• Anonym (Lycklig)

Barnmorskemottagning hur funkar det?

Jag är så glad, har plussat för första gången för några dagar sen och har nu förstått att man ska skriva in sig på en barnmorskemottagning. Tycker dock det är lite svårt att förstå hur det funkar så hoppas nån kan hjälpa mig.

Är det bara gratis om man väljer en inom regionen via 1177/alltid öppet? 

Rekomenderar ni region eller privat? 

Jag bor i Stockholm, har någon har tips på en bra mottagning i centrala Stockholm eller Södermalm? 

• Svar på tråden Barnmorskemottagning hur funkar det?
  • Anonym (Viva)

Om du går in på 1177 så står det ju på sidan ett att mödrarvården är frivillig och kostnadsfri:

Så här väljer du barnmorskemottagning - 1177

O
    ch sen kan du klicka på "Alla barnmorskemottagningar" så kommer de upp, både de i regionens regi och övriga.

Jag har god erfarenhet av Vasa Mamma men det finns säkert närmare där du bor också. Jag tyckte det var skönt med en som hade gångavstånd eftersom man inte är så kaxig i slutet av graviditeten och även ska dit för besök efter att barnet är fött.

Jag har även hört av vänner som valt BB Stockholm family där de även har BVC som jag förstått det, dvs du kan gå till samma lokal även med bebisen sen.

Privat eller regionen spelar nog ingen större roll, huvudsaken du väljer en som du klickar med och känner förtroende för, du ska som sagt träffa barnmorskan även efter förlossningen.  Under en av mina graviditeter bytte jag barnmorska efter inskrivningen för vi var inte alls på samma våglängd, och det är helt okej att göra så.

• Anonym (:))

Jag bokade via Alltid Öppet appen. Logga in, klicka på nytt ärende, barn och gravid, graviditet, sen får du besvara lite frågor. Sen finns det alternativ "inskrivning" och då får du välja vilken mottagning du vill gå till. Du kan gå till vilken som helst.

Min vän tipsade om att ta en mottagning som ligger nära ditt jobb, eftersom man går dit rätt ofta i början. Jag bor rätt långt bort från jobbet så det blev det bästa för mig så jag slapp vara borta från jobbet så mycket. Sen kan man alltid byta till närmare hemmet om man är mer och mer hemma. 

• Anonym (Viva)
    Anonym (:)) skrev 2025-02-28 08:03:18 följande:

Jag bokade via Alltid Öppet appen. Logga in, klicka på nytt ärende, barn och gravid, graviditet, sen får du besvara lite frågor. Sen finns det alternativ "inskrivning" och då får du välja vilken mottagning du vill gå till. Du kan gå till vilken som helst.

Min vän tipsade om att ta en mottagning som ligger nära ditt jobb, eftersom man går dit rätt ofta i början. Jag bor rätt långt bort från jobbet så det blev det bästa för mig så jag slapp vara borta från jobbet så mycket. Sen kan man alltid byta till närmare hemmet om man är mer och mer hemma. 

Det skulle jag inte rekommendera. Alltså att byta. Du bör ha samma BM för kontinuitet.
    Så välj en närmre hemmet säger jag eftersom du ska dit både som gravid och efteråt (och då är du ju inte på jobbet normalt sett).
    Anonym (Viva) skrev 2025-02-28 08:09:52 följande:
    Det skulle jag inte rekommendera. Alltså att byta. Du bör ha samma BM för kontinuitet.
    Så välj en närmre hemmet säger jag eftersom du ska dit både som gravid och efteråt (och då är du ju inte på jobbet normalt sett).
    Äre så? Aja får väl se hur det utspelar sig för mig :) Är väl olika vad som passar.
  • Anonym (Viva)
    Anonym (:)) skrev 2025-02-28 10:24:44 följande:
    Äre så? Aja får väl se hur det utspelar sig för mig :) Är väl olika vad som passar.
    Ja fast passar och passar.
    Det kanske säger sig själv att den barnmorska du går till i slutet kan sakna relevanta bitar som inte går att läsa sig till i en journal?
    Om du byter i vecka 30 säger vi pga du blir sjukskriven på deltid, får gravidpenning eller bara önskar en som ligger närmare hemmet.

Så har i alla fall jag känt under mina graviditeter, att man skapar ett väldigt fint band till sin BM. Man känner sig omhändertagen i början när allt är nytt, man pratar om saker som inte noteras i journalen. Sen ska man ju komma tillbaka till BM efter att barnet är fött för efterkontroll, kanske ha dialog kring preventivmedel, kanske går man även till samma x antal år senare när man får syskon.

Såklart en smaksak hur man väljer. Men de flesta gillar nog kontinuiteten, både som BM och som patient. 

Det är sant, jag ska nog tänka om efter första besöket :)

Anonym (Viva) skrev 2025-02-28 11:19:23 följande:
    Ja fast passar och passar.
    Det kanske säger sig själv att den barnmorska du går till i slutet kan sakna relevanta bitar som inte går att läsa sig till i en journal?
    Om du byter i vecka 30 säger vi pga du blir sjukskriven på deltid, får gravidpenning eller bara önskar en som ligger närmare hemmet.

Så har i alla fall jag känt under mina graviditeter, att man skapar ett väldigt fint band till sin BM. Man känner sig omhändertagen i början när allt är nytt, man pratar om saker som inte noteras i journalen. Sen ska man ju komma tillbaka till BM efter att barnet är fött för efterkontroll, kanske ha dialog kring preventivmedel, kanske går man även till samma x antal år senare när man får syskon.

Såklart en smaksak hur man väljer. Men de flesta gillar nog kontinuiteten, både som BM och som patient. 
  • Anonym (Viva)
    Anonym (:)) skrev 2025-02-28 13:11:51 följande:
    Du kan ju ha det med dig om inte annat.
    Sen är det viktigt att hitta en man trivs med också, tveka inte där.
    Får du inte ett bra mottagande och en bra känsla för den barnmorska som skriver in dig så be att få byta. Ni ska som sagt träffas ett antal gånger
Svar på tråden Barnmorskemottagning hur funkar det?