Inlägg från: Anonym (Bokis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bokis)

Knubbig men äter knappt

Boktips: npf-kokboken! 

Även om barnet inte har någon sån diagnos innehåller boken massa bra tips för hur man kan jobba med barn som är petiga med maten. 

• Anonym (Bokis)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2024-11-20 08:32:12 följande:

McDonald?s blir det max 1 gång i månaden hos oss. 

Men är ju inte rimligt att barnet ska välja bort protein vid varje måltid, är samma när det serveras köttfärssås, ost och skinksås, barnet äter allt förutom proteinet. Vi kvittar om det är köttfärssås, vegosås, vegeteriska filé bitar, köttbullar, vegobullar osv. 

Därför vi har lagt till knäckebröd som alternativ för att slippa konflikt med ungen. 

Äter ni bönor, linser, ärtor? Det är mycket bättre mat än sånt där låtsaskött. 
  • Anonym (Bokis)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2024-11-20 08:54:21 följande:
    Provat servera det i olika former, i grytor, biffar, soppor osv men knappt att barnet ens stoppar det i munnen. Antingen spottas det ut eller sväljs motvilligt.

Grytor och soppor tycker många barn sådär om. Det är rätt vanligt att barn ogillar mat som är ihopgegg av en massa olika saker. De vill känna sig säkra på vad varje tugga innehåller. Att slätmixa soppor går ofta bättre, för då smakar varje sked likadant. 

Vi ger ofta bönor och ärtor bara kokade, som de är. Barn gillar att se vad de äter och att sitta och peta i sig små vackra gröna, söta ärtor är rätt trevligt. 

Ge inte upp. Barn behöver ofta smaka något 15-20 ggr för att börja gilla det. Och prova olika bönor. Mina tycker bäst om kidneybönor. Lägg ett par, tre stycken på tallriken varje dag i tre veckor. Då har man gett dem en ärlig chans. Sen gillar ju inte alla människor all mat, så är det ju. 

Stora vita bönor är goda att slätmixa och ha i tex tomatsoppa eller ostsås. Man kan baka bröd på bönor också. 

• Anonym (Bokis)

Kollade ni boken jag tipsade om sist? Jag tror att ni skulle ha nytta av den. 

Kanske boka ett möte med dietist (be bvc skicka remiss)? De har ofta stor erfarenhet av kräsna barn och har råd om hur man kan lirka på olika sätt. Då bör båda föräldrarna vara med på mötet. Och inte barnet. 

Var uppmärksam på vad som ogillas. Är det konsistensen på maten eller smaken? Eller utseendet? En del kan äta allt möjligt bara det ser ut som en nugget eller pannkaka eller liknande. Jag vet en familj som la in allt möjligt i tortillabrödet och sa att det var tacos. På så vis kunde de långsamt introducera några fler matvaror. Men år senare äter barnet fortfarande selektivt. 

Gör ätandet till något roligt. Bort med din sambos tvång. In med rolig mat, som tex äts under bordet, med stekpincetten etc. Gör något som flyttar fokus från att barnet inte äter vissa saker. Fokusera på det hen äter.Utgå från det och erbjud nyheter som små tillägg. Tvång funkar förmodligen inte. Om barnet inte får något det kan äta äter det gissningsvis inte alls. Stämmer det? 

Några barn som jag vet som äter selektivt har autism eller adhd, men inte alla. Du skriver att barnet ofta leker stillasittande. Kan barnet sitta koncentrerad ovanligt länge med samma sak? Det kan vara ett tecken på adhd eller autism. 

Svar på tråden Knubbig men äter knappt