Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt

Anonym (Per) skrev 2025-03-12 20:05:53 följande:

Ska republikanerna även stoppa demokraterna när dom röstas fram demokratiskt?

Ska vi stoppa Moderaterna efter att dom blev framröstade förra valet? 

Enligt mig så är dessa framröstade av folket och kommer göra sina år till nästa demokratiska val.

Efter valet 2020 försökte många republikaner inom partiet och republikanska väljare att stoppa demokraterna efter att de röstats fram demokratiskt.

Många blev dömda och många erkände.
  • Padirac
    Anonym (Per) skrev 2025-03-12 20:22:00 följande:
    Det var knappast en statskupp som var tänkt att ge republikanerna makten genom olaga intrång. Snare ett missnöje med rösträkningen även om det såklart räknas som brott. 
    Att utse falska elektorer och skicka falska elektorsröster och att kräva att vicepresidenten ska erkänna dem istället för de verkliga? Är det missnöje med rösträkningen och olaga intrång?

NäNä...  Det ovan har personer direkt kopplade till Trump erkänt och dömts för.

Trump med kumpaner försökte sig på en statskupp som Pence förhindrade genom att inte gå med på de olagliga krav som Trump ställde på honom och hotet från de av Trump hetsade upploppsmakarna som hade en galge med rep med sig skanderade häng Pence och sedan bröt sig in i vita huset.

Trump var och är missnöjd med att rösträkningen inte kunde ogiltigförklaras och elektorsröster ersättas med falska elektorsröster. 
  • Padirac
    Anonym (Att göra rätt prioriteringar) skrev 2025-03-14 16:03:48 följande:
    Jag citerade och svarade direkt på precis det du skrev i ditt inlägg.

Du skrev, citat:
    Det är precis det USA alltid har gjort, tänkt bara på sig själva.
    och:
    framförallt att skydda sig själva.

Min åsikt är att så gör alla länder. USA, Sverige och ALLA länder.
    och då frågade jag dig:

Kan du ge exempel på något land i världen, på något lands invånare, skattebetalare och väljare, på något lands regering eller ledare, som väljer att prioritera dig, Sverige eller andra länder, 
    alltså prioritera andra länder framför sitt eget???

För att du lättare skulle förstå det uppenbart orimliga i dina påståenden  exemplifierade jag med en i sammanhanget relevant fråga till dig:
    Är du kanske den världsunika människan som i alla lägen skulle välja att prioritera andras barn framför dina egna?

Jag bad dig då, och jag upprepar min vädjan till dig:
    "(V v svara utan att blanda in något helt ovidkommande)"
    Det är många länder som inte enbart tänker på sig själv. Exempel på detta är olika former av bistånd och stöd och annan hjälp. 

Det betyder inte att de länderna inte tänker på sig själva och invånarna i sitt land.
  • Padirac

Du missförstår

Jag skriver att det är många läner som inte enbart tänker på sig själva utan ger bistånd och stöd till människor, organisationer och länder utan att det ska generera pengar eller nytta för det egna landet.

Med det sagt så har det varit en omsvängning där rika länder gamla likt gamla koloniala makter har sagt att bistånd och stöd ska generera vinst för det egna landet istället för att stärka de som bistånd och stöd går till.  

Den typen av transaktionell syn på bistånd och stöd leder till att de som ges stöd mest troligt kommer att fortsätta behöva ges stöd istället för att ges möjlighet att utveckla en fungernade samhällsekonomi då vinster och kompetens inte stannar inom landet.

Anonym (Att göra rätt prioriteringar) skrev 2025-03-17 08:26:14 följande:
    Vilket land är det då som har gett allra mest bistånd, stöd och annan hjälp?

Kan någon med fog påstå att det land som har väldens största biståndsbudget tänker bara på sig själv?

FN:
    "Den amerikanska regeringen är den enskilt största biståndsgivaren i världen, enligt FN, och står för mer än 40 % av allt humanitärt bistånd som FN spårade 2024.

Padirac,
    och alla de som helt onyanserat bara spyr galla över USA,
    läs gärna FN-rapporten,
    eller läs åtminstone en gång till vad FN skriver i det citerade stycket här ovan.

Också räknat per capita är USA ett av de länder som är bland världens största biståndsgivare.
    (Norge är allra störst räknat per capita.)

