• Livshopp2025

40år och IVF

Hej

Jag har följt och läst tråden ett tag, precis gjort mitt första IVF försök i Danmark men det slutade med ett negativt hemmatest nu... Jag är väldigt medveten om de små chanserna för att detta ska gå vägen i min ålder men ändå blev jag så himla ledsen när det bara blev ett streck, hoppades och längtar så mycket! 
    Har två blastocyster i frysen och förhoppningsvis kan det vara min möjlighet att få en liten bebis, oavsett blir det pga min ålder min sista IVF-chans till detta. Så jobbigt att vara både realistisk och hoppfull samtidigt. Jag tror att de kommer sätta in båda blastocysterna samtidigt vilket känns positivt om det ökar chansen till att något fastnar men samtidigt nervöst med tanke på att det ändå ökar risken om det skulle vara så att båda fastnar.

Jag önskar er alla lycka till och att 2025 blir året vi allihop lyckas ❤️

• Livshopp2025
    Anonym (221711) skrev 2025-01-25 12:37:49 följande:
    Ge inte upp, jag hoppas att dina två blastocyster fäster och att du får ditt efterlängtade Plus🥰
    Tack snälla för pepp!!
  • Livshopp2025
    Nervernautanpå skrev 2025-01-26 00:43:06 följande:
    Samma här. Det här blir sista försöken. Har två kvar. Är så otroligt rädd att det inte kommer gå. 
    Men hoppas att vi alla får det efterlängtade plusset. 
    Ja, känner samma. Det är väldigt jobbigt att tänka att det kanske inte blir det resultat man vill... Men gör vad jag kan för att tänka på att det faktiskt fortfarande finns en chans.
    Idag kom mensen igång så nu börjar det närma sig.
    Överväger du dubbeldonation om det inte skulle lyckas med de två du har kvar?

Ja, så innerligt jag hoppas på plus för oss alla!!
  • Livshopp2025
    Anonym (JLB) skrev 2025-01-26 20:29:29 följande:

Hej allesamman. 

Jag vill bara säga att jag hejar på er, och håller tummarna för att 2025 blir alla våras år! 

Vi har kommit en bit på väg och gjorde NIPT, fick svar i fredags. Lillasyster väntas komma kring 12 augusti. 
    ❤️ 

ge inte upp  

Wow, så fantastiskt 💕 Grattis och lycka till med kommande äventyr 😊
  • Livshopp2025
    Nervernautanpå skrev 2025-01-28 20:11:37 följande:
    I vårt fall gör vi ivf pga att min man inte har några spermier. Så alltså kör vi på mina ägg och donerade spermier. Eftersom vi redan har befruktade ägg så finns det ingen anledning till nåt annat. Men jag blir 41 i år. Om dessa två sista försök inte funkar så överväger vi fosterbarn istället. Vi kommer inte försöka bli gravida mer.
    Ok jag förstår!
    Jag håller tummarna hårt för oss båda för att det ska lyckas ❤️
  • Livshopp2025

Vilken resa det här är, både för egen del och att följa era toppar och dalar här. Önskar så innerligt att det inte behövde vara så svårt att få till en liten bebis när den är så otroligt efterlängtad, allt vi tar oss igenom på vägen och allt hopp och besvikelser på vägen...

Jag är lite osäker på hur jag ska gå vidare. Jag har två frysta blastocyster och står inför valet att sätta in båda samtidigt om allt ser bra ut om ca 1,5 veckor då. Eller spara en ifall det inte tar sig och då ha en sista chans månaden efter. Hur skulle ni välja? Det finns ju såklart inte heller någon garanti för att de klarar upptining men det orkar jag knappt ens tänka på 🙈

• Livshopp2025

Tack för er input!!

Jag hörde från början att chansen att det lyckas ökar om man sätter in två på en gång men sedan sa google till mig att det var en myt... och precis som det skrevs här ovan, att chansen istället ökar med fler försök. Men det är så många om och men här. Läkaren i Danmark rekommenderar två på en gång för att öka chansen men säger samtidigt att det kan öka risken (om båda fastnar och det blir tvillingar). Jag fattar att det låter för optimistiskt men tanken på tvillingar vore ju fantastisk, förutsatt att allt går bra. Men jag vill såklart hellre ha ett barn än att mista två... 
    Håller även med om att jag inte riktigt orkar med fler försök utifrån allt det kräver i energi och besvikelsen om det inte funkar - och även ekonomiskt. Det är ju såklart värt allt om det blir ett barn men det är ändå väldigt mycket pengar det handlar om. Kanske är det även psykologiskt, att veta att det finns en blastocyst kvar om inte den första fastnar, tar jag båda på en gång är det verkligen "allt eller inget" eftersom det sedan inte kommer bli möjligt med fler försök. (Möjligen att jag kanske skulle kunna hinna ett försök till men det är inte säkert och det skulle då innebära hela proceduren med äggplock m.m. och allt vad det innebär.)

