• ClumsySmurf

Varför är det mest män som är rasister?

Anonym (Anithe) skrev 2025-01-31 21:38:42 följande:

Så många bra svar och så jätteintressanta teorier. Jag måste bara undra enligt era svar om kvinor faktiskt är mer empatiska eller bara mer falska/fega?

Om som ni säger kvinnor låtsas mer eller inte vågar säga som de tycker. Är de då mer empatiska & välkommnande egentligen?

Intressant med teorin om konkurrens? År det verkligen så att kvinnor prioriterar olika än män? Det är inte förhållande man ska skaffa utan välkomna folk i nöd? Svårt att förstå varför de inte skulle vilja det? Är det bara så män tror?

Kvinnor är på gruppnivå mer empatiska men också känsligare för sociala belöningar/konsekvenser och är inte alltid både och.
    När tjejer mobbar kan det vara väldigt planerat för att slippa konsekvenser medan småpojkar kan använda knytnävarna när de diskuterar med sina kompisar.

Så man kan ju anta att kvinnor är lite mindre rasistisk och att de som är döljer det mer.

• ClumsySmurf
    Anonym (B) skrev 2025-02-01 15:02:25 följande:

Rasism och misogyni går hand i hand. Det är därför svårt för en kvinna att föreställa sig vara en del av den gruppen. Hon kan säkert ha rasistiska tankegångar ändå.

Rasism och misogyni går hand i hand med att vara höger osv och bara vita är rasister så därför är sura bittra incels vita män som också är höger och rasister men i verkligheten är ca 30% vänster och långt ifrån alla är vita.

intersektionell queerfeminism är rasistisk och sexistisk men feminister är ju för jämlikhet och jämlikhet är fint
    Anonym (B) skrev 2025-02-01 15:22:10 följande:
    Rasister (män) grupperar och tänker i exakta poler. Kvinnor identifieras då som en grupp och (män) rasisternas rasistiska tänk appliceras då på kvinnor. (Misogyni)

Därför är det vanligt att kvinnor tar avstånd från rasisterna. Pga självbevarelsedrift. (Om man nu bortser från de rasistiska pick me kvinnorna) Sen kan säkert kvinnorna själva ha rasistiska åsikter. Men det basuneras inte ut på samma sätt. De män som hörs mest vill känna en tillhörighet med gruppen män. Dvs baserat på ett slags osäkerhetstänk hos mannen som basunerar.
    p.g.a självbevarelsedrift är många vita kvinnor för intersektionell queerfeminism där vita är sämst och det är mest synd om kvinnor med kuk men det är mest vita män som är sämst och kvinnor ska ha positiv särbehandling så de räknar väl med att tjäna på det.
    Ibland är det lite svårt att veta varför en kvinna förminskar t.e.x hedersvåld
    är hon rädd för rasism eller konkurrens i offerskapet?

Det är också ideologin som bestämmer vilka det är synd om, det är minst synd om mej med om jag säger att jag känner mej som kvinna så är det helt plötsligt väldigt, väldigt synd om mej, tills jag säger det finns bara två kön, är empatin äkta eller är det bara som man säger?
  • ClumsySmurf
    Anonym (B) skrev 2025-02-01 23:01:40 följande:
    Vad jiddrar du om egentligen? Kanske inte ska titta så djupt ner i flaskan?
    Hade du inget bättre svar kan man ju undra vem det är som tittat för djupt ner i flaskan.
  • ClumsySmurf
    AndreaBD skrev 2025-02-01 22:53:52 följande:

Intressant fråga. Och även om påståendet låter som om det inte kan stämma, så är det ändå även min personliga erfarenhet att det verkar finnas fler män som är rasister än kvinnor. Och jag tror också att det kan ha att göra med empati, eller med att kvinnor i större utsträckning förväntas vara omhändatagande och då kanske de uppfyller den rollen också

Är det vanligare att de kvinnor med mer empati eller inte har barn är låga förväntningarnas rasister?

Det är också svårt att veta när de som är vänster och rasister kallar det antirasism.
  • ClumsySmurf
    Anonym (B) skrev 2025-02-02 00:04:28 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-02-01 23:28:16 följande:
    Hade du inget bättre svar kan man ju undra vem det är som tittat för djupt ner i flaskan.
    Jag ser frågetecken men inga frågor i din skrift, bara förtäckta microaggressiva påståenden.

Förstår du? (?)
    titta så djupt ner i flaskan
    microaggressiva påståenden.

Förstår att du inte har något bättre svar.

djupt ner i flaskan?

• ClumsySmurf
    Anonym (B) skrev 2025-02-01 15:02:25 följande:

Rasism och misogyni går hand i hand. Det är därför svårt för en kvinna att föreställa sig vara en del av den gruppen. Hon kan säkert ha rasistiska tankegångar ändå.

Anonym (B) skrev 2025-02-02 00:04:28 följande:
    Jag ser frågetecken men inga frågor i din skrift, bara förtäckta microaggressiva påståenden.

Förstår du? (?)

HUR UNDVIKER JAG ATT GÖRA MIG SKYLDIG TILL
    EN MIKROAGGRESSION OCH HUR SKA JAG
    REAGERA NÄR JAG HÖR EN

Att känna igen mikroaggressioner och budskapet de förmedlar

...
    Teman
    ...
    Förnekande av individuell
    rasism/sexism/heterosexism
    Ett uttalande som görs när partiskhet
    förnekas

Exempel På Mikroaggression

"Som kvinna vet jag vad du går igenom som
    etnisk minoritet."

Budskapet

Ditt rasförtryck skiljer sig inte från mitt
    könsförtryck. Jag kan inte vara rasist.
    Jag är som du

https://emea.wbdinclusivestorytelling.com/wp-content/uploads/sites/8/2024/03/Verktygslada-for-mikroaggressioner-1.pdf
  • ClumsySmurf
    Tukt skrev 2025-02-02 00:21:02 följande:

Min tes om att män är mer känslostyrda bevisar sig...

ankedot
    En kvinna i tråden har gjort ett påstående som var en mikroaggression
    anklagar mej på svengelska för microaggressiva påståenden utan att förklara varför.

Nu när jag är lagom trött tycker jag det är roligt att rationellt förklara varför hon är skyldig till mikroaggression

Vem är mest känslostyd?

• ClumsySmurf
    AndreaBD skrev 2025-02-02 10:19:53 följande:
    Jo, allt det där är möjligt. Jag har en teori till - ibland kan det ju också vara så att män ser andra män, då från en annan etnicitet, som konkurens. Kanske är de oroliga för att kvinnor tycker dessa är mer attraktiva. Det fenomenet finns ju också hos kvinnor. Men kvinnorna visar det inte så mycket. 
    Vet ju inte hur det ser ut, det är ju liksom skillnad på "vad tjock du ser ut i de byxorna" och "jag gillar ditt självförtroende"
    man kanske firar hijabdagen extra mycket eller säger att alla vita män är rasister

• ClumsySmurf
    Anonym (B) skrev 2025-02-02 14:21:45 följande:
    Det var meningen att vara aggressivt skrivet då det du skrev var aggressivt. Eller trodde du att det du menade med att du ville ha frågor (förtäckta aggressioner och påståenden) enbart var det aggressiva?

Som man sår får man skörda Smurfen. Det är inte synd om dig. Gnäll på du bara.
    Förklara vad som är förtäckta aggressioner istället för att slänga om kring med ord som mikroaggressioner, om inte kan du kan trycka tumme ner på mina inlägg istället, det säger lika mycket.

• ClumsySmurf
    Anonym (Precis) skrev 2025-02-02 10:13:19 följande:
    Anonym (Sannel) skrev 2025-02-02 09:20:46 följande:

Män är generellt mer känslostyrda. Framförallt tror de att de måste säga allt de tänker och känner. De tror ofta att de egna känslorna är fakta och något som måste gormas ut. De förstår inte att deras känslor inte är så där superintressanta för andra att lyssna på. Tror det är därför de gormar så högt också, för att bli hörda. Lite som bebisar. 

Du kunde ha skippat sista meningen. Det framgår ändå med all tydlighet att du inte är här för att diskutera frågan, utan för att försöka låta nedlåtande och provocera.
    Tukt skrev 2025-02-02 11:40:51 följande:
    Och där bevisade du hens tes! Cool
    Tukt skrev 2025-02-02 20:58:46 följande:
    Nja, det var halvt på skämt, halvt på allvar. Där av emojin. Mycket för att du reagerade på sådant sätt att teorin stämde.
    Jag tycker det verkar som h*n försökte provocera
    kan man då inte säga det utan "alla som inte håller med om att kvinnor över bmi 22 är fetton är kränkta fetton" logiken så blir det ännu mer missänkt.

Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?