Anonym (undrar också ibland) skrev 2024-10-18 00:59:33 följande:
Jag har dålig koll på klass. Är det för att jag är ung? Jag är under 25. Ibland får jag höra andra säga att det är klass på mig. Jag vet inte riktigt vad de menar. Ibland får jag höra att klass handlar om pengar, ibland att det handlar om utbildning, ibland handlar om vad man gör på fritiden, vad man läser och så. Ibland om hur man är klädd och använder för smink och accessoarer.
Intressant iakttagelse och undran, ja ibland får du alltså höra att det är klass på dig. Att klass ?kan? kopplas tills pengar, arv, namn, att förstå speciella sociala koder är allmänt känt. Det du beskriver här är beteende.
Din omgivning reagerar och uttalar också att sättet du för dig på har klass. Vad det betyder i deras värld är svårt för mig att säga men det kan tex vara att du tydligt visar prov på bildning, uppfostran, har en god ton och förhållningssätt som i sociala sammanhang upplevs proffesionellt, sakligt, moget eller världsvant.
Detta på ett sätt som din omgivning själva saknar egen vana av. Man kan ju också placeras i en annan klass i tex utförandet av något. Ett arbete, ett hantverk, en idrottsgren. Ingemar Stenmark var i en ?klass? för sig, advokaterna på Juristhuset är i en ?klass? för sig. Här härleds ordet klass till performance, att ha spetskompetens, skilja sig från majoriteten av andra inom samma grupp, skrå eller fack.
Avslutningsvis skulle jag oavsett betydelsen din omgivning lägger i ordet ta det som en stor komplimang och att du kanske försöker analysera vad det är du gör, säger eller vilket sätt du agerar på, som får dem att uttala detta. Den approachen kan ju vara värld att odla och ytterligare förfina, eljest är det bara så du är helt enkelt, när du är dig själv. Och det är antagligen kopplat till bl a uppfostran, social omgivning, utbildning men också arv.