• Anonym (förvirra)

knark

Är det okej att som far gå på Rave när man har ansvar för sin 15 åriga son en kväll under julen? 

Är det också okej att han då intar kokain när han är ute, något som låg i premisserna för vårt förhållande att det är en dealbreaker för mig. Men nu säger han att jag inte ?kan förbjuda? honom.

Hur ska jag hantera detta? Vi har en niomånaders ihop. 

• Svar på tråden knark
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (TT)
    Anonym (förvirra) skrev 2025-01-21 13:34:21 följande:
    knark

Är det okej att som far gå på Rave när man har ansvar för sin 15 åriga son en kväll under julen? 

Är det också okej att han då intar kokain när han är ute, något som låg i premisserna för vårt förhållande att det är en dealbreaker för mig. Men nu säger han att jag inte ?kan förbjuda? honom.

Hur ska jag hantera detta? Vi har en niomånaders ihop. 

Jag hade inte varit tillsammans med någon som använder kokain.
  • Anonym (Ida)

Nej du kan inte förbjuda honom.

Men du kan lämna, gör det för ditt barns skull. 

• Anonym (My)

Nej, självklart är det inte okej. När jag fick reda på att mitt ex brukade knark när han hade ansvar för våra tonåringar soc-anmälde jag honom. Om jag hade fått reda på det redan när vi var tillsammans hade jag lämnat honom och gjort vad jag kunnat för att han inte skulle ha ansvar för våra barn. Tyvärr är det ju svårt att få till när personen inte har ett ordentligt missbruk. I ditt fall skulle jag även informera 15-åringens andra förälder. 

• Anonym (Nej)

Det är klart det inte är okej. Jag hade aldrig lämnat mitt barn om pappan missbrukade 

• Anonym (J)

Nej såklart inte? Och om du vet att han knarkar måste du väl anmäla detta såklart annars gör väl du med fel och blir inblandad 

Och vem ger rave för övrigt, nattklubb däremot  

• Anonym (J)
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-21 13:42:02 följande:

Du ska:

1. Lämna dåren.
    2. Orosanmäla 15-åringen.

Och farsan 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (J) skrev 2025-01-22 09:57:11 följande:

Nej såklart inte? Och om du vet att han knarkar måste du väl anmäla detta såklart annars gör väl du med fel och blir inblandad 

Och vem ger rave för övrigt, nattklubb däremot  

Det är inget brott att inte anmäla att nån använder droger. Menar du att om jag typ ser en främmande människa som drar en lina på krogen eller skjuter horse i en park så måste jag polisanmäla annars begår jag också ett brott? Läskigt om samhället hade sett ut så.

Men förvarar han dom hemma där båda bor kan så klart TS få problem också och åka dit för det. Och för att svara TS så nej det är inte ok att han gör så.

• Anonym (J)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-22 10:06:17 följande:

Det är inget brott att inte anmäla att nån använder droger. Menar du att om jag typ ser en främmande människa som drar en lina på krogen eller skjuter horse i en park så måste jag polisanmäla annars begår jag också ett brott? Läskigt om samhället hade sett ut så.

Men förvarar han dom hemma där båda bor kan så klart TS få problem också och åka dit för det. Och för att svara TS så nej det är inte ok att han gör så.

Nu handlar det om en kvinna som har barn med en man som hon vet knarkar.
  • Anonym (J)

Ser du att någon tar knark på en krog antar jag att du säger till vakten för det hade jag gjort så han åkt ut med huvudet före 

• Anonym (Jag)
    Anonym (J) skrev 2025-01-22 10:08:14 följande:
    Nu handlar det om en kvinna som har barn med en man som hon vet knarkar.
    Nu sa jag inte att det är fel om hon anmäler. Men det är inte ett brott om hon inte gör det.

Och jag hade tyckt att det är viktigare med en orosanmälan isåfall. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-22 10:16:01 följande:
    Nu sa jag inte att det är fel om hon anmäler. Men det är inte ett brott om hon inte gör det.

Och jag hade tyckt att det är viktigare med en orosanmälan isåfall. 
    Ja jag är osäker på vad lagen säger. har bara för mig att vissa brott måste man berätta om för annars vet man ju om det själv och blir indragen i det. Knarket borde han väl ha hemma? Om han använder kokain då och då 

Ja orosanmälan borde hon absolut göra, för båda barnens skull 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (J) skrev 2025-01-22 10:31:58 följande:
    Ja jag är osäker på vad lagen säger. har bara för mig att vissa brott måste man berätta om för annars vet man ju om det själv och blir indragen i det. Knarket borde han väl ha hemma? Om han använder kokain då och då 

Ja orosanmälan borde hon absolut göra, för båda barnens skull 
    Bara att hon vet om det är inget brott men ja om han har det hemma kan hon åka dit för det också och det är väl stor risk att han har. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-22 10:41:45 följande:
    Bara att hon vet om det är inget brott men ja om han har det hemma kan hon åka dit för det också och det är väl stor risk att han har. 
    Precis 

Och med ett litet barn där med. Hon borde springa. 
  • Anonym (förvirra)

Alltså han brukar inte längre vad jag vet, jag tror då det har hänt innan att han ljugit om det. en engångsföreteelse sa han?många tusen på 3 personer?
    Nu försvann pengar igen, han var annorlunda länge, luktade sämre vid svettningar, dålig mage, kort stubin, arg, riktigt arg. Umgås nu med helt nya människor jag aldrig träffat, går på fester han aldrig skulle gå på och skrattar åt?
    Allt pekade på detta.
    Han ljög om ravet, vilka han var med, när han kom hem osv osv. I många dagar? jag trodde jag var knäpp som visste att han ljög? när jag konfronterade honom om kokainet sa han att han inte brukat men att han ska få kunna om han vill och är ute.

som en kniv i magen.
    alltihop.

jag var på annan ort denna natten, han har sagt att den andra mamman är informerad, ytterst tveksam till det? 

Kan inte tänka mig att lämna min son i hans omhändertagande med denna infon?

• virdne

Om du känner att det är en dealbreaker, håll fast vid det! nolltolerans. 

Personligen så skulle jag se väldigt allvarligt på om det kom fram att min partner använde droger, om ens en gång. Det är ett såpass beroendeframkallande preparat så jag hade inte litat på att det bara händer väldigt sällan, utan då vet man aldrig hur ofta det tillslut kan bli bakom ryggen på en. 
    Jag hade påtvingat ett löfte om att partnern inte kommer göra det någon mer gång. För både min och mina barns säkerhet. 

Ta fast beslut nu, när du är stark och kan stå på dig. Han var medveten om premissen när ni blev tillsammans. 

• Anonym (Separata frågor)

Tycker det är två helt separata frågor.

Fråga ett: är det ok att gå ut en kväll när man har en 15-åring hemma? 
    Svar: Ja, om det är en normalfungerande 15-åring bör det inte vara något problem. 

Fråga två: är det ok att ta droger som kokain?
    Svar: hell no! 

Vad ska man göra?
    1) Lämna personen som tar droger om man är tillsammans (kändes lite oklart).
    2) Göra en orosanmälan gällande att pappan tar droger.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Separata frågor) skrev 2025-01-29 10:13:27 följande:

Tycker det är två helt separata frågor.

Fråga ett: är det ok att gå ut en kväll när man har en 15-åring hemma? 
    Svar: Ja, om det är en normalfungerande 15-åring bör det inte vara något problem. 

Fråga två: är det ok att ta droger som kokain?
    Svar: hell no! 

Vad ska man göra?
    1) Lämna personen som tar droger om man är tillsammans (kändes lite oklart).
    2) Göra en orosanmälan gällande att pappan tar droger.

Jo jag håller med , de flesta 15-åringar klarar sig absolut själva en kväll så just det att gå ut behöver inte vara fel. Såklart kan det vara skillnad om 15-åringen har speciella behov eller någon diagnos. 

Men ja att ta droger är såklart inte alls bra. 
  • Anonym (förvirra)

Fick bekräftat att han brukat kokain vid flertalet tillfällen, gått på efterfester med 20-25 åriga tjejer (bakom min rygg) men att allt detta är mitt fel. 
    Han har redan lovat en gång, sedan dess har jag misstänkt senaste månaderna men han har skyllt på att han är utbränd.
    Hittade påsen i hans ficka, dam-parfym på tröjan efter företags-festen, när han försvann utan att svara i natten, ja ni fattar? 

Idag lämnade jag på riktigt efter bekräftande, skulle vara olämpligt som mamma å stanna hos en sån röv.

Nu är bara frågan vad jag ska göra med den andra mamman (informera), jag känner inte henne.. och hans vårdnad. När han inte har mig i sin ask blir han aggressiv och skulle kriga bara för att vara elak. 

Svar på tråden knark