Inlägg från: Kruxokrax |Visa alla inlägg
  • Kruxokrax

BF november 2025

Hej på er!

Efter nästan två års försök kom det efterlängtade plusset efter min första IVF 🥹 

Har varit så tröstande och fint att läsa alla era inlägg här, så skönt med lite gemenskap i all den här ovissheten.

Enligt app bekäknad till 23/11, så det är väldigt tidigt än. I och med att det är IVF vet vi dock att jag är i v. 4+6 nu. Har inte direkt några andra symtom än lite molvärk som kommer och går.

Var euforisk första dagarna, men nu börjar oron smyga sig på. Kan inte heller låta bli att testa, noja över HCG-stegringen (ja jag testar tyvärr som en galning, hade massa test kvar från när jag fortfarande hoppades på att bli gravid på naturlig väg) och så kan jag inte låta bli att undra varför jag skulle ha så tur att det gick för mig på första IVF-försöket, när det varit så svårt under tidigare års försök.

Gällande tidigt ultraljud som någon undrade över, jag startade en tråd här på familjeliv och bad om tips om ställen som gör tidiga VUL (fr 6+0) i Stockholm, fick tips om Vasamamma och Babyscreen. Har också sett att Capio Solna gör test från 6+0. Tror att båda Vasammama och Capio kostade runt 700kr, men jag bokade på Babyscreen (1100kr 😅) då det var där det fanns ledig tid EXAKT när jag är i v 6+0?

Är rädd att testet bara kommer göra mig mer orolig (tänker att det kan vara svårt att se något så tidigt även om graviditeten är frisk?), men kan inte hålla mig? Får ett tidigt UL genom min IVF-klinik, men det blev inte så tidigt utan först i v. 9+6, och det känns helt outhärdligt att vänta så länge?

• Kruxokrax
    Junieverse skrev 2025-03-21 13:56:05 följande:

Vill bara säga tack för allas fina stöd här inne, tyvärr visade mina prover inte det som önskades och jag blev akut inkallad till sjukhuset i onsdags. Nu är jag hemma igen en graviditet och äggledare mindre, såklart helt förkrossad och fortfarande i chock över att detta hänt 💔😭. Får bli en dag i taget här och försöka läka min kropp och hjärta innan vi försöker vidare. 

kram på er alla 

Vilken mardröm, jag beklagar 💔 Hoppas du blir väl omhändertagen och kan bearbeta det i din takt ❤️
  • Kruxokrax
    Jl00 skrev 2025-03-23 08:44:25 följande:

skrev tidigare att jag hade bruna flytningar samma vecka som jag testade positivt, dessa har upphört för ca en vecka sedan och det var endast några dagar med väldigt ljusbruna flytningar. Har testat med gravkollens test som inte haft någon stegring alls, men tydliga streck. Läste då att många haft problem med dessa test just för att dom inte ger någon stegring, så tog ett clearblue snabbtest där det vart ett tydligt starkt plus, men kanske inte så starkt som jag hoppades på. Tog även ett digitalt som visade 2-3 veckor. Är livrädd för att få ett MA igen, är det någon som haft samma och som det gått bra för? Är nu i vecka 5+3
    /Orolig själ

Jag har också oroat mig för veckorna på clearblue, har läst i många trådar här på familjeliv där graviditeterna har gått bra trots en seg stegring på veckoindikatorn - den är inte helt säker.

Kan du ringa din barnmorskemottagning och be om ett vul tror du? Jag har bokat en tid privat till v 6+0 för jag känner att jag bara måste få veta om det alls finns något därinne (och om graviditeten sitter på rätt ställe)

• Kruxokrax
    Jl00 skrev 2025-04-01 14:55:18 följande:
    Jag var nyligen på ett vul och fick se en liten böna med tickande hjärta😭 Är helt överlycklig och hoppas verkligen att detta går vägen! Blev dock tillbakaflyttad 6 dagar, så istället för 6+5 så är jag i 5+6, vilket såklart skrämmer mig. Men så länge hjärtat slår så är jag glad❤️
    Åh vad skönt! Var du väldigt säker på ditt datum innan?

Var på VUL i 6+0 och de såg ett hjärta som slog! Minst lika euforiskt som plusset, men såhär bara några dagar efteråt är jag lika (om inte mer) orolig för missfall igen. 🥲 Hade väldigt ont i magen för ett par dagar sedan, och har förstått att många känner just så vid missfall. Usch. Har inga påtagliga symtom, något svullna bröst och väldigt doft- och luktkänslig, men annars absolut ingenting. Det oroar mig enormt. Förstår inte hur jag ska stå ut med väntan!

Någon som har något bra vänt-tips? Vill bara bli sjukskriven och ligga och stirra i taket, men det är väl det sämsta man kan göra. Funderar på någon slags att göra-lista som jag ska beta av, ex att rensa alla garderober och sånt, haha.
  • Kruxokrax
    Berry001 skrev 2025-04-01 14:52:46 följande:

Känner igen mig i det ni båda skriver om tröttheten och även oron.

jag är i vecka 8 och tycker att mitt illamående börjar lätta lite vilket är jätte skönt men också lite oroande. Brukar väl vara denna vecka som det peakar. Men försöker njuta och hålla lugnet. 

har tid för inskrivning nästa vecka. Har också planerat att boka in nip, främst pga min ålder(fyller 41 o år). är det nån av er andra som tänker göra nipt?

Jag tänker göra NIPT. Känns lite jobbigt (är inte givet för mig att göra abort beroende på avvikelse), men jag och min man har pratat igenom det mycket noggrant och kommit fram till att det blir bäst för oss, vi vill ha så mycket info som möjligt om bebisen (och jag tar chansen till ett extra ultraljud i v 10, haha). 

Tänker att det viktigaste är att man är väl insatt i vad det kan innebära (och att det ju inte är en garanti för ett friskt barn etc). 

får du via landstinget eller kommer du gå privat? funderar lite på om det är någon skillnad mellan säkerheten på testet beroende på vilken klinik vi väljer (vi ska gå privat i Stockholm) 

Svar på tråden BF november 2025