• Anonym (Sorgsen)

Gjorde jag rätt som avlivade min hund?

Min ångest äter upp mig, jag vet inte om jag gjorde rätt val och vill gärna höra åsikter från utomstående. Kanske någon bär på mer kunskap än jag.

Min hund blev plötsligt mycket sjuk och vi åkte in till ett djursjukhus. Det visade sig att hennes livmoder hade sprängts, all var och bakteriansamlingar hade alltså gått ut i buken och hon hade fått bukhinneinflammation. Blodproven visade också på svagheter i njurarna så de sa till mig att det förmodligen spridits till njurarna också. 

Läkarna berättade att detta kräver stora åtgärder och gav mig endast 50% chans till överlevnad för hunden + kanske flera operationer och andra kontroller, kanske behövde de spola buken flera gånger. De pratade även ur en ekonomisk synvinkel och berättade att kostnaderna kan bli upp till nästan 100,000kr. 

Såsom jag förstod det var hunden mycket sjuk. Läkaren sa att i detta skedet är avlivning inget fel att göra. Sedan när avlivning blivit bestämt så sa läkaren till mig, detta var det rätta valet. 

Men nu sitter jag här utan min älskade vän och grubblar på om valet var rätt. Jag är så ledsen. Hon blev 7 år gammal. 

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Gjorde jag rätt som avlivade min hund?
  • magplask

Tycker du valde rätt, för hennes skull. Hon var gammal och det hade blivit väldigt tufft för henne att återhämta sig efter en sån operation och kanske hade hon ändå inte klarat sig. 

jag brukar alltid tänka att djuren inte ska leva för min skull utan för att de kan ha ett bra liv, inte lida osv. Min springer blev 12,5 år och han fick gå medan han fortfarande var pigg och glad men började bli lite svajig i balansen (klarade inte trappor så bra) och hade hjärtsvikt. Han hade säkert kunna leva ett par månader till, men för vems skull? Jag är mycket nöjd över beslutet även om jag saknar honom väldigt mycket <3 

• Anonym (T)

Jag hade inte gjort så, men anser samtidigt inte att du gjorde fel. Livet kunde ha blivit miserabelt för henne.

Jag beklagar verkligen att du förlorat din hund. Gråter

• Anonym (v)
    Anonym (sorg) skrev 2025-02-17 11:54:43 följande:

Du gjorde rätt val. 

Hunden skulle inte förstått varför den skulle vara utan dig på kliniken, genomgå en massa skrämmande åtgärder, ha ont och utan någon garanti för att det i slutändan blev bättre.

Du gav din hund en sista gåva, den slipper smärtorna och du tar över dem genom att bära sorgen och saknaden. 

Om man ändå resonerade på detta sätt gällande människor, och bland annat självmord. 
    Om man som människa säger att man vill begå självmord, ja, då är det ingen som säger att det är bra, och att man får slippa smärtor.

Vem är vi som bestämmer och till och med tar någon annans liv? 
    Hunden hade faktiskt en chans att överleva. 
    Och jag fattar att det ekonomiska kan vara tufft, men det är ju sjukt att pengar kan avgöra om någon lever eller dör. 
  • Anonym (M)
    Anonym (v) skrev 2025-02-18 21:55:13 följande:
    Om man ändå resonerade på detta sätt gällande människor, och bland annat självmord. 
    Om man som människa säger att man vill begå självmord, ja, då är det ingen som säger att det är bra, och att man får slippa smärtor.

Och jag fattar att det ekonomiska kan vara tufft, men det är ju sjukt att pengar kan avgöra om någon lever eller dör. 
    Hmm ja jag tänker lite liknande ibland. Alla skäl att rekommendera avlivning kan gälla mig med. Ja men ta med en spruta till mig också då om du tycker så herr veterinär. Jag lider långt mer än hunden.
  • Anonym (Ja)

Du gjorde rätt val. Jag valde fel en gång med op och månader lång och plågsam rehab, sedan blev hunden sämre och vi fick avliva ändå.

Hennes sista tid blev en plåga, tyvärr fick vi direkt felaktig prognos av kirurgen, nästa veterinär gav sedan korrekt, men då var rehab redan igång.

Mådde piss lång tid efter och blir fortfarande ledsen och arg när jag tänker på det. 

• Illustration100
    Anonym (v) skrev 2025-02-18 21:55:13 följande:

Läste du allt som Ts hade skrivit? Skulle den stackars hunden överleva en sprängd livmoder? Var och bakterieansamlingar hade gått ut i buken  och orsakat bukhinneinflammation, Samt svaghet i njurarna. Tror du verkligen att den skulle överleva detta?

Ditt inlägg var enbart för att provocera, och ge en person som sörjer sin hund dåligt samvete. Du borde skämmas! 
  • Anonym (v)
    Illustration100 skrev 2025-02-18 22:39:39 följande:
    Läste du allt som Ts hade skrivit? Skulle den stackars hunden överleva en sprängd livmoder? Var och bakterieansamlingar hade gått ut i buken  och orsakat bukhinneinflammation, Samt svaghet i njurarna. Tror du verkligen att den skulle överleva detta?

Ditt inlägg var enbart för att provocera, och ge en person som sörjer sin hund dåligt samvete. Du borde skämmas! 
    TS skriver själv att hunden hade 50 procent chans att överleva.
    Är du inte läskunning?

Jag hade förstått TS om hunden hade ca 10 procent chans, men nej.50, var det! 50! 

Inte alls för att provocera. Utan en genuin undran. Jag tycker verkligen att det är jättekonstigt att ens ekonomiska faktorer bidrar till om en varelse ska leva eller dö. 
    Tycker du själv att det är rätt?
  • Anonym (Fy fan)
    Anonym (v) skrev 2025-02-18 22:50:49 följande:
    TS skriver själv att hunden hade 50 procent chans att överleva.
    Är du inte läskunning?

Jag hade förstått TS om hunden hade ca 10 procent chans, men nej.50, var det! 50! 

Inte alls för att provocera. Utan en genuin undran. Jag tycker verkligen att det är jättekonstigt att ens ekonomiska faktorer bidrar till om en varelse ska leva eller dö. 
    Tycker du själv att det är rätt?
    Skäms på dig! Det står ju klart och tydligt att hunden även efter operation kunde vara tvungen att gå igenom ytterligare hemskheter och veterinären så att det var rätt beslut. Hur fan kan man vara så elak att man skriver som du gör. Det är nog vidrigt att ta dessa beslut utan att behöva ta sådan skit som du skriver. Stötta TS eller var tyst är ett hett tips från mig.
  • Anonym (v)
    Anonym (Fy fan) skrev 2025-02-18 23:00:14 följande:
    Skäms på dig! Det står ju klart och tydligt att hunden även efter operation kunde vara tvungen att gå igenom ytterligare hemskheter och veterinären så att det var rätt beslut. Hur fan kan man vara så elak att man skriver som du gör. Det är nog vidrigt att ta dessa beslut utan att behöva ta sådan skit som du skriver. Stötta TS eller var tyst är ett hett tips från mig.
    Återigen, 50 procent chans att överleva.

Ja, jag vet att TS söker tröst, men vem tar hundens parti? TS frågar ju själv om om TS tar rätt beslut eller ej, på ett forum dessutom. På ett forum får man komma med olika åsikter. 
    Vem står upp för dem som inte kan stå upp för sig själva?
    Vem har rätt att bestämma över någon annans liv? 
  • TL12

Du gjorde rätt val , hade själv 3 hundar fick ta bort en nyligen pga ålder å sjukdom 
    jobbig tid , de första dagarna efter , blir tomt 
    låt tiden ha sin gång innan du tar nya beslut att skaffa nån ny hund igen

inget liv för en hund att vara dålig å klen och kanske aldrig bli bra igen 

Svar på tråden Gjorde jag rätt som avlivade min hund?