• Friger

Hur gör ni med elen

Det är uppvärmning av hus som är den stora boven.

Tvättmaskin, torktumlare... Så mycket drar de inte att jag tror det lönar sig att åka iväg med tvätten.

Dra ner värmen så mycket det går. Går varmvattenberedaren på el så duscha mindre och snabbare.

Jag är ensamstående med flera barn. Har två villor om totalt ca 400m2. Värmer hus och vatten med ved. Resten av min förbrukning går så klart på el. Kör tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin och spis regelbundet. Lampor står på titt som tätt och överallt. Det är datorer, plattor, mobiler, kaffemaskin, 3st frysar, cirkulationspumpar och allt mellan himmel och jord som står på.

Gör av med ca 500kWh/månad vilket jag betalar ca 1800kr för på senaste räkningen. Det var inklusive alla avgifter för nät och säkring osv. Tror den högsta räkningen varit på ca 2.200kr för en månad.

Så har ni motsvarande hushåll som mig så borde det vara en normal hushållsförbrukning om man räknar bort värme/varmvatten utan att leva särskilt snålt.

• Friger
    Mentat skrev 2022-12-19 12:41:34 följande:
    Sant. Som de flesta hus från 70- eller 80-talet värms mitt med el. Det är helt klart den stora förbrukningen och den kan jag inte dra ner hur mycket som helst.
    Nä, tyvärr är det ju så.

Men 16 grader går ju att ha. Kanske mindre, även om det inte är skoj.
  • Friger
    Flash Gordon skrev 2022-12-19 17:46:33 följande:
    Det tar åtta-tio år att lösa det fysiska grundproblemet. Avsaknaden av produktion i främst södra Sverige. Någon tog bort den ...

Politiskt kan man förstås lösa det omedelbart. Vräk ut ekonomiskt stöd. Subventionera. Sänk skatter.

Som det är nu vittnar många i tråden om att man måste sänka temperaturen ned emot 15-16 grader och stänga av delar av sitt boende. Det är inte så vi ska leva i Sverige.
    Dilemmat är att du inte kan skicka ut en massa stöd...

Om vi subventionerar elen så att den blir billig. Då finns det en betydande risk att människor börjar använda mer el istället för att spara. Det klarar inte el-nätet.
Svar på tråden Hur gör ni med elen