Inlägg från: Anonym (Anithe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anithe)

Varför är det mest män som är rasister?

Jag har en  fundering som jag inte kan komma på. Varför är det så många mer män som skriver rasistiska kommentarer än kvinnor?

Är det för att män har sämre empati? Har kvinnor mer?

Är det för att män är mer missunsamma? Kvinnor vill dela med sig?

Är det för att män blir sämre uppfostrade? Kvinnor bättre?

Om man läser på forum & facebook är det övervägande gnäll från män och gubbstrutsar som gott på livets hårda skola.

Vad kan de bero på?
    Jag så trött på gnällen.

• Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?
  • Anonym (Anithe)
    Maggena skrev 2025-01-31 19:55:53 följande:

Kvinnor är i regel mer rädda för vad andra ska tycka. Bättre att tycka rätt. I verkligheten är det jämnt skägg på rasister bland män och kvinnor enligt min erfarenhet

Men på forum borde kvinnor inte va rädda när de kan vara anonyma? I verkligheten är en annan sak.

Du menar kvinnor är mer konflikträdda eller fega att säga vad de tycker? Fast de är anonyma? Är de falska då?

Med tanke på det jag läser låter män hårda & elaka. Kvinnor snälla, empatiska och välkomnande.Vad är att tycka rätt?
  • Anonym (Anithe)

Så många bra svar och så jätteintressanta teorier. Jag måste bara undra enligt era svar om kvinor faktiskt är mer empatiska eller bara mer falska/fega?

Om som ni säger kvinnor låtsas mer eller inte vågar säga som de tycker. Är de då mer empatiska & välkommnande egentligen?

Intressant med teorin om konkurrens? År det verkligen så att kvinnor prioriterar olika än män? Det är inte förhållande man ska skaffa utan välkomna folk i nöd? Svårt att förstå varför de inte skulle vilja det? Är det bara så män tror?

• Anonym (Anithe)

Det är svårt att veta exakt om män är mera rasister, eller om de bara låter mer rasistiska. Män låter mer än kvinnor när de tycker något, tror jag? 

Men så ör det omhändertagande rollen. Kanske anses det okvinnligt att tycka illa om människor från andra länder? Att tycka illa om de svaga och utsatta? Jag tänker om det är som i skolan där männen skriker högst medan kvinnor viskar mellan varandra? 

Det är intressanta teorier som läggs fram. 

• Anonym (Anithe)
    Anonym (A) skrev 2025-02-02 21:08:17 följande:
    Du har inte kommit så långt i din utveckling att du inte fattat ännu hur mycket lidande din empati bara faktiskt ställer till med?

Du kanske har missat de fall där någon bjöd in någon in i hemmet som sedan våldtog deras tonårsdotter? Så långt sträcker sig nog din egna "Empati"... Dvs inte mycket empati utanför din egna lilla känslor. Usch usch usch, vi förstår dig lilla lotta fia.. "stygga dumma och gnälliga små män".. 
    Det är såna här kommentarer jag menar på. Min empati är fine och räcker både till människor i nöd, och människor som råkat illa ut. 

Att det finns människor som gör dåliga saker betyder inte att alla gör det. De flesta är tacksamma för hjälpen. Jag har bara träffat fina, varma människor, och fast jag är kvinna så tycker jag man ska hjälpa de från Ukraina med. Det var nån som skrev att kvinnor bara vill ha flykting män.

Mest såna kommentarer jag ser av män på flyktingdebatter eller när något brott begåtts.Ibland så hemska kommentarer att man blir mörkrädd. 
  • Anonym (Anithe)
    Anonym (B) skrev 2025-02-04 18:51:23 följande:
    Blev du lite stött?
    Ibland undrar jag om man befinner sig på en dagisplats.

Eller hur?

Detta barnsliga, känslomässiga gnäll som peppras på med massa skuldbeläggning på kvinnor . Utmärkta exempel på vad jag skrev om i min tråd start. Det är såna hära inlägg jag läst massor av och nästan alla skrivna av män. 

