Inlägg från: Anonym (Py) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Py)

Kan ni låna barnböcker på biblioteket ( inga minnen att behålla då de måste återlämnas)

Vi lånar allt mer frekvent på bibblan och sparar allt färre böcker. Jag har en nostalgisk mamma som sparat det mesta, men mycket blir omodernt och ointressant. Det kändes faktiskt inte bra i magen att läsa om Sunes gubbsjuka pappa som spanar in tonårstjejer och dottern som då var sex år, ifrågasatte det hela.

Jag har sparat böcker som kunnat gå till yngre syskon, men när det yngre syskonet är klar med boken, har jag lämnat den vidare. Jag har inget behov av att sitta på gamla tuggade pekböcker och urtrista Halvanböcker. Några enstaka sparas, typ samma Alfonsböcker som fanns när jag var liten, eller stora fina sagoböcker, som samlingsboken med Grimms sagor, eller den stora boken med Astrid Lindgren-sagor.

Min mamma har som sagt sparat en hel massa saker, men jag är helt ointresserad av att titta på gamla teckningar, den första boken jag läste eller någon gammal byxdress som torkat i resåren. Jag vill absolut inte ha det hemma heller. Jag har inget behov av att sitta och minnas tillbaka på det sättet och jag vill verkligen inte lägga på mina barn att de ska tvingas ta emot lådor med gammalt krafs, så som min svärmor gör med min man.

Svar på tråden Kan ni låna barnböcker på biblioteket ( inga minnen att behålla då de måste återlämnas)