Hur gör ni med elen
Ni kämpar verkligen! Jag förstår att det är tufft.
Vad gäller att kallställa huset finns risk att ni biter er själva i svansen. Kallt hus innebär ofta fuktigt hus och då kan mögel, rötsvampar etc få fäste.
Så ha koll på den relativa luftfuktigheten (RF)! Köp en mätare och lägg bakom en möbel som står mot ytterväggen. Överstiger RF 60% så höj temperaturen eller skaffa avfuktare. Avfuktare kan vara ett mer energisnålt alternativ. Hur luftfukten beror mycket på var man bor. På en höjd i inlandet kan det gå fint med kallställning, vid skånska kusten kan det bli värre.
Flytta ut möblerna en bit från väggarna och håll lådor och skåp öppna. Det minskar risken för stillastående fuktig luft som kan ge grogrund för mögel. Plocka ner tavlor och speglar från väggarna. Låt innerdörrar stå öppna.
Om ni har tennföremål blir de med stor sannolikhet förstörda av kylan. Tenn kräver generellt en temperatur på min 13 grader.
Att det är varmt i köket och kallt i rummet intill kan ge kondens i väggen där kall luft möter varm. Ytterväggar är konstruerade för detta, men det är inte innerväggar.
Jag säger inte att det måste gå illa. Men ha lite koll.
Och som andra redan sagt, er dotter kan råka illa ut om det kommer fram att ni tvättar där.
Och till din egentliga fråga: vi bor i hyresrätt med varmhyra och har inte behövt göra några förändringar alls. Är sparsamma med el sedan tidigare av miljöskäl.