Inlägg från: Anonym (:)) |Visa alla inlägg
  • Anonym (:))

Barnmorskemottagning hur funkar det?

Jag bokade via Alltid Öppet appen. Logga in, klicka på nytt ärende, barn och gravid, graviditet, sen får du besvara lite frågor. Sen finns det alternativ "inskrivning" och då får du välja vilken mottagning du vill gå till. Du kan gå till vilken som helst.

Min vän tipsade om att ta en mottagning som ligger nära ditt jobb, eftersom man går dit rätt ofta i början. Jag bor rätt långt bort från jobbet så det blev det bästa för mig så jag slapp vara borta från jobbet så mycket. Sen kan man alltid byta till närmare hemmet om man är mer och mer hemma. 

Anonym (Viva) skrev 2025-02-28 08:09:52 följande:
    Det skulle jag inte rekommendera. Alltså att byta. Du bör ha samma BM för kontinuitet.
    Så välj en närmre hemmet säger jag eftersom du ska dit både som gravid och efteråt (och då är du ju inte på jobbet normalt sett).
    Äre så? Aja får väl se hur det utspelar sig för mig :) Är väl olika vad som passar.

Det är sant, jag ska nog tänka om efter första besöket :)

Anonym (Viva) skrev 2025-02-28 11:19:23 följande:
    Ja fast passar och passar.
    Det kanske säger sig själv att den barnmorska du går till i slutet kan sakna relevanta bitar som inte går att läsa sig till i en journal?
    Om du byter i vecka 30 säger vi pga du blir sjukskriven på deltid, får gravidpenning eller bara önskar en som ligger närmare hemmet.

Så har i alla fall jag känt under mina graviditeter, att man skapar ett väldigt fint band till sin BM. Man känner sig omhändertagen i början när allt är nytt, man pratar om saker som inte noteras i journalen. Sen ska man ju komma tillbaka till BM efter att barnet är fött för efterkontroll, kanske ha dialog kring preventivmedel, kanske går man även till samma x antal år senare när man får syskon.

Såklart en smaksak hur man väljer. Men de flesta gillar nog kontinuiteten, både som BM och som patient. 
    Det är sant, jag ska nog tänka om efter första besöket :)
Svar på tråden Barnmorskemottagning hur funkar det?