Inlägg från: CharlotteT |Visa alla inlägg
  • CharlotteT

BF november 2025

Hej alla! Plussade idag med troligen beräkning 5 eller 6 november 🙂 vi har en son på 16 månader sen innan. 

Jag och sonen är förkylda med hosta så känner inte av så mycket symptom. Möjligtvis andfådd, men svårt att veta då jag hostar med. 

Förra gången hade jag grymt illamående från vecka 6-19 ca. Hoppas innerligt att jag slipper det denna gång 🤮 annars att det blir en mildare variant. 

• CharlotteT
    Mattis94 skrev 2025-03-09 08:40:41 följande:

Vilken vecka är ni i och vilka symptom har ni just nu? Jag är i vecka 6 (5+3) och känner mig verkligen inte så gravid, än. Ömma och större bröst, trötthet samt molande värk i ländryggen är det enda. 

Sen när jag misstänkte att jag var gravid (BIM-5 redan) så testade jag tidigt pga kände mig inte PMSig (var ovanligt glad och tillsfred 😂), hade konstig smak i munnen/supertorr i munnen och stora ömmande bröst. 

Läst om många som får illamående v. 7 typ, jag hoppas man slipper det.. 😅 men vore kul att höra era symptom! 

Är i vecka 6 (5+2). Jag började må illa redan en vecka efter ägglossning, men fick inget positivt förrän BIM+2 (typ 16 dagar efter ägglossning). Kanske var det progesteronet som spökade innan dess. 
    Just nu är det trötthet och illamående, men mår förvånansvärt bra. Är väldigt hanterbart! Med sonen mådde jag tre gånger värre plus ömma bröst och grym molvärk. 

Hoppas du slipper illamåendet, om annars att det blir en mild sådan! 
  • CharlotteT
    Mattis94 skrev 2025-03-06 16:59:59 följande:

Är det någon som överväger att göra ett tidigt ultraljud? Jag har inte tålamod att väta till KUB för att få se ett hjärtslag 😅

Nej, tror inte det. Min bror och hans fru gjorde ett tidigt i vecka åtta och allt såg bra ut. Men i vecka 13 hade fostret dött Gråter

Vill nog inte själv ta ut nån lycka i förväg, så inväntar det vid 12 veckor. 
  • CharlotteT

Nu är illamåendet inte hanterbart längre 🤢 ska försöka be om xonvea på fredag när jag ska till barnmorskan. Fick det förra graviditeten och det enda som hjälpte något.

• CharlotteT

Håller tummarna för alla att det går bra!

Gick in vecka 7 igår och provar mig fram med maten. Kräks ej, men konstant illamående. Ibland lugnar det sig, ibland inte. Fått xonvea som hjälper lite, men känner mig klubbad 😴

Har inte testat mig fler gånger efter första, även om jag vill. Skulle inte strecket vara starkare spökar det bara i huvudet. Med alla symtom plus mensens frånvaro räcker ju för att bekräfta för mig. Resten kan jag inte styra över. 

• CharlotteT
    Berry001 skrev 2025-03-16 18:47:05 följande:

ni som ska på tidiga ultraljud, hur har ni gått tillväga för att få det? Jag kontaktade mitt mvc och dom sa att dom inte gör tidiga ul men att man kan betala för att göra det. Vill helst inte betala då det var ganska dyrt men skulle gärna komma på ett il och åtminstone få bekräftat att hjärtat slår då jag haft tre missfall innan. 

Har inte själv begärt ett, men vet att min svägerska och bror gjorde ett i vecka 8. Tror bara de sa att de var oroliga och ville se att allt såg bra ut. Fått igenom det med alla tre graviditeter (nu slutade de sista i ett sent missfall när de gjorde UL i vecka 13). 

Tror annars det är olika beroende på region man bor i. Men att du har haft missfall tidigare borde ju vara skäl nog att få ett tidigt ultraljud?
  • CharlotteT
    Jl00 skrev 2025-03-23 08:44:25 följande:
    skrev tidigare att jag hade bruna flytningar samma vecka som jag testade positivt, dessa har upphört för ca en vecka sedan och det var endast några dagar med väldigt ljusbruna flytningar. Har testat med gravkollens test som inte haft någon stegring alls, men tydliga streck. Läste då att många haft problem med dessa test just för att dom inte ger någon stegring, så tog ett clearblue snabbtest där det vart ett tydligt starkt plus, men kanske inte så starkt som jag hoppades på. Tog även ett digitalt som visade 2-3 veckor. Är livrädd för att få ett MA igen, är det någon som haft samma och som det gått bra för? Är nu i vecka 5+3
    /Orolig själ
    Tycker också plusset ser bra ut. Försök inte stirra dig blind på streck. Och dina flytningar påminner om nidblödning. Jag hade också sånt och nu är jag i vecka 8. 

Så länge du inte får några blödningar så utgå ifrån att allt löper på som det ska, även om det är svårt. 
  • CharlotteT
    Aivlys skrev 2025-03-27 16:29:33 följande:

Hur mår ni som tar Xonvea? 

jag testade faktiskt att sluta med dom idag (tog inga tabletter igår kväll) då jag har mått rätt dåligt, yr, trött som bara den och allmänt nere. Typ att jag har feber (utan själva febern). så börjar nästan försöka överväga vad som är ?värst?. Illamåendet eller fylle/feber känslan hela dagarna 

Jag är tröttare med dem, men det stävar bort det värsta. Tar inte bort det helt. Förra graviditeten behövde jag trappa ner xonvea då man kan få abstinens, typ illamående 🤪. Mitt illamående försvann nån gång mellan vecka 14-19. Men i 19 hade jag lyckats sluta helt med tabletterna, tog nog två veckor att trappa ner. 
  • CharlotteT

Vecka 9, vecka 10 imorgon. Mår lite bättre. Illamåendet har minskat, men tröttheten är fruktansvärd. Blir lätt yr om dagarna och hanterar inte stress. Ska till en läkare idag i frågan om jag kan vara sjukskriven på deltid. Men har en förhoppning att om en månad mår jag mycket bättre. 

Annars inga blödningar eller andra tecken på att vara orolig. Har inte ultraljud förrän 28/4 så lite till att vänta. 

• CharlotteT
    Ffaa95 skrev 2025-04-04 19:00:56 följande:

skönt för er som varit på VUL. Jag hade också velat gå på tidigt ultraljud men bor i en liten stad så finns ingen som gör det privat vad jag vet.
    går in i vecka 10 imorgon och min mage har redan blivit så stor.. Förvånadär väl för att jag är så svullen men känns redan svårt att dölja. Hört att magen blir större snabbare med andra barnet så kanske är det men känns så galet att den redan är så stor.

Yes. Andra barnet med och fruktansvärt svullen. Tränade regelbundet och var i viktnedgång med relativt platt mage innan vi plussade. Den är helt borta nu 🙈 

Dock har vi berättat för alla väsentliga så jag behöver inte dölja något. Däremot är det svårt att hitta byxor som sitter bekvämt. 
  • CharlotteT
    Evssi skrev 2025-04-06 07:39:26 följande:

Är det någon annan som känner att gravidsymptomen börjar försvinna? Jag känner mig helt plötsligt mycket piggare och illamående är bättre! Är i vecka 9 nu. 
    Det är ju skönt att känna sig piggare men blir orolig att något är fel, man överanalyserar ju allt just nu 😅

Upplevde två dagar där mitt illamående i princip försvann i vecka 9. Men nejdå, det kom tillbaka sen. Njut istället 🙂
Svar på tråden BF november 2025