Hej!
Det var inte vi som föreslog det utan Uppsalas läkare och embryologer som kom fram till det.
Vi genomförde totalt tre omgångar med sprutor och äggplock. Första gången fick vinit massor av ägg men inget av de 11 befruktade klarade sig hela vägen till frysen (odlade till dag 5/6). Så den första omgången räknades inte in i våra tre försök. Andra omgången ville Uppsala sätta in ett embryo på dag 2 vilket genomfördes men som slutade i tidigt missfall tre dagar efter positivt test, ingenting till frysen den omgången heller. När nästa planering genomfördes av läkarna så fick vi inte besked som vanligt utan jag fick faktiskt ringa och höra vad som pågick. Då fick vi veta att de funderade på att sätta in två embryon eftersom vi inte fått någon indikation alls på att det skulle fungera för oss. Vilket vi var positiva till (vi trodde ju inte heller det då). Sista omgången vi genomförde så fick de ut 8 ägg varav alla blev befruktade. Två sattes in dag 2 och resten odlades vidare. Den här gången tog sig båda i magen och vi fick dessutom två till frysen 😅
embryologen vi hade var väldigt begeistrad och sa att hon inte satt in multipla embryon på ca 10-15 år.
Vår utgångspunkt i ivf/icsi var oförklarlig vilket säkert också bidrog till varför man satte in två.
Jag mår fortfarande bra och är i vecka 20 nu, känt sprattel i magen till och från men längtar ihjäl mig till RUL på måndag så vi får se att allt är bra med dem.
Jag har fått frågan om kejsarsnitt vs vaginalt men efter allt vi varit igenom så spelar det absolut ingen roll för mig så länge de kommer ut friska. Har känt mig så oerhört trygg med vården inom ivf och på mvc osv sedan vi startade den här resan.
Anonym (43) skrev 2024-07-23 17:44:06 följande:
Grunkemoj:
Grattis till graviditeten! Hur fick ni tvåäggstvillingar genom ivf? Min svägerska kämpar på med ivf och de vill gärna att det ska sättas in två på en gång för att öka chanserna, men får bara beskedet att så gör man inte i Sverige.
Vi har inte tagit reda på könet vid någon av våra graviditeter, men den här gången har jag varit frestad. Vet inte varför, men jag är bara extra nyfiken den här gången. Men jag får nog snart veta. Jag tycker att det är en förändring i kroppen nu. Precis som de tidigare gångerna så har jag börjat tappa aptiten helt. Under mina andra graviditeter så har det varit så den sista 1-2 veckan. Hoppas att det är nära så att jag slipper all press från vården. Senast idag försökte de övertala mig till planerat kejsarsnitt, men det vill jag inte utan en riktigt bra anledning.