Inlägg från: Anonym (TT) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TT)

nån som vet om fodervärd ev köp?

fredmari skrev 2025-02-20 11:34:36 följande:
    nån som vet om fodervärd ev köp?

Hej min mamma ska köpa en hund, och frågar mej om ägaren till hunden har rätt av avla på den. För ägaren har gått ner 4000kr för hanhunden, och säger bara för han gått ner på hanhunden har han rätt av avla på den 2 gånger. Handlar om en blandras hund. Själv tycker jag det mest låter som min mamma blir fodervärd till hanhunden , och ägaren ändå ska ha pengar för den fast min mamma kommer helt stå för hunden.

Konstig uppfödare, men det är klart att är man överens så får ju det stå i köptekontraktet. Men håller med ovan, man avlar väl inte på en blandras?

Är uppfödaren medlem i SKK? Annars ska man inte göra någon hundaffär. 
  • Anonym (TT)
    fredmari skrev 2025-02-20 12:02:04 följande:

Ska klargöra att det var ägaren själv som gick ner 4000kr för hunden för att han inte kunde ta hand om den, och då mamma ville komma och träffa hannen så sa han om avel . Men ska be mamma söka en annan hund i stället. 

Det är ju synd om hon har träffat hunden och fäst sig vid den, och synd om hunden om inte nuvarande ägaren kan ta hand om den.

När man köper en valp ska man göra noggrann resurch och endast köpa från seriösa uppfödare.

Man kan ju också se om man kan hitta en omlplaceringshund om man tycker det är för mycket jobb med en valp. 
Svar på tråden nån som vet om fodervärd ev köp?