Inlägg från: Anonym (Linn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linn)

Skärmfri barndom

Jag är helt för att visa barnen allt som finns runt om det i världen och hjälpa det att hitta andra intressen. Att däremot inte låta barnet uppleva det som andra barn får kommer tyvärr göra att det får lida socialt och akademiskt. Det är jätteviktigt att förstå hur det fungerar både gällande användande av datorer men även internet och säkerhet där. Om barnet är mer eller mindre nollställt på de områdena blir det ett lätt byte för onda avsikter tyvärr. Mina barn i trean och femman umgås mycket med vänner både i verkligheten s a s och online. Samt sportar. Om de skulle introduceras för skärmar först nu (utöver det de lär sig i skolan) så skulle de vara hopplöst efter sina jämnåriga. Nu är de istället väldigt medvetna på många plan, talar i stort sett flytande engelska och har relativt god omvärldskunskap. Det finns mycket som är bra med den digitala världen också, även om annat absolut bör vara prio.

• Anonym (Linn)

Det är förmodligen inte klasskompisarnas enda intresse men ibland kanske de vill umgås med skärm också? Om ditt barn är det enda i klassen som inte får använda skärm så kommer det att anses udda eller räknas bort. Mina barn har spelat en del de senaste dagarna mellan febertopparna  med klasskompisar (oskyldiga spel) när influensan härjar och halva klassen är hemma. De använder nu även nätet (ihop med kompisarna) för att hitta experiment att göra (enkla sådana som exempelvis inkluderar godisbitar eller annat som
    finns hemma). Jag tycker det är hel ok. De gillar även tutorials av olika slag gällande hur man tecknar eller annat pyssel. Jag önskar sådant hade funnits när jag var liten!

Spucks skrev 2025-03-09 08:06:07 följande:
    Om mina barns kompisarnas enda intresse är skärmar, behövs det inte skärmar för mitt barn utan andra kompisar.
  • Anonym (Linn)

Men då är de kanske ganska små? Knappast 9-10 år, eller? Om de kommunicerar helt via föräldrarna, alltså?
    här spelas det både onlinespel och brädspel f ö. De mer avancerade ihop med föräldrar för de yngre (eller om enstaka av 11-åringens kompisar är med, som inte har lika lätt för sig som övriga). Klassiska barnspel har de lämnat nu.

Anonym (Py) skrev 2025-03-09 08:41:28 följande:
    Här använder andra barn inte skärmar i den utsträckningen att någon hamnar utanför. Barnen kommunicerar fortfarande via föräldrar. Vissa spelar lite spel och möts där, men trivs lika bra med att komma hit och spela brädspel, gärna tillsammans med någon av oss föräldrar.
  • Anonym (Linn)

Av den anledningen är det viktigt att också vara utomhus för det är då vi tittar på riktigt långt håll. Ögonen behöver att man växlar mellan olika avstånd. (F ö ger bokläsning samma problem för ögonen kan ju vara bra att vara medveten om).

Anonym (Hmm) skrev 2025-03-09 16:26:34 följande:

Klart det är en skärm, men telefonen och paddan förstör barns syn. Vi har ju muskler i ögonen som adapterar sig till att titta på något nära. Minns en nyhet för kanske 2 år sedan att man ser stigande siffror på att barn behöver glasögon i större utsträckning nu än förr. Tror helt klart att det hör ihop med smartphone/platt-användningen. 

Bara jag ser till mig själv när jag på mitt förra jobb så Jobbade med handskanner som man stirrade på hela dagarna och jag blev mer närsynt. Sen när jag började plugga och bytte jobb började jag se bättre på längre håll igen 

Svar på tråden Skärmfri barndom