• fredmari

nån som vet om fodervärd ev köp?

Hej min mamma ska köpa en hund, och frågar mej om ägaren till hunden har rätt av avla på den. För ägaren har gått ner 4000kr för hanhunden, och säger bara för han gått ner på hanhunden har han rätt av avla på den 2 gånger. Handlar om en blandras hund. Själv tycker jag det mest låter som min mamma blir fodervärd till hanhunden , och ägaren ändå ska ha pengar för den fast min mamma kommer helt stå för hunden.

• Svar på tråden nån som vet om fodervärd ev köp?
  • Anonym (dumt)
    fredmari skrev 2025-02-20 11:34:36 följande:

Hej min mamma ska köpa en hund, och frågar mej om ägaren till hunden har rätt av avla på den. För ägaren har gått ner 4000kr för hanhunden, och säger bara för han gått ner på hanhunden har han rätt av avla på den 2 gånger. Handlar om en blandras hund. Själv tycker jag det mest låter som min mamma blir fodervärd till hanhunden , och ägaren ändå ska ha pengar för den fast min mamma kommer helt stå för hunden.

Varför i hela friden ska man avla på en blandrashund. Skaffa en valp från en seriös uppfödare istället
  • Anonym (TT)
    fredmari skrev 2025-02-20 11:34:36 följande:

Konstig uppfödare, men det är klart att är man överens så får ju det stå i köptekontraktet. Men håller med ovan, man avlar väl inte på en blandras?

Är uppfödaren medlem i SKK? Annars ska man inte göra någon hundaffär. 
  • fredmari

Hej mamma vill inte avla utan tänker kastrera hanhunden, ägaren till hunden är inte med i skk. Men tyckte det lät konstigt att  han har rätt avla på hunden även fast hon (mamma) har köpt den.

• Anonym (Bibehållen avelsrätt)
    fredmari skrev 2025-02-20 11:47:08 följande:

Hej mamma vill inte avla utan tänker kastrera hanhunden, ägaren till hunden är inte med i skk. Men tyckte det lät konstigt att  han har rätt avla på hunden även fast hon (mamma) har köpt den.

Det finns något som heter "köp med bibehållen avelsrätt" där uppfödaren går ner i pris men uppfödaren får x antal kullar (ska stå i kontraktet). Om din mamma inte vill köpa hunden enligt de premisserna så har hon två alternativ. 

1) avstå köpet (rekommenderas)
    2) se om uppfödaren är villig att sälja hunden för full betalning, dvs den blir 4000 kr dyrare.
    Anonym (TT) skrev 2025-02-20 11:39:43 följande:
    Konstig uppfödare, men det är klart att är man överens så får ju det stå i köptekontraktet. Men håller med ovan, man avlar väl inte på en blandras?

Är uppfödaren medlem i SKK? Annars ska man inte göra någon hundaffär. 

En blandrasuppfödare är inte välkommen i SKK.
  • Anonym (Mannen)

Vi köpte en hund med stamtavla. Han hade avlats på. Ett år efter köpet hör säljaren av sig och vill "låna" honom för avel trots att han har en patellaluxation. Vi sade blankt nej. Man avlar aldrig på djur som inte är felfria.

• fredmari

Ska klargöra att det var ägaren själv som gick ner 4000kr för hunden för att han inte kunde ta hand om den, och då mamma ville komma och träffa hannen så sa han om avel . Men ska be mamma söka en annan hund i stället. 

• Anonym (Bibehållen avelsrätt)
    fredmari skrev 2025-02-20 12:02:04 följande:

Ska klargöra att det var ägaren själv som gick ner 4000kr för hunden för att han inte kunde ta hand om den, och då mamma ville komma och träffa hannen så sa han om avel . Men ska be mamma söka en annan hund i stället. 

Alltså, jag förstår längtan efter en hund men det är bättre att låta det ta sin tid, hitta en bra uppfödare etc. Om man väljer renras eller blandras tänker jag inte lägga mig i (jag vet hur jag själv väljer) men oavsett ska man känna att uppfödaren är pålitlig.
  • Dexter dot com

Be din mamma köpa en renrasig hund från en SKKansluten uppfödare så hon kan kolla hälsa/mentalitet på bakomliggande led och inte gynnar köksaveln. Varför ville hon köpa en blandras öht?
  • Anonym (TT)

Det är ju synd om hon har träffat hunden och fäst sig vid den, och synd om hunden om inte nuvarande ägaren kan ta hand om den.

När man köper en valp ska man göra noggrann resurch och endast köpa från seriösa uppfödare.

Man kan ju också se om man kan hitta en omlplaceringshund om man tycker det är för mycket jobb med en valp. 
  • Jemp

Det är alltså en diskussion som finns inför köp?

Det är inte konstigt i sig, att få köpa hunden billigare mot avel. Köp med bibehållen avelsrätt, som någon skrev om ovan, kallades tidigare halvfodervärd (dvs hel fodervärd=ingen köpekostnad men fler kullar, halv=lite av båda). SKK har färdiga avtal för detta, men de är ju inte aktuella i det här fallet. 
    MEN det ska givetvis finnas inskrivet i avtalet från början i så fall. Ska man köpa en hund på det sättet ställer det också större krav på att det är en uppfödare man dels bor tillräckligt nära, dels kan tänka sig samarbeta med några år framöver och lämna ut hunden till. 
Svar på tråden nån som vet om fodervärd ev köp?