• Anonym (Hmm)

3-4 år tider förskola?

Hur långa dagar har era 3åringar/4åringar på förskolan?
    Jag känner att jag skulle behöva bättra på min ekonomi lite (bla för att laga trasiga tänder). Jag har senaste året jobbat 80% eller 75% (pendlar till jobb) och velat ha all min övriga tid med mitt barn (eftersom 2 h dag så är jag i rörelse till/från jobb). Men jag känner hela tiden att SÅ mycket tid försvinner hela tiden? Ska man verkligen bara spendera några få timmar med sitt barn om man jobbar heltid? Det känns ju inte rätt.. De flesta heltidsjobb här i staden är 7-16 eller 8-17 och därefter går ju viss restid åt innan hämtning/lämning. Hur gör ni?

• Svar på tråden 3-4 år tider förskola?
  • Anonym (A)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-02-24 13:35:31 följande:
    3-4 år tider förskola?

Hur långa dagar har era 3åringar/4åringar på förskolan?
    Jag känner att jag skulle behöva bättra på min ekonomi lite (bla för att laga trasiga tänder). Jag har senaste året jobbat 80% eller 75% (pendlar till jobb) och velat ha all min övriga tid med mitt barn (eftersom 2 h dag så är jag i rörelse till/från jobb). Men jag känner hela tiden att SÅ mycket tid försvinner hela tiden? Ska man verkligen bara spendera några få timmar med sitt barn om man jobbar heltid? Det känns ju inte rätt.. De flesta heltidsjobb här i staden är 7-16 eller 8-17 och därefter går ju viss restid åt innan hämtning/lämning. Hur gör ni?

Är ni inte två? Om ni är skilda, så kan du ju arbeta mer veckan pappan har barnet. 
  • Anonym (W)

Allmän förskola så 15 timmar per vecka. 9-14 tis-tors. Ledig alla skollov.

• Anonym (Hanna)

Våra barn gick så här ungefär genom alla år:
    måndag 730-14
    tisdag 830-14
    onsdag ledig
    torsdag ledig
    fredag 930-1630

Maken jobbar skift, jag kontorstid må-fre. Fredagen var den enda dagen då jag behövde hämta, därav att det blev en längre dag.
    Måndagen lämnade jag (pga han gick av sitt nattpass då) så därav att den var lite tidigare för att jag skulle hinna. 

• Cartjan1

Våra barn gick lite olika i den åldern men överlag så lämnades de 8.15 (önskemål från fsk då aktiviteterna startade 8.30 annars hade jag lämnat 9.00) och sedan hämtade jag dem 15 alla dagar utom en då de gick till 16 och min make hämtade. Så var schemat fyra dagar i veckan, hade en ledig dag men vilken varierade under tiden.

Men ts, oavsett hur vi andra gjort så ska du inte behöva må dåligt för att du behöver jobba heltid och ha barnen därefter. Förstår såklart att det måste kännas tungt och ledsamt att förlora tid men skulle tro att många familjer behöver jobba 100% nu när alla räntor och allmänna levnadskostnader är så dyra. 

• Anonym (Hjo)

8-17. 

Dock hemma alla lov då jag jobbar som lärare. 

Vår förskola är fantastisk så vi har inte dåligt samvete för dessa tider. 

• Anonym (Hjo)

Man ska inte ha dåligt samvete. Det skadar ännu mer att behöva oroa sig för sin ekonomi hela tiden. 

Om det är en bra förskola så har barnen det bra! 

• Anonym (Hmm)

Jag är imponerad att era barn har så korta dagar. Jag är frånskild och har behövt vara stand-by ifall pappan behöver hoppa in och jobba, därav har jag sökt om att gå ner i tid 1- 2 månader i förväg och då jobbar 75, max 80% för annars får barnet gå 11h dagar på förskolan om jag ska hamta/lämna och åka till en annan stad men som det ser ut nu så hoppas jag att kommer jag kunna jobba lite mer. 

• Anonym (T)

Jag jobbade alltid heltid när de var i den ålder. Förskola ungefär 9-18 varje dag. Gick bra, rolig förskola, de trivdes. 

• Anonym (Hmm)

Så bra tider era barn har. Om två föräldrar jobbar vanliga tider 7-16 eller 8-17 så får man acceptera en mindre peng eller långa dagar för barnet. Svårt att få ihop det tycker jag.

• Anonym (U)

Jag är ensamstående på heltid med två barn. När mitt äldsta barn var litet gick han lååånga dagar på förskolan from ettårs ålder. Jag jobbade som vikarie och hade inte råd att tacka nej till jobb. Han är idag en fullt fungerande och glad tonåring. Min yngsta är två år och går 9-16 på förskolan varje dag. Har föräldrar som lämnar på morgonen så jag hinner pendla till jobbet. Barnet känns glad och jag vill verkligen inte jobba mer än så här, jobbar 80 procent. Hoppas att jag klarar mig ekonomiskt. Men måste man gå upp i tid så är det så. 

• Cartjan1
    Anonym (Hmm) skrev 2025-02-28 22:07:31 följande:

Så bra tider era barn har. Om två föräldrar jobbar vanliga tider 7-16 eller 8-17 så får man acceptera en mindre peng eller långa dagar för barnet. Svårt att få ihop det tycker jag.

