Jag har passerat BF med några dagar nu, väntar på att förlossningen ska dra igång... Och jag har känt som du genom hela graviditeten. Jag tror att det är väldigt olika från person till person och tråkigt att kvinnor ska behöva skämmas för sin upplevelse. Det skapar stigma och blir ännu jobbigare, när man inte vågar tala om det (så har i alla fall jag känt!). Men när jag väl öppnat upp om min känsla och oro är det jättemånga som kunnat bekräfta att de också känt så. Att de inte knutit an förrän barnet varit fött, eller till och med ett par månader gammalt.
Jag tycker att det rent logiskt är rimligt att inte känna en relation till bebisen innan den är född. Jag menar, trots att jag är fullgången så har det på sin höjd varit en rörelse i magen. Barnet har ju liksom ingen personlighet eller drag man kan fästa sig vid än. Visst har jag haft stunder där det varit mer "verkligt", på ultraljuden till exempel. Sista ultraljudet var en tillväxtkontroll och då var bebisen i stort sett helt färdigutvecklad, och vi fick jättebra bilder och det syntes liksom att han kommer få en väldigt speciell näsa, precis som sin pappa. Först då kändes det som MITT barn, inte bara ETT barn. Men jag kan verkligen inte påstå att jag knutit an.
Ska inte säga "oroa dig inte", för det är helt normalt att oroa sig inför en så stor livsförändrande händelse. Och ta det på allvar om det känns övermäktigt, hellre hitta en samtalskontakt i tidigt skede än att förstöra en upplevelse som har potential att bli jättefin och i förlängningen riskera att drabbas av en förlossningsdepression. Jag har varit väldigt ängslig genom hela graviditeten, såhär i efterhand borde jag ha bett att få tala med någon för länge sedan bara för att bolla tankar med någon som kan sin sak. Nu sörjer jag lite att jag inte gav mig en chans att njuta av graviditeten. Så även om din upplevelse är fullt normal vill jag ändå uppmuntra dig att ta dina känslor på allvar.