Skärmtid på förskolan
Det beror helt på innehållet men rent krasst låter det inte okej.
Jag jobbar inom förskola och vi använder 95% av tiden våra skärmar (projektor, Ipads) i utbildningssyfte. Vi använder det ytterst sällan som skärm för underhållning (exempelvis youtube/filmer) och gör vi det då är vi väldigt noga med att välja ut innehåll som kan vara utbildande exempelvis UR barn eller Pollyglutt (en digital bokportal).
Enligt förskolans läroplan ska vi använda oss av digitala verktyg och barnen ska få utbildning inom det, men jag tror att det finns förskolor använder digitala verktyg på fel sätt, såsom att visa saker från Youtube eller filmer m.m. och inte som ett verktyg för att utbilda barnen.
Värt att nämna är att de riktlinjer som kom i höstas är riktat till vårdnadshavare och skärmtid hemma, inte förskolan/skolan. Detta innebär dock inte att jag tycker det är fritt fram att exponera barn för skärmar titt som tätt i förskolan men riktlinjerna gäller inte förskola/skola.
Men jag tycker absolut du ska prata med personalen, vill du vara mer anonym/konflikträdd så kan du skriva ett mail till rektorn och fråga om syftet med skärmanvändningen och vilka rutiner de har. Det är okej att använda skärm i nödfall tycker jag men flera gånger i veckan? Nej, då är det något som brister i verksamheten.