Ingen vid sina sinnens fulla bruk kan påstå att USA skulle vara ett land som tänker bara på sig självt!

Däremot bör alla känna till och erkänna, alla borde hålla sig till fakta och sanningen, att USA är det land som enskilt både är den största biståndsgivaren OCH är det allra främsta landet som har räddat oss och som har gjort allra mest för att skydda demokratin.

Sedan kan man självfallet ha åsikter om Trump och mycket annat. Men det är en helt annan sak.
  • Padirac

Skriver du till mig det du argumenterar om med andra?!

Du behöver läsa mitt inlägg bättre. Ny chans kommer här:

Jag skriver att det är många länder som inte enbart tänker på sig själva utan ger bistånd och stöd till människor, organisationer och länder utan att det ska generera pengar eller nytta för det egna landet.

Med det sagt så har det varit en omsvängning där rika länder gamla likt gamla koloniala makter har sagt att bistånd och stöd ska generera vinst för det egna landet istället för att stärka de som bistånd och stöd går till.  

Den typen av transaktionell syn på bistånd och stöd leder till att de som ges stöd mest troligt kommer att fortsätta behöva ges stöd istället för att ges möjlighet att utveckla en fungernade samhällsekonomi då vinster och kompetens inte stannar inom landet.
    Anonym (Att göra rätt prioriteringar) skrev 2025-03-17 14:03:23 följande:
    Nej jag missförstod inte.
    Du borde läsa lite bättre och sätta dig in i de olika inläggen innan du kommer med dina påståenden.

Det var den medlemmen jag citerade som påstod att USA BARA tänker på sig själva.

Jag har på faktamässig grund visat att den medlemmen hade fel.
    Jag har visat att:
    Ingen vid sina sinnens fulla bruk kan påstå att USA skulle vara ett land som tänker bara på sig självt!

Sedan allt det där andra du snackar om, det har jag inte skrivit något om.

Men du kanske är ännu en av alla okunniga som tillhör de där reflexmässiga..?
  • Padirac
    Anonym (Att göra rätt prioriteringar) skrev 2025-03-17 17:58:46 följande:
    Det där som du skriver om har jag inte skrivit något om. Du kanske blandar ihop mig med någon annan?

Jag underlättar för dig och ger dig en ny chans. Det jag skrev var följande:

Det var den medlemmen jag citerade som påstod att USA BARA tänker på sig själva.

Jag har på faktamässig grund visat att den medlemmen hade fel.
    Det är med all uppenbar tydlighet du som blandar ihop vad jag skriver med det du skriver!!

Du skrev följande: 

Kan du ge exempel på något land i världen, på något lands invånare, skattebetalare och väljare, på något lands regering eller ledare, som väljer att prioritera dig, Sverige eller andra länder, 
    alltså prioritera andra länder framför sitt eget???
    Som jag svarade på:
    Det är många länder som inte enbart tänker på sig själv. Exempel på detta är olika former av bistånd och stöd och annan hjälp. 

Det betyder inte att de länderna inte tänker på sig själva och invånarna i sitt land.

och från detta påstår du att:
    Padirac,
    och alla de som helt onyanserat bara spyr galla över USA,
    läs gärna FN-rapporten,
    eller läs åtminstone en gång till vad FN skriver i det citerade stycket här ovan.
    då jag skriver att du missförstått mig svarar du att du inte missförstått mig och att du inte skrivit någonting om det jag skiriver om
    Nej jag missförstod inte.
    Du borde läsa lite bättre och sätta dig in i de olika inläggen innan du kommer med dina påståenden.
    ...
    Sedan allt det där andra du snackar om, det har jag inte skrivit något om.

Så du skriver inget om det jag skriver om men du argumenterar med mig om det du skriver om men inte det jag skriver om 

• Padirac

Det verkar onekligen som att Trump är den första ledaren som prioriterar ett annat land framför sitt eget. 

Allt han gör tjänar Kreml och missgynnar USA och deras allierade.

För övrigt håller jag inte med dig, inte den här gången heller. 

Det är obegripligt att du med mig diskuterar det du argumenterar om med andra. 

Jag har förklarat vad jag svarade på och hur du 'yxskaftade' till dina repliker.

Anonym (Att göra rätt prioriteringar) skrev 2025-03-18 11:02:06 följande:

Tack för att du håller med mig och bekräftar det jag tidigare har skrivit.

(Gällande allt det där andra, som jag inte skrivit något om, förstår jag fortfarande inte varför du i det här sammanhanget diskuterar det med mig?)

Jag skrev:

Jag skrev följande, riktat till den andra medlemmen som hade kommit med det tidigare felaktiga påståendet ovan, och sedan också riktat till dig:

"Kan du ge exempel på något land i världen, på något lands invånare, skattebetalare och väljare, på något lands regering eller ledare, som väljer att prioritera dig, Sverige eller andra länder, 
    alltså prioritera andra länder framför sitt eget???" (Din kursivering)
    Du valde då att svara typ "goddag yxskaft": (Din fetning)
    "Det är många länder som inte enbart tänker på sig själv. Exempel på detta är olika former av bistånd och stöd och annan hjälp. 

Då är är vi ju överens om att USA gör lika som många andra länder, alltså som du skriver att det finns många andra länder som inte enbart tänker på sig själv.
    Många länder som alltså lika som USA, inte "BARA" tänker på sig själv.
    Att USA inte bara tänker på sig själv visas ju extremt tydligt av exemplet där FN intygar detta faktum.

Då kan vi alla konstatera att du bekräftar det jag skrev.
    Och att vare sig du eller någon annan har kunnat ge exempel ens på ett enda land som väljer att prioritera Sverige eller något annat land framför sitt eget, inget exempel på någon ledare som väljer prioritera andra länders invånare, väljare och skattebetalare framför sina egna.

Alla länder och alla länders ledare prioriterar sig själv och sina egna invånare främst. Detta är både naturligt och mänskligt.
    För mig, liksom jag är säker för de flesta, är detta självklarheter.
    Jag är förvånad att du Padirac inte ser detta som självklarheter. Först håller du med och bekräftar det jag skrivit för att sedan välja att argumentera mot detta genom att snick-snacka om en massa annat.

Och fortfarande gäller:
    allt det där andra du snackar om, det har jag inte skrivit något om.

Men gällande det jag faktiskt har skrivit så jag nöjer mig med att konstatera det viktigaste;
  • Padirac
    Anonym (Att göra rätt prioriteringar) skrev 2025-03-18 19:38:42 följande:
    gällande det jag faktiskt har skrivit så jag nöjer mig med att konstatera det viktigaste;
    Gällande det jag faktiskt har skrivit så 'dillar du om annat' för att använda dina egna ord.

Jag håller inte med dig, du får hitta någon annan som du tror håller med dig.
  • Padirac

De kan ju göra en Putin eller Hitler,  stimulera krigsmaterielproduktionen för att kunna tillförskansa sig andras mark och tillgångar som sedan förser dem med nödvändiga råvaror och resurser. En 51a delstat, ett territorie i arktis och i centralamerika...

Trump säger tydligt att en del av det kommer att hända, måste hända ..

GOP är inte i stånd att resa sig ur den destruktiva politik som tagit över partiet. GOP är illa ute.. hur ska de kunna reformera sig ur MAGA och Trumps auktoritära politiska mål?

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-21 16:09:08 följande:

Ja, jag tror att Trump kommer antingen bli avsatt eller tvingad till att ändra sin politik. När hans väldigt märkliga politik nu kommer att påverka USAs ekonomi och näringsliv välidgt negativt kommer det republikanska partiet till slut att vara tvungna att agera på något sätt. 
    Det blir dock svårt för dem för det finns risk att Trump kommer att ha brett folkligt stöd för sin märkliga politik.
    Men när tullarna höjer inflationen, amerikanska börsen kommer dyka ännu mer och när också den mäktiga amerikanska krigsmaterielindustrin kommer tappa försäljning, då kommer republikaner tvingas att på något sätt antingen peta Trump eller åtminstone på något sätt kontrollera honom och hans politik. 

• Padirac

Det är det politiska målet för de som bestämmer där nu, så vitt jag kan se och förstå.

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-22 17:41:16 följande:

Vi måste tro på att USA reser sig igen och inte blir en fascistisk diktatur. 

Vi har redan Kina-Rysslan-Iran , tre diktaturer som vill styra världen. Skulle USA blir likadant skullle världen bli en otrevlig plats. 

Svar på tråden Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt