• Mentat

Hur gör ni med elen

Fryser mest varje dag, om inte solen råkar skina litet. Har 18° inomhus. Har stängt till 3 rum där värmen är avstängd. Mycket mer kan jag inte göra, de "tips" på hur man sparar el som finns i tidningarna är mest rena hånet: Har aldrig haft torktumlare, minns inte när jag senast duschade så länge som 5 min ens och baxnar inför tanken att det alltså finns folk som kör tvätt- och diskmaskin när de inte är fulla? Ändå har jag just nu en elräkning på ca 5-600:-/dag.

Det värsta är ju att det kommer att bli lika illa ett antal vintrar framöver efter det sabotage av elsystemet förra regeringen lämnade efter sig. Den här regeringen kan förhoppningsvis börja vända skutan rätt igen men det kommer att ta tid.

• Mentat
    Friger skrev 2022-12-19 11:23:11 följande:

Det är uppvärmning av hus som är den stora boven..

Sant. Som de flesta hus från 70- eller 80-talet värms mitt med el. Det är helt klart den stora förbrukningen och den kan jag inte dra ner hur mycket som helst.
  • Mentat
    Flash Gordon skrev 2022-12-19 23:11:10 följande:
    Elnätet är inte problemet i det fallet. Vi har använt större mängder el förr utan att nätet kraschat. Däremot kan vi få effektbrist om folk eldar på med elen men det beror på minskad produktionskapacitet och detta kan man (nästan) planera för och undvika på så sätt.
    Fast det förutsätter ju att man inte med flit ser till att storskalig produktionskapacitet läggs ner, särskilt inte i de områden där den behövs som mest...
  • Mentat
    Flash Gordon skrev 2022-12-21 05:25:42 följande:
    Ja. Och därför måste vi återställa den kraftproduktion som har lagts ned och förhindrats de senaste mandatperioderna.

Den återställning tar en 8-10 år om vi sätter igång idag.

Hade vi inte haft ett S/MP-styre de senaste åtta åren hade vi idag haft sex stycken reaktorer till i drift.

R1 och R2

O1 och O2

R5 och R6 (vars planering stoppades av S/MP-regeringen år 2014)
    R5 och R6 hade kanske inte varit klara idag, men det hade inte varit långt dit. Situationen hade varit oerhört mycket bättre i alla fall. Nu är det som det är och vi kan väl (möjligen fåfängt) hoppas att de som stöttat (mp) nu börjar se vad resultatet blir när de möter verkligheten.
    Det hjälper oss dock inte idag. Vi kommer att bli påminda om detta elände i ett antal vintrar till. Det kanske går att bygga kolkraftverk snabbt...? 
  • Mentat
    Padirac skrev 2022-12-21 21:13:51 följande:
    Se där, vi är överens om en del av vad som är en lögn. Ärlighet är hedrande. Hatten av. 

Tror du att det går fort att bygga kolkraftverk i Sverige
    Herregud.

Har du förresten koll på hur lång tid det tagit att färdigställa kärnkraftverk från det skede R5 och R6 var i då vattenfall stoppade planeringen av förstudien?

Det talades om andra halvan av 20-talet, inga förseningar inräknade som ses vid de kärnkraftverk som nu byggts med 5-10-15? års förseningar.
    Nåja, att vi inte skall ha kolkraft är så uppenbart självklart att det inte föll mig in att någon skulle ta det på allvar. Ironi i skrift är onekligen knepigt. Det är klart, det var väl tur att vi kunde importera el, högst troligt kolkraft, från Polen nyligen när vi hade underskott motsvarande ca tre kärnkraftsreaktorer.

Det hade ju varit hedrande för dig om du kunde medge att vår situation hade varit betydligt bättre om inte Vattenfalls planer hade stoppats 2014. Oavsett hur lång tid bygget skulle ta har vi fått 8 kalla vintrar till, med åtföljande risk för bortkoppling från nätet och svindyr el så fort det inte blåser.
Svar på tråden Hur gör ni med elen