Inlägg från: Anonym (telos) |Visa alla inlägg
  • Anonym (telos)

En dålig och en bra sak med vänstermänniskor

Jag känner igen din nidbild av vänstermänniskor, och visst, den typen finns absolut. Särskilt bland personer som är unga och arga. Min erfarenhet är dock att det gäller en väldigt liten grupp och knappast alla oss som har "hjärtat till vänster" så att säga.

Men en sak tror jag du har rätt i, nämligen synen på den egna politiska åsikten som det goda och det rätta. Jag tror säkert att många som röstar på exempelvis SD tycker att de står för någonting gott, men de står ju för någonting som de tror är bäst just för Sverige och svenskarna. På motsvarande sätt tycker många högerorienterade människor att de står för någonting gott, men de värderar ju frihet (bland annat frihet från att betala för mycket skatt) väldigt högt, och resonemang om "varför ska jag behöva betala för människor som inte sköter sig?" osv är ganska vanliga. Min erfarenhet är därför inte att personer med mer högerorienterad politisk åskådning ser det som att de står för det universellt goda, utan de ser det som att de står för vad som är rationellt och skulle leda till den typ av samhälle som de vill leva i.

Jag tror att en grundläggande skillnad i människosynen ligger till grund för detta. Många av oss som röstar till vänster ser det som att de skillnader som vi ser mellan olika människor i ekonomiskt välstånd, och därför också i hälsa och i alla andra avseenden, i stort sett beror på att samhället är orättvist vilket skapar olika livschanser för människor. Men många som röstar till höger verkar se det som att den avgörande faktorn för hur det går för människor är hur mycket vi själva anstränger oss. Som en lite raljerande förenkling kan man väl säga att vänstern tycker synd om människor och högern tycker att människor får skylla sig själva, och SD tycker synd om vita människor och tycker att icke-vita får skylla sig själva. Naturligtvis finns det undantag på alla håll och kanter, men detta är vad jag tyckt mig observera bland människor i stort.

Så jag tror det ligger mycket i att vi som röstar åt vänster, och naturligtvis också människor som i stort prioriterar miljöfrågor över allt annat, har en benägenhet att se det som att vi står för det goda, och då följer det ju naturligt att vi kan se oss som lite mer goda än andra. Sen vad man gör med det, dvs. om man håller på att slå folk i huvudet med det eller inte, är nog mest en fråga om mognad och personlighet, och de allra flesta är ju inte på det sätt som du beskriver.

Svar på tråden En dålig och en bra sak med vänstermänniskor