• Anonym (Godhjärtad man)

Hur hanterar man avundsjuka?

Jag är avundsjuk på olika människor av min omgivning. Jag har svårt att låta bli att jämföra mig med andra människor.
    I min barndom och ungdom har jag haft riktigt tufft uppväxt, min styvpappa var dum och brydde sig bara om sig själv, och min styvmamma var tråkig och sträng. Under min skoltid var jag en riktig loser, jag var liksom inte stjärnan i olika ämnen i skolan + att jag var impopulär. Jag hade svårt att lära mig på skolan.

Avundsjuka gör mig mer och mer osäker och deppig

Jag är avundsjuka på människor som är t.ex.

* Framgångsrika.
    * En person som har haft en bra uppväxt.
    *  En person ser bättre ut än jag.
    *  En person som är modig, smart och social
    * En person som är populär och har många vänner
    * En person som har kommit in på "världens bästa skolan"
    * En person i min klass var populär och omtyckt, han vann t.o.m. stipendium pris på skolan.

De tankarna dyker upp lite då och då. Har ni någon bra tips på att hantera avundsjuka? Läs gärna mina punkter och fundera om det finns nån bra tips för att förstå och att hantera avundsjuka?

En riktigt seriös och bra svar snälla!❤️❤️🥺🥺

• Svar på tråden Hur hanterar man avundsjuka?
  • Anonym (Nöjder)

Det första: Man måste vara snäll mot sig själv.

Alla blir inte Nobelpristagare, man har kanske inte hjärnan till alla utbildningar. Okej då får jag välja något som kräver lite ansträngning men som jag kan lyckas med. Och sen får jag vara nöjd där. För jag har gjort vad jag kan utifrån det jag föddes med.

Samma med kroppen- träna och ta hand om din hälsa, det ska du absolut vara nöjd med om du gör. Spring och klättra och dansa och spela boll och bygg saker så länge kroppen orkar, för en del kan inte det ens från början, och en dag blir vi alla stillasittande.

Jämför med dig själv, försök bli bättre imorron än du var idag, och sedan får det nog räcka. Att acceptera vem man är och vad man kan hjälper en att lägga ner avundsjukan.

Jag känner eller rör mig runt ett antal personer som forskar, har vunnit pris för "bäst i sin yrkesgrupp" eller publicerat flera böcker, ett par med VM-medaljer, någon som leder en mäktig organisation med 150 000 medlemmar, en annan som grundade ett bolag värt 6 miljarder kr. 

Ska jag slösa bort mitt liv på att älta att jag borde vara lika känd/rik som de? Nej, vad skulle det göra för nytta? Jag jobbar på och är nöjd med mitt eget liv, som jag har byggt. Det duger till mig.

Anonym (Linda) skrev 2024-10-27 03:12:40 följande:
    Om du inte kan komma in på en viss utbildning, släpp då den och välj en annan väg i livet. Det kan vara att prata med en SYV för att få tips om mer passande utbildningar till exempel. Eller försöka få till praktik någonstans, eller volontärarbeta. Vad som helst som genast eller på sikt kan ge dig en inkomst och en sysselsättning. 
    Fast det finns massa liknande kurser men som inte är "den bästa skolan"

Jag har studerat kursen som jag vill men inte den skolan som jag hade önskat. Utan en annan skolan. Och den skolan som jag studerade på blev inte som jag hade tänkt mig.
    Livets goda skrev 2024-10-27 06:08:50 följande:

Ja tror att de bästa är å förstå sig själv å skapa din målbild dit du känner att du vill nå, å koppla bort störande moment runt som sociala medier, börja med att göra något för dig själv varje dag å ta små steg mot ditt mål :) 

Det är sant! Men jag är gammal gubbe och är långt ifrån mitt mål just nu :(
  • Anonym (Panta Mera)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-27 22:17:03 följande:
    Varför tjatar du om skolar om du är en gammal gubbe? Låter som att det skeppet har seglat. Jobba på att acceptera. Livet blir sällan som man tänkt sig.
    Anonym (God) skrev 2024-10-27 06:52:32 följande:
    Sluta var avundsjuk helt enkelt.

Börja beröm de i din omgivning som gör något bra. Då genererar deras framgångar dig lycka då ni firar dessa tillsammans. Inspireras av det och gör själv bra saker så blir du själv mer framgångsrik.

I livet har man ett viktigt val att göra.
    1) Att berömma de som gör något bra, inspireras och göra bra saker själv. Fira tillsammans.
    2) Att klanka ner på de som gör något bra för att boosta sitt ego och tävlingsinstinkt att man är bättre och skapa glädje därigenom.

Rätt uppenbart vilken väg som ger bäst liv i alla avseenden.
    Även om de som skryter som skriver på sociala medier?
  • Anonym (God)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-28 00:07:09 följande:
    Även om de som skryter som skriver på sociala medier?
    Var inte på sociala medier där folk skryter. 

För att återknyta till valet jag talade om tidigare. För att ge sig själv goda förutsättningar att välja rätt där underlättar det om man själv bygger upp ett liv som man är nöjd med. Så börja med att fundera över dina mål och värt du vill komma. Ju fler saker du gör för att faktiskt hamna rätt desto enklare blir det att vilja omgivningen väl och glädjas tillsammans.

Sedan kan det inte upprepas nog många gånger att man aldrig ska jämföra sig med andra. Tävling mot andra är i sig oerhört destruktivt.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-27 22:17:03 följande:
    Då sätter du upp delmål och firar segrarna eftehand som du når dem. Ett första delmål kan vara att få utredningen i psykiatrin färdig och under tiden du väntar på den: ta reda på vilka olika typer av stöd du kan få beroende på vad den visar (jag förmodar att både du och de har ett hum om vad det hamdlar om redan nu). 
    Anonym (Linda) skrev 2024-10-27 03:12:40 följande:
    Om du inte kan komma in på en viss utbildning, släpp då den och välj en annan väg i livet. Det kan vara att prata med en SYV för att få tips om mer passande utbildningar till exempel. Eller försöka få till praktik någonstans, eller volontärarbeta. Vad som helst som genast eller på sikt kan ge dig en inkomst och en sysselsättning. 
    Jag vill inte säga vad det är för spår. Men jag kan inte tänka mig något helt annat.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-28 21:59:10 följande:
    Jag vill inte säga vad det är för spår. Men jag kan inte tänka mig något helt annat.
    Då får du skylla dig själv att du sitter där du sitter. 
    Anonym (Panta Mera) skrev 2024-10-27 22:19:20 följande:
    Varför tjatar du om skolar om du är en gammal gubbe? Låter som att det skeppet har seglat. Jobba på att acceptera. Livet blir sällan som man tänkt sig.
    Vad menar du? Jag tjatar inte alls!
Svar på tråden Hur hanterar man avundsjuka?