en sak att vilja distansera sig från en mer utsatt ekonomisk situation och vända sig till likasinnade, det gör vi alla, vänder oss till likasinnade. Det är en annan sak att ta avstånd från andra på detta vis. "Jag är inte någon som gråter om kvällarna" 
    Jag hade tänkt att skriva här för Loths skull om hur det går med motionen, men känner att det kan vara läge att i övrigt återigen pausa mina tankar kring fattigdom i Sverige, för att skydda känslorna och eftersom det är uppenbart att många inte vill, kan eller klarar av att relatera till andra livssituationer än den egna. 
    Fruktansvärt sorgligt faktiskt. Jag hoppas era sparkonton fortfarande växer frodigt, eftersom det är bra att ha, och så hoppas jag att vuxna kvinnors tårar skrämmer er mindre framöver. Ni klarar det. 
    Tråden kan nu släppas fri till Priset på pizza i dollarsfär, en kommande bok av Krokodil Gallsten. 
  • Fröken Allvar

Jag ser att människor fortfarande läser/hittar till tråden så jag väljer att lägga in ett tips här. Vet att om man knappt har råd med mat så orkar man inte alltid med kultur men i alla fall, här är ett kulturtips på Alla hjärtans dag

Ett biljettsystem där man betalar vad man kan, så man kan gå på dans på Skeppsholmen för bara 60 kronor. Är det en bra grej? Jag tycker nog det. Liten lokal, mysig plats, hyfsat lätt att ta sig dit kollektivt. Om du känner nån t ex ung person som är intresserad av dans är det perfekt. 

Med Kaai Theater i Bryssel som inspiration provar MDT under hela 2023 ett biljettsystem som uppmuntrar publiken att betala vad man har råd med. Om initiativet visar sig framgångsrikt är målet att gå från experiment till policy. 

?Det är en del av vår vision att göra danskonst mer tillgängligt, samtidigt som programmet fortfarande ska kunna utmana och vara experimentellt. Det finns dessutom politiska krav på oss teatrar att å ena sidan dra in ny publik men å andra sidan ha höga biljettpriser för att öka egenintäkterna. Det är en ekvation som inte går ihop. Vi satsar istället på ett nytt biljettsystem som i slutänden kan ge oss lika mycket intäkter, men enligt ett betydligt mer demokratiskt upplägg?, förklarar Anna Efraimsson, teaterchef, i ett pressmeddelande.

2022 kostade ordinarie biljetter 250 kronor och rabatterade 120. Med det nya systemet blir prisspannet 60?500 kronor.

Teater Tribunalen i Stockholm har för övrigt sedan länge ett diversifierat biljettpris, numera 100?450 kronor, där man betalar utifrån inkomst och/eller ålder.

Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns