Inlägg från: Gaskarl |Visa alla inlägg
  • Gaskarl

Hjälp! Hur mycket ska en valp aktiveras egentligen???

Så typiskt den moderna medelklassfamiljen.."Ja, vi köper en hund, kul och mysigt. Va, måste den stimuleras mentalt????"

• Gaskarl
    Anonym (Olika faser) skrev 2025-01-30 06:29:05 följande:
    Fast det är också rätt rimligt att överstimulera en unghund och skicka märkliga signaler, när man är ung och tror man kan. Om hunden inte är speciellt mycket själv och man lever en livsstil som funkar, så är det väl ändå hundägaren själv som bedömer vilken typ av hundliv som fungerar.

Kring valpar och unghundar har människor väldigt mycket åsikter, och modet kring vad som är viktigt svänger. Att människor inte vet vad de ger sig in på har alltid stämt. Frågan är väl om det är rimligt att flera timmar varje dag jobba med mental stimulering? Och som gammal hundägare har jag snarare åsikten att detta är en "fluga", utifrån att unghundar också behöver vanlig sketen fostran, och skyddas ifrån att skada andra (och sig själv) i slyngelåldern.

Jag personligen har inte en absolut tilltro till dottern till någon uppfödare, eller en random människa på internet, utan tycker att det faktiskt är rimligt att svara TS, utifrån hundägarskapet i allmänhet. Alltid är det något som tycker något, och man är klok som lyssnar. Däremot är det faktiskt rimligt att också reflektera över att folk med välmående hundar gör på olika sätt.
    Klokt inlägg.
    Det jag menade egentligen, är att många inser inte hur mycket jobb det är med hund, och hur många år, att det är en viss begränsning, resor bl.a..Kort sagt, många begriper inte ansvaret, att det är en familjemedlem, precis som ett barn, i princip. 
Svar på tråden Hjälp! Hur mycket ska en valp aktiveras egentligen???