• Livshopp2025
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-02-04 17:53:13 följande:

Har du tid och mental ork, kör två försök! statistiskt bättre odds och mer för pengarna. (men dock utdraget och mer påfrestning och tid)

Jag kanske inte hinner två försök, snart blir jag för gammal för att kunna få behandling i Danmark. Skulle det ta sig första gången men det blir missfall efter några veckor så kommer jag inte hinna sätta in nr 2. Å andra sidan finns ju den risken hur jag än gör, att det inte tar sig eller blir missfall.
    Var på ultraljud idag inför insättning nästa vecka. Då visar det sig att de såg två möjliga polyper i livmodern. Den ena spelar ingen roll men den andra kan bli ett problem. Läkaren tyckte att jag inte skulle lägga tid på att ta bort dem för då kanske jag inte hinner med återföring innan jag passerat åldersgränsen och det är inte säkert att det är polyper. Hon sa att det är konstigt om det är polyper för jag tog bort det i december och det har sett fint ut sen dess, även förra veckans ultraljud såg bra ut. Men vad är det annars liksom... Idag är första dagen som jag inte känner något hopp överhuvudtaget, innan har jag ändå kunnat gaska upp mig. Jag tänker att det kanske är östrogenet jag äter nu i stimulerad cykel som orsakat polyperna, jag började ju med det efter förra ultraljudet. Har någon annan varit med om liknande?
    Läkaren sa att det är helt upp till mig att bestämma om jag sätter in två på en gång eller en i taget. Hon sa att sätta in två samtidigt ökar chansen lite men bara marginellt/med någon procent, chansen dubblas inte. Så just nu, med tanke på osäkerheten med polyper osv, tror jag nog ändå att jag kanske lutar åt en i taget. Men det blir det dyrare valet, då tillkommer ju ytterligare en cykel.
  • Livshopp2025
    Anonym (Nervös och hoppfull) skrev 2025-02-07 06:21:40 följande:

Hej ni andra!
    Jag började med Bemfola i lördags och la till spruta två igår. Detta är vårt första och kanske enda försök. 
    Vi är båda precis över 40 och problemet ligger hos honom. Jag har två tonåringar sedan tidigare. 

Jag var jätte nervös för andra sprutan och den var lite jobbig igår. Kan sprutorna göra att man sover dåligt?
    Jag har sovit väldigt konstigt, oroligt under veckan och inatt var värst.... 

På måndag ska vi på första kollen inför ev plock.
    Jag har läst igenom hela tråden här för att få lite uppfattning och känsla för hur detta går till och vad som väntar oss. 

Har inte tagit Bemfola så kan inte svara på det men ville bara skicka heja-rop till dig! Både inför sprutan och att det ska bli ett lyckat försök för er!
  • Livshopp2025
    Livshopp2025 skrev 2025-02-07 16:07:12 följande:
    Jag kanske inte hinner två försök, snart blir jag för gammal för att kunna få behandling i Danmark. Skulle det ta sig första gången men det blir missfall efter några veckor så kommer jag inte hinna sätta in nr 2. Å andra sidan finns ju den risken hur jag än gör, att det inte tar sig eller blir missfall.
    Var på ultraljud idag inför insättning nästa vecka. Då visar det sig att de såg två möjliga polyper i livmodern. Den ena spelar ingen roll men den andra kan bli ett problem. Läkaren tyckte att jag inte skulle lägga tid på att ta bort dem för då kanske jag inte hinner med återföring innan jag passerat åldersgränsen och det är inte säkert att det är polyper. Hon sa att det är konstigt om det är polyper för jag tog bort det i december och det har sett fint ut sen dess, även förra veckans ultraljud såg bra ut. Men vad är det annars liksom... Idag är första dagen som jag inte känner något hopp överhuvudtaget, innan har jag ändå kunnat gaska upp mig. Jag tänker att det kanske är östrogenet jag äter nu i stimulerad cykel som orsakat polyperna, jag började ju med det efter förra ultraljudet. Har någon annan varit med om liknande?
    Läkaren sa att det är helt upp till mig att bestämma om jag sätter in två på en gång eller en i taget. Hon sa att sätta in två samtidigt ökar chansen lite men bara marginellt/med någon procent, chansen dubblas inte. Så just nu, med tanke på osäkerheten med polyper osv, tror jag nog ändå att jag kanske lutar åt en i taget. Men det blir det dyrare valet, då tillkommer ju ytterligare en cykel.
    Glömde en sak som såklart kan förändra hela bilden runt polyperna. De sa att det skulle kunna vara ärrvävnad efter de jag tog bort. Men det känns ju väldigt märkligt att det inte skulle ha synts på någon av de många ultraljud jag gjort sedan dess under IVF-behandlingen? 🤷 Är det vanligt, att ärrvävnad bara syns ibland..? 🙈
Svar på tråden 40år och IVF