• Anonym (Ledsen)

40år och IVF

Hej! Nu måste jag också skriva av mig här. Är 41 och har en lååång historia av infertilitet och ofrivillig barnlöshet, lite pga manlig faktor men främst endometrios/adenomyos som gjort det omöjligt att bli gravid på naturlig väg. Efter tre års behandling, flera insättningar och missfall/MA fick vi till slut vårt första levande barn. Nur gör vi syskonförsök med tre embryon vi hade i frysen efter sista uttaget för tre år sen. I höstas sattes den första perfekta blastocysten in som inte tog sig. Nästa perfekta blastocyst resulterade i mf i vecka 7. Igår satte vi in det allra sista, en morula på dag 5 som ?var lite slö?. Jag var inte alls förberedd på det jag trodde det också var en blastocyst. När jag såg bilden (bor i ett land just nu där man alltid får ett foto av embryot som implanteras, vet inte om det är samma hemma i Sverige) var det bara en oregelbunden hög celler. Idag har jag läst på om insättning av en 5 dagars morula och långsamma embryon och nu är jag helt knäckt. Det verkar som om chansen är helt obefintlig att det ska ta sig. Jag är såklart oändligt tacksam att vi fick ett barn, men hade sååå gärna gett min pojke ett syskon. Är det någon mer som har erfarenhet av långsamma embryon/blastisar?

• Anonym (Ledsen)
    Livshopp2025 skrev 2025-04-02 21:59:38 följande:
    Wow så fantastiskt att ni fick en liten pojke, då har du verkligen fått uppleva att den här processen kan fungera ❤️ Ibland börjar man ju tvivla...

Har själv inte varit med om det du beskriver men däremot finns det ju många på nätet som beskriver just det, att det embryo som dömdes ut som "dåligt" resulterade i deras friska barn och att de därför ifrågasätter t.ex. testning av embryon (om det inte finns uppenbara risker med ärftliga sjukdomar och så). Nu ger jag mig inte in i den debatten men det ger ju ändå hopp, att de fått friska och fina barn trots dåliga odds. Nu kanske de är undantagen som bekräftar regeln men NÅGON måste ju vara det också och varför skulle det inte kunna vara ett lilla embryo som är det 🥰
    Tack för dina fina ord.❤️ Ja vi får se, inte så mycket man kan göra heller för den delen. Det är något av det svåraste tycker jag med speciellt ruvningen, man kan inte påverka så mycket utan måste bara vänta. Och så känner man en massa symptom (som hos mig beror på progesteronet). Läste att du också ruvar - håller tummarna att det går vägen den här gången!!❤️
  • Anonym (Ledsen)
    Livshopp2025 skrev 2025-04-04 10:49:14 följande:

Även mitt test var negativt. Känns ingenting just nu, bara tomt och overkligt. Mitt sista möjliga försök att få barn med mitt egna ägg.
    Inte uteslutit ännu att göra ett försök med äggdonation men är inte där ännu varken i tanken eller hjärtat. Vi får se.
    Fan.

så ledsen för din skull. tänker på dig ❤️
Svar på tråden 40år och IVF