Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Hur få är det som donerar sperma?

Ni som donerar - är ni inte oroliga för att era barn ska bli illa behandlade? Att de är önskade på en nivå är ju ingen garanti för någonting, människor kan skaffa sig barn av mycket egoistiska och själviska skäl. Idag kan barnen dessutom hamna hos ett lesbiskt par, eller en märklig ensam kvinna som lever isolerat. Eller med en social pappa som egentligen inte ville bilda familj på det här sättet och ha ett obesläktat barn i sitt hem, utan i så fall hellre hade velat ha ett barnfritt liv om det inte gick att få egna barn - men som blev övertalad av sin fru. Gråter

Jag skulle aldrig ha vågat donera mina ägg, på den tiden då det ännu hade varit möjligt - och då hade jag ändå kunnat få mycket betalt för dem, när jag bodde i London, för där var skandinaviska ägg guld värda. Jag skulle ha varit sjuk av oro över mina barn där ute jämt, att de kanske är olyckliga och blir illa behandlade och jag inte kan hjälpa dem. Och tänk om ett barn skulle ta reda på ens identitet vid 18, och efter en mycket svår uppväxt komma och ringa på dörren och säga "hur KUNDE du lämna ut mig till de människorna?!" Förvånad

• Cathariiina
    Anonym (Kvinna) skrev 2024-08-01 19:59:05 följande:

Tänker också på det där om en man går med på att skaffa ett barn med donerade spermier för att kvinnan så gärna vill ha barn men sen kanske han ändå har svårt att älska barnet som ett biologiskt barn. Och nej det är ju inte samma sak som att adoptera, då är ju ingen av föräldrarna biologisk förälder  .. och en kvinna som skaffar barn med donerat ägg bär ju iallafall barnet och får ett band på det sättet. Säger absolut inte att man inte kan älska ett barn som man inte har blodsband till men tänker att det inte är helt säkert att man gör det i den situationen. 

Precis, det blir ju "snett". Det blir ett mer jämställt föräldraskap om antingen båda är riktiga föräldrar till barnet, eller ingen av dem.

I och för sig så finns det män som pressats till adoption också av sina fruar, fast de hellre velat ha ett bekvämt barnfritt liv om det nu inte gick att få egna barn. Sådant blir aldrig bra - men det är inget som man får prata om verkar det. 
  • Cathariiina
    Friger skrev 2024-08-27 08:57:05 följande:
    Nä, inget jag bekymrar mig för. Jag litar på de jag donerat till. De barn jag vet något om har det gått bra för. Men jag har inte donerat om jag fått dåliga vibbar. Lesbiska par har jag inga problem med, har donerat till flera sådana. Det går bra för de barnen.

Har träffat några av barnen. Det har varit skoj. Trots att det är en främmande unge så känner man ju igen dem. De verkar göra motsvarande.
    Då har du donerat privat, alltså? När man donerar till vården har man ju ingen koll alls, var cellerna hamnar. Den utredning av de sökande som görs är även så snabb och summarisk, att den inte förtjänar att kallas utredning ens. Inte ens i närheten av den hemutredning som görs av socialtjänsten, för adoptionsmedgivande. 
Svar på tråden Hur få är det som donerar sperma?