Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Knubbig men äter knappt

Anonym (Trådstartaren) skrev 2025-04-02 09:02:41 följande:

Det var som vi befarade att barnet får äta vad den vill hos sin andra förälder. När vi var på BVC framkom det att barnet var överviktigt vilket syns på det också, och som jag nämnt tidigare i tråden så borde barnet vara underviktigt baserat på hur lite mat den äter.

Men då berättade barnet att den får godis/kakor/snacks 4-5 dagar veckan den inte är hos oss. Barnet får tydligen borsta sina tänder själv också, hen är precis fyllda 5 år, detta berättade barnet självmant och inget BVC eller min sambo frågade om. 

Jag satte mig ner med det äldre syskonet igår och frågade om matvanorna hos den andra föräldern då barnet matvägrat middagen både i måndags och igår, korv och mos i måndags och hamburgare igår. Då berättar det äldre syskonet att det andra barnet blir serverad annan mat om den ej äter det som serverats först.

Vad gör man? Vi har testat att inte tjata, anpassa maten efter barnen, erbjuda knäckemacka (som också vägrats av det yngre barnet) osv. Frågar vi den andra föräldern är det barnen säger absolut inte sant, dom får bara godis på helgen hos hen, det lagas bara en rätt, hen begränsar mängden onyttigt. 

Vilket jag har svårt att tro då den andra föräldern är överviktig och när vi var där och fikade en gång fick barnen vars 1 ½ kaka, såna munkar och kanelbullar från Maxi vilket enligt mig är på tok för mycket för dom små kropparna. Då hade vi dessutom kommit från kalas där det serverats kakor och tårta redan. 

Ska den bara få lägga sig hungrig? Ska vi va OK med att den vägrar äta något på kvällen? Barnet hade ca 4-5kg övervikt vilket absolut kunde vara värre men procentuellt är det ganska mycket, sen växer ju barn och behöver energi till det men detta är ett stillasittande barn som gärna ritar, leker på golvet osv. 

En sak bestämde jag mig för när jag fick barn och det var att aldrig bråka om mat eller sömn. Varför ska två så trevliga aktiviteter vara kantade av gräl, gråt, skrik och konflikter? Tyvärr ser man rätt ofta att det är så i många familjer helt i onödan.

Det enklaste är att anpassa maten efter barnen och om X inte gillar potatis så kan man väl koka ris till istället eller vad barnet nu tycker om. Man behöver inte göra så stor grej av det. Vissa rätter kan man ju laga en större batch av 1-2 ggr/v så har man det i kylen och kan värma på. Prata inte så mycket om mat eller vem som äter vad osv. Barnet har hittat en mötesplats - matbordet - där barnet prövar er och testar vad som går. Det är helt normalt i ett frigörelsearbete som alla barn genomgår på olika plan. 

Självklart ska ni inte delta i övergödningen av barnet, lägg fram en lagom portion.

"Den" ska inte lägga sig hungrig, men ni kan ju försöka laga mat som "den" gillar. 
Svar på tråden Knubbig men äter knappt