Inlägg från: Anonym (Py) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Py)

Skärmfri barndom

Vi har valt att inte ha särskilt mycket skärmar för barn. Barnen har inte tillgång till internet själva och har inga småskärmar, förutom nioåringen som har en telefon när hon är ensam hemma. Där kan man smsa och ringa. TV har de mer eller mindre fri tillgång till, men vi saknar streamingtjänster.

Barnen, 9 och 5 år, är inte ett dugg utanför på något sätt. Vi talar mycket om varför vi har valt som vi gjort och om både för- och nackdelar. Mina barn läser oerhört mycket och båda barnen har ett mycket avancerat språk för sin ålder. Nioåringen är alldeles hygglig i engelska, trots att hon inte använder skärmar. Min man, som faktiskt är flytande i engelska efter många år i ett engelsktalande land, låter hälsa att de barn som lärt sig engelska via plattan, inte alls är särskilt flytande, utan talar en slangengelska med mängder av fel.

Det är klart att det hade varit lättare för oss föräldrar att sätta en skärm i händerna på barnen. Inte minst vid långresor och restaurangbesök, där vi istället fått jobba för att aktivera barnen och hålla dem på gott humör. Jag tycker dock att vi har fått många fördelar av det. Vid yngsta barnets fotbollsträning i förmiddags, hörde jag ett gäng föräldrar beklaga sig över att deras barn inte vill gå ut i det fina vädret. De ville hellre sitta kvar hemma och spela. Mina ungar studsade ut. De ville så klart passa på att leka i det fina vädret, innan det blir kallare nästa vecka. Det visste mitt äldsta barn, som gärna lyssnar och läser nyheter och diskuterar vad som händer i världen. Allt detta utan skärmar. 

• Anonym (Py)
    Aliona skrev 2025-03-09 07:11:46 följande:
    TV-skärmen är väl också en skärm? Eller är den mindre skadlig? 

Den är absolut mindre skadlig! Dels är den mindre skadlig för ögonen. Barn idag blir närsynta tidigare och tidigare och boven är stirrandet på småskärmar. Små barn kommer också till ortoptist med symptom på översynthet, men har bara spända ögon av att ha stirrat på liten skärm. 

Det är också dåligt för kroppen. Min sjukgymnast berättar hur hon de senaste åren behandlat fler och fler barn med nack- och bröstryggsproblem. Problem som kommer av att de sitter med nedböjt huvud. 

Personligen tror jag också att en tv utan streamingtjänst, där programmet är slut när det är slut och inte återkommer förrän nästa vecka, är sundare än att ha tillgång till femtio avsnitt som bara kan rulla. Man lär sig vänta, längta och så gör man något annat när det roliga programmet är slut och det tråkiga tar vid. 

• Anonym (Py)
    Anonym (Linn) skrev 2025-03-09 08:29:40 följande:

Det är förmodligen inte klasskompisarnas enda intresse men ibland kanske de vill umgås med skärm också? Om ditt barn är det enda i klassen som inte får använda skärm så kommer det att anses udda eller räknas bort. Mina barn har spelat en del de senaste dagarna mellan febertopparna  med klasskompisar (oskyldiga spel) när influensan härjar och halva klassen är hemma. De använder nu även nätet (ihop med kompisarna) för att hitta experiment att göra (enkla sådana som exempelvis inkluderar godisbitar eller annat som
    finns hemma). Jag tycker det är hel ok. De gillar även tutorials av olika slag gällande hur man tecknar eller annat pyssel. Jag önskar sådant hade funnits när jag var liten!

Vi går till bibblan och lånar böcker med pyssel, experiment eller annat spännande. Det går utmärkt att läsa sig till i en bok också. Dessutom får man motion under promenaden dit och hem.
  • Anonym (Py)
    Anonym (Sparven) skrev 2025-03-09 08:38:02 följande:
    Bra där. Fortsätt med det. Poängen är att man inte ska utesluta skärmar och hämma sociala kontakter utan att se till så att barnen får en bred uppväxt.
    Här använder andra barn inte skärmar i den utsträckningen att någon hamnar utanför. Barnen kommunicerar fortfarande via föräldrar. Vissa spelar lite spel och möts där, men trivs lika bra med att komma hit och spela brädspel, gärna tillsammans med någon av oss föräldrar.
  • Anonym (Py)
    Anonym (Tess) skrev 2025-03-09 08:54:40 följande:
    Går du till biblioteket med ett febrigt barn? Det är faktiskt inte ok 
    Spelar du dum nu? Jag får hoppas det...

Självfallet går jag inte dit med ett febrigt barn. Då kan jag gå själv. Eller så får barnen ha det tråkigt. Febriga barn får absolut inte titta på liten skärm ändå, mina brukar ha huvudvärk vid feber och det lindras inte av att anstränga ögonen. En stunds bokläsning kan fungera ändå.
  • Anonym (Py)
    Aliona skrev 2025-03-09 09:22:25 följande:

Att det är bättre för ögonen håller jag med om, även om obegränsat tv-tittande inte heller är bra för ögonen. Man kan koppla paddan till tv-skärmen om man ska se på film så är det problemet löst.

Vad gäller nacke så får man se till att barnen har en bra position båda när de använder padda och tittar på tv. Vi har en skärmhållare så att skärmen kommer i bra position när barnet tittar på film, eller, som sagt, kopplar till tv?n. I övrigt ser jag faktiskt inte skillnaden.

Om vi benar ut farorna: 
    -Stillasittande. Man sitter lika stilla framför tv?n som framför paddan. 
    -Konkurrerar ut sociala aktiviteter. Oavsett om det är tv eller padda så kan man begränsa till lika lång tid. Ingen skillnad.
    -Försummar läxor. Samma sak där. Läxor först, sen tv/skärm. Ingen skillnad. 
    -Olämpligt innehåll. Absolut större risk med padda med internet, men som förälder kan man kontrollera vad barnet ser. Man kan för övrigt se exakt samma program på padda som på tv, plus andra. Man behöver inte kolla på tiktok och snabba youtube-klipp bara för att man kollar på padda. 

Sen finns det en hel del fördelar med padda istället för tv. Man har större utbud av vad man kan se. För vår del är padda absolut fördelaktigt för att vi kan se på filmer och program från andra hemlandet. Eftersom vårt barn får svenska överalltifrån så peioriterade vi filmer och barnprogram på andra hemspråket, vilket var ovärderligt för språkutvecklingen. Svenska program ser han ändå på förskolan och fritids. Vi använder också internet till att hitta information och dokumentärer om ämnen som kommer upp eller barnet visat intresse för, alltså ett styrt tittande. Sen finns det en hel del spel som utvecklar förmågor snarare än passivt tittande på tv. Man kan också anvånda mobilen till att fotografera och göra små läroböcker på olika tema, barnet kan få göra undersökningar ute och ta reda på saker genom bildsök, vi har använt skärmen till orientering, barnet gör små filmer, kompisarna kollar på musikvideos och övar båda på att sjunga och dansa med, och de har robotar som de programmerar och styr med mobilen. Till sist använder barnet mobilen för att facetima med släktingar och vänner runt om i världen. 

Själv ser vi aldrig på tv men vi använder padda och mobil. För oss