• Anonym (TS)

Samhällsklass

Vilken klass har ni?
    Vilken klass skulle ni tycka att jag och min familj är?
    Jag: undersköterska på vårdavdelning på ett universitetssjukhus, inget körkort. 
    Maken: Svetsare på ett privat företag,  har körkort. 
    Vi bor i en stor villa i en Stockholmsförort,  har hyfsad ny Volvo XC70.
    Sonen: bor i hyreslägenhet,  3 år på universitetet,  jobbar med IT-säkerhet på ett statligt företag. 
    Dottern: bor i hyreslägenhet,  jobbar som restaurangchef, ska börja plugga till lärare. 

• Svar på tråden Samhällsklass
  • Anonym (Varför)
    Anonym (Klassläraren) skrev 2024-10-14 17:08:33 följande:
    Efterätteskeden, eller Dessertsked ovanför tallriken men bakom glaset. Bockjakt 16 Aug - 30 September övriga djur i till slutet av Januari, minns inte starttid. Polo spelas uppsuttet som det så vackert heter, dvs i sadel på gräs. Aldrig bruna skor efter kl 18. Aldrig sett Staffan och Krister, Edddie medusa vet jag vem det är men allt för vulgär musik för min smak. Matematik och språk ger extra poäng. Vet ej vad en folkrace bil kostar men gissningsvis en gammal Volvo med trimning och ombyggnad 20.000? Fidekommiss är ordningsföljd av arvsrätt gällande större fastigheter/ mark och landområd.
    Högt men inte riktigt högt, Men du vet vad som ger meritpoäng, bara borgarbrackor och neuve riche behöver plugga och vet vad som ger betyg
  • Mentat
    Anonym (TS) skrev 2024-10-14 13:39:51 följande:
    Samhällsklass

Vilken klass har ni?
    Vilken klass skulle ni tycka att jag och min familj är?
    Jag: undersköterska på vårdavdelning på ett universitetssjukhus, inget körkort. 
    Maken: Svetsare på ett privat företag,  har körkort. 
    Vi bor i en stor villa i en Stockholmsförort,  har hyfsad ny Volvo XC70.
    Sonen: bor i hyreslägenhet,  3 år på universitetet,  jobbar med IT-säkerhet på ett statligt företag. 
    Dottern: bor i hyreslägenhet,  jobbar som restaurangchef, ska börja plugga till lärare. 

Ingen. Klassamhälle var något som möjligen förekom för länge sedan, idag är det inte relevant.
  • Anonym (undrar också ibland)

Jag har dålig koll på klass. Är det för att jag är ung? Jag är under 25. Ibland får jag höra andra säga att det är klass på mig. Jag vet inte riktigt vad de menar. Ibland får jag höra att klass handlar om pengar, ibland att det handlar om utbildning, ibland handlar om vad man gör på fritiden, vad man läser och så. Ibland om hur man är klädd och använder för smink och accessoarer.

• Anonym (Klassläraren)
    Anonym (undrar också ibland) skrev 2024-10-18 00:59:33 följande:

Jag har dålig koll på klass. Är det för att jag är ung? Jag är under 25. Ibland får jag höra andra säga att det är klass på mig. Jag vet inte riktigt vad de menar. Ibland får jag höra att klass handlar om pengar, ibland att det handlar om utbildning, ibland handlar om vad man gör på fritiden, vad man läser och så. Ibland om hur man är klädd och använder för smink och accessoarer.

Intressant iakttagelse och undran, ja ibland får du alltså höra att det är klass på dig. Att klass ?kan? kopplas tills pengar, arv, namn, att förstå speciella sociala koder är allmänt känt. Det du beskriver här är beteende.

Din omgivning reagerar och uttalar också att sättet du för dig på har klass. Vad det betyder i deras värld är svårt för mig att säga men det kan tex vara att du tydligt visar prov på bildning, uppfostran, har en god ton och förhållningssätt som i sociala sammanhang upplevs proffesionellt, sakligt, moget eller världsvant. 

Detta på ett sätt som din omgivning själva saknar egen vana av. Man kan ju också placeras i en annan klass i tex utförandet av något. Ett arbete, ett hantverk, en idrottsgren. Ingemar Stenmark var i en ?klass? för sig, advokaterna på Juristhuset är i en ?klass? för sig. Här härleds ordet klass till performance, att ha spetskompetens, skilja sig från majoriteten av andra inom samma grupp, skrå eller fack.

Avslutningsvis skulle jag oavsett betydelsen din omgivning lägger i ordet ta det som en stor komplimang och att du kanske försöker analysera vad det är du gör, säger eller vilket sätt du agerar på, som får dem att uttala detta. Den approachen kan ju vara värld att odla och ytterligare förfina, eljest är det bara så du är helt enkelt, när du är dig själv. Och det är antagligen kopplat till bl a uppfostran, social omgivning, utbildning men också arv.

• Anonym (Rökning avgör.)

Villa och Volvo, gifta. Röker nån av er?

Jag skulle säga att min fråga är avgörande för om ni är arbetarklass eller medelklass. Yrkena säger arbetarklass men allt övrigt medelklass, barnen är uppfostrade som medelklass och väljer yrken utifrån det.

Hade ni haft akademiska yrken och allt övrigt lika så hade det varit övre medelklass.

• Anonym (Rökning avgör.)
    Anonym (Klassläraren) skrev 2024-10-14 17:08:33 följande:
    Efterätteskeden, eller Dessertsked ovanför tallriken men bakom glaset. Bockjakt 16 Aug - 30 September övriga djur i till slutet av Januari, minns inte starttid. Polo spelas uppsuttet som det så vackert heter, dvs i sadel på gräs. Aldrig bruna skor efter kl 18. Aldrig sett Staffan och Krister, Edddie medusa vet jag vem det är men allt för vulgär musik för min smak. Matematik och språk ger extra poäng. Vet ej vad en folkrace bil kostar men gissningsvis en gammal Volvo med trimning och ombyggnad 20.000? Fidekommiss är ordningsföljd av arvsrätt gällande större fastigheter/ mark och landområd.

Eddie gjorde mycket musik och även om han mest är känd för sina många olika persona så är långt ifrån allt könsrock.

Här en låt om olika sociala förutsättningar och vad det gör med en. Tänkvärd text.

Sen gjorde han musik som andra hade framgångar med.

Här en låt med Lasse Stefanz som låg 5 veckor på Svensktoppen.

En annan dansbandslåt med Beatmakers med Boris.

• PH76
    Mentat skrev 2024-10-15 21:48:56 följande:
    Ingen. Klassamhälle var något som möjligen förekom för länge sedan, idag är det inte relevant.
    Jag skulle säga att det tyvärr är högst levande. Testa och åka mellan en dålig, en medel, och en rik kommun i Stockholm under en dag. Du kommer att märka en enorm skillnad i stort sett allt i från skola, matvanor, träning, intressen, m.m.
  • Anonym (123)
    Anonym (Varför) skrev 2024-10-14 16:48:59 följande:
    Om du dukar med både efterättssked och gaffel till en middag, var och hur lägger du dem?

När får man jaga rådjur?

Är polo en sport i vatten eller på gräs?

När har herrar bruna skor?

Vem är roligast av Staffan och Krister?

Vilken är din favortlåt av Eddie Meduza?

För vilka kurser får du extra meritpoäng på gymnasiet?

Vad kostar en folkracebil? 

Vad är ett fideikommiss?
    Roligast är att du i din näbbiga frågelåda inte vet att komikerparet heter Stefan och Krister. 
  • Xenia
    Mentat skrev 2024-10-15 21:48:56 följande:
    Du är säkert själv medelklass. Vi som tillhör underklassen vet att klassamhället existerar.

Tror du att städerskan som städar hos övre medelklassen (rut-avdrag) känner att hon tillhör samma klass?
  • Anonym (Me)

Medel lönen i Sverige e väl 40000 Netto typ.
    Så de e väl medel arbets klass sen e ju de upp till var å en å förvalta de pengarna om man åker uppåt eller neråt !?

Svar på tråden Samhällsklass