Så är det och idag tror jag att det är många som skulle vilja men verkligen inte kan välja att minska hushållskassan- det är oroliga tider nu och många lever med ekonomisk ostabillitet eller på gränserna. Så om du känner att din familj behöver att du jobbar heltid - då är det så. Inte är det något fel och som många i tråden även vittnat om så går det bra ändå. Sedan om du verkligen vill fortsätta frigöra mer tid så kanske det finns andra alternativ än att gå ned till 80 - 75%? Hade innan jag själv gick hem med barn en kollega som var föräldraledig varannan onsdag em. Det gav iaf lite extra tid och gav ett regelbundet avbrott i de långa dagarna fast hon ändå jobbade ca 95% på en månad.

Hoppas att det löser sig bra för dig!
  • Anonym (Anonym)

Ensamstående med 3-åring som går 7.30-16 varje dag. Tycker det funkar bra. Hon är absolut trött ibland när man hämtar men hade troligtvis vart samma vid 15. Oftast vill hon inte hem när jag kommer. Jobbar 80 nu men när jag jobbade 100 en period så tog jag igen jobb på kvällen när lillan lagt sig. Hade en överenskommelse med chefen.

• Anonym (Hmm)
    Cartjan1 skrev 2025-02-28 23:26:50 följande:
    Så är det och idag tror jag att det är många som skulle vilja men verkligen inte kan välja att minska hushållskassan- det är oroliga tider nu och många lever med ekonomisk ostabillitet eller på gränserna. Så om du känner att din familj behöver att du jobbar heltid - då är det så. Inte är det något fel och som många i tråden även vittnat om så går det bra ändå. Sedan om du verkligen vill fortsätta frigöra mer tid så kanske det finns andra alternativ än att gå ned till 80 - 75%? Hade innan jag själv gick hem med barn en kollega som var föräldraledig varannan onsdag em. Det gav iaf lite extra tid och gav ett regelbundet avbrott i de långa dagarna fast hon ändå jobbade ca 95% på en månad.

Hoppas att det löser sig bra för dig!
    Ja men det är ju smart att göra så. Jag kommer nog att göra något liknande upplägg längre fram för att bättra på inkomsten.
  • Elin pelin

Ha inte dåligt samvete för att ha ditt barn på förskola.

Våra barn har alltid gått ca 8.30-17.30 men det hände att vi behövde hämta 18.30, men då hade jag lämnat vid 9-tiden.
    De sista timmarna har många barn gått hem och det blev lite lugnare på förskolan. 

• Anonym (Hmm)
    Elin pelin skrev 2025-03-01 07:00:24 följande:

Ha inte dåligt samvete för att ha ditt barn på förskola.

Våra barn har alltid gått ca 8.30-17.30 men det hände att vi behövde hämta 18.30, men då hade jag lämnat vid 9-tiden.
    De sista timmarna har många barn gått hem och det blev lite lugnare på förskolan. 

Jag har haft lite svårt med det dåliga samvetet faktiskt. Mitt barn minns i dagsläget att han stod och grät vid en grind flera gånger när han var 2 år och han ville att jag skulle komma och hämta honom på förskolan och han trodde inte att jag ville komma och hämta honom. Tyvärr hade jag provanställning och en hård chef så det var bara att stå ut 6 månader + 1 månad innan jag fick gå ner i tid. Nu har jag jobbat deltid i ett år men det tar verkligen på ekonomin, sparandet är noll (som ensamhushåll med barn).. Det som är skönt är väl att barnet börjar bli äldre och leker mer med kompisar där osv.
  • Elin pelin
    Anonym (Hmm) skrev 2025-03-01 21:04:09 följande:
    Jag har haft lite svårt med det dåliga samvetet faktiskt. Mitt barn minns i dagsläget att han stod och grät vid en grind flera gånger när han var 2 år och han ville att jag skulle komma och hämta honom på förskolan och han trodde inte att jag ville komma och hämta honom. Tyvärr hade jag provanställning och en hård chef så det var bara att stå ut 6 månader + 1 månad innan jag fick gå ner i tid. Nu har jag jobbat deltid i ett år men det tar verkligen på ekonomin, sparandet är noll (som ensamhushåll med barn).. Det som är skönt är väl att barnet börjar bli äldre och leker mer med kompisar där osv.
    Jag förstår att du valt som du gjort men du måste släppa samvetet och se till allt bra du gör för ditt barn!

Mina barn är nu snart  10 och 13 och jag upplever att de behöver mig mer nu än när de gick på förskolan (både fysiskt för att ta dem till aktiviteter men även emotionellt med alla känslor som är i kroppen när man går in i puberteten). Jag är med facit i hand glad att jag jobbade 90% när de var små och kunnat gå ner till 80% när de blev lite äldre. Hade jag haft ett jobb med flexmöjligheter hade jag nog jobbat mer.

Jag provar för tillfället att jobba 90% men det är svårt att få ihop tiden med alla aktiviteter barnen vill gå på 
  • Anonym (Hmm)
    Elin pelin skrev 2025-03-01 21:26:27 följande:
    Jag förstår att du valt som du gjort men du måste släppa samvetet och se till allt bra du gör för ditt barn!

Mina barn är nu snart  10 och 13 och jag upplever att de behöver mig mer nu än när de gick på förskolan (både fysiskt för att ta dem till aktiviteter men även emotionellt med alla känslor som är i kroppen när man går in i puberteten). Jag är med facit i hand glad att jag jobbade 90% när de var små och kunnat gå ner till 80% när de blev lite äldre. Hade jag haft ett jobb med flexmöjligheter hade jag nog jobbat mer.

Jag provar för tillfället att jobba 90% men det är svårt att få ihop tiden med alla aktiviteter barnen vill gå på 
    Tack. Åh jag förstår. Alla åldrar har väl sin "charm" och man får göra så gott man kan 😊
Svar på tråden 3-4 år tider förskola?