Gjorde jag rätt som avlivade min hund?
Min ångest äter upp mig, jag vet inte om jag gjorde rätt val och vill gärna höra åsikter från utomstående. Kanske någon bär på mer kunskap än jag.
Min hund blev plötsligt mycket sjuk och vi åkte in till ett djursjukhus. Det visade sig att hennes livmoder hade sprängts, all var och bakteriansamlingar hade alltså gått ut i buken och hon hade fått bukhinneinflammation. Blodproven visade också på svagheter i njurarna så de sa till mig att det förmodligen spridits till njurarna också.
Läkarna berättade att detta kräver stora åtgärder och gav mig endast 50% chans till överlevnad för hunden + kanske flera operationer och andra kontroller, kanske behövde de spola buken flera gånger. De pratade även ur en ekonomisk synvinkel och berättade att kostnaderna kan bli upp till nästan 100,000kr.
Såsom jag förstod det var hunden mycket sjuk. Läkaren sa att i detta skedet är avlivning inget fel att göra. Sedan när avlivning blivit bestämt så sa läkaren till mig, detta var det rätta valet.
Men nu sitter jag här utan min älskade vän och grubblar på om valet var rätt. Jag är så ledsen. Hon blev 7 år gammal.
Vad tycker ni?