Inlägg från: Anonym (Börja om) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Börja om)

Knubbig men äter knappt

Anonym (Trådstartaren) skrev 2024-11-20 08:32:12 följande:

McDonald?s blir det max 1 gång i månaden hos oss. 

Men är ju inte rimligt att barnet ska välja bort protein vid varje måltid, är samma när det serveras köttfärssås, ost och skinksås, barnet äter allt förutom proteinet. Vi kvittar om det är köttfärssås, vegosås, vegeteriska filé bitar, köttbullar, vegobullar osv. 

Därför vi har lagt till knäckebröd som alternativ för att slippa konflikt med ungen. 

Börja om från början med maten. Erbjud men tvinga inte. Inga "färdigblandade" maträtter utan enkla, "rena" ingredienser som är tydligt åtskilda (alltså inte såser etc till just det barnet). 

Flrsök identifiera om det är smak eller konsistens. 

Vad gäller proteiner etc så kan ditt bonusbarn vara som en av mina barns klasskamrater. När barnet är inför eller i en växtspurt äter barnet nästan endast protein. När barnet kommit ur växtspurten är det kolhydrater som gäller. 

Jag har själv varit det matstörda barnet som i princip inte åt och det jag åt var ensidigt. Grönsaker fanns inte alls med i bilden. Det är minst lika jobbigt för barnet runt matsituationerna som det är för er vuxna. Lägg fokus på ATT barnet äter istället för på VAD barnet äter. Och så länge barnet följer sina kurvor vad gäller, i synnerhet, längd men även vikt så är det ingen större fara.
  • Anonym (Börja om)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2024-11-20 08:54:21 följande:
    Provat servera det i olika former, i grytor, biffar, soppor osv men knappt att barnet ens stoppar det i munnen. Antingen spottas det ut eller sväljs motvilligt.
    Jag avskydde som regel både grytor och soppor som liten. Än idag (övre 40-års åldern) har jag otroligt svårt för vissa saker men kan numera ändå faktiskt smaka. Som liten fick jag bara panik och tvärstängde munnen. Mamma träffade på en av mina gamla dagisfröknar för ett tag sedan och hon minns mig fortfarande som "barnet som inte åt". Det är 40+ år sedan jag gick på dagis och hon har haft hand om många barn sedan dess. 

Jag åt i princip bara mat lagad av tre personer, mamma, pappa och mormor. De kunde jag lita på att de inte blandade i en massa konstigheter i maten. 

Ett annat tips för att hjälpa till att öka intresset för mat är att involvera barnet i både matplanering och matlagning. Ja, det kanske tar lite längre tid att fixa men ofta gör det att barnet vill äta just för att det vet vad som finns i och känner stolthet i att ha hjälpt till. 

En av anledningarna till att matstörda barn ofta alltid äter tex McD är just för att maten är förutsägbar. Den ser alltid ut på samma sätt och smakar alltid lika dant. Det är det vuxna har svårt att förstå, att ett matstört barn vill ha förutsägbarhet och det är ofta svårt att få med hemlagat. 

Om barnet äter bättre framför tvn kan det vara ok att låta det göra det under en period. Eller med en skärm vid matbordet. Nej, det ser varken roligt eller trevligt ut men fokus just nu bör ligga på att få bort alla konfliktkänslor runt matsituationen. 

I barnets kropp ökar stressen redan vid att ni börjar laga mat eftersom barnet vet att det kommer att bli jobbigt även om det inte kan sätta ord på dessa känslor. 
Svar på tråden Knubbig men äter knappt