Låt mig få gissa att dessa inlägg bekräftade könet ännu en gång. Män!
    Det är sällan nyanserade debatter, utan bara massa våldtäckt, skjutningar, de tar våra kvinnor och jobb inlägg. Arga unga män och missnöjda pensionerade gubbstrutsar.

Samhällsproblem löser sig inte av minskat empati och rasism. Vi måste söka förståelse, lära känna varandra, hjälpa och ta emot varandra med öppna armar. Då först kan problem lösas. Med förståelse och empati kommer man långt, inte med gnäll och missnöje.

• Anonym (Anithe)
    Börje P skrev 2025-02-04 20:17:50 följande:
    Så rätt, så rätt! Och nu när 40-talisterna snart går i pension måste vi ju ha stor invandring för att klara bristen på arbetskraft. Kompetensregnet från MENA är en bra början.
    Vi tog inte emot flyktingar för att få kompetent arbetskraft. Det är två skilda saker, och löses med arbetskraftsinvandring. Vi tog emot flyktingar för att vi är ett hjälpsamt land, ett föredömesland som andra ser upp till. 

Kompetens kan också mätas i att vi får in andra kulturer, en smältdegel av kunskap, insikter och idéer om hur saker görs i andra länder. Vi får ett rikt kulinariskt, kultur rikt land. Det finns alltid saker andra länder kan lära oss. Vi är inte bäst på allt även om vi är väldigt bra på mycket.
  • Anonym (Anithe)
    Anonym (Ringo Star) skrev 2025-02-04 20:39:40 följande:
    Länder fungerar bäst med en stadig befolkning. Det här experimentet med stora mängder invandrare i ett land har visat sig skapa mängder av sociala och ekonomiska problem helt i onödan.

Jag menar i att ta in fler invandrare än vi redan har. Jag menar att försöka lösa de integrationsproblem vi har. Se på invandringen med positiva ögon. Det löses inte med gnäll och okunskap. 

Jag tycker man ska ta in när man kan hjälpa, inte mer än så. Men inte gnälla, bråka och vilja skicka tillbaks människor . Rasism löser inte problem, vänskap och vilja att lära känna varandra kan.

• Anonym (Anithe)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-02-04 22:12:53 följande:
    Vill inte kalla mig rasist men många män från andra kulturer har en jävligt kass kvinnosyn. Tyvärr även s.k svenskar. 
    Vi är alla olika men jag kan verkligen inte förstå kulturen med att skrämma kvinnor till någon form av "lydnad". Oavsett kulturellt ursprung
    Tyder på brist på empati.
    Vad menar du med s.k svenskar?
  • Anonym (Anithe)
    Anonym (Man) skrev 2025-02-04 22:55:46 följande:
    Om man generaliserar så ser tänker män oftare rationellt och på konsekvenserna medans kvinnor tänker emotionellt.

För mig handlar det absolut inte om att vilja hjälpa människor i nöd,. Tycker du att resultatet av vår hjälp har gjort att Sverige har blivit ett bättre och säkrare land att leva i? Och är det verkligen så att dom personer som varit mest behov verkligen är dom som kommit hit?

Sedan undrar jag vad en rasist är och är jag rasist efter vad jag skrivit ovan?

Nej, skulle inte kalla det rasistisk. Rasistiskt hade t.ex varit om du sagt att alla invandrare begår brott eller våldtäkter. Alla är väl oroliga för säkerheten i sitt land och vill dess bästa? Men för att vissa rötägg tagits in är det fel att dra alla över en kam. 

Invandrare innefattar för övrigt allt från finländare, jugoslaver, turkar, iranier. ukrainska, thailändare, syrier, pakistanier m.m.m.m. Är alla dessa människor arbetslösa och brottsbenägna? 

Jag är själv 50% invandrare för jag har min pappa från Finland.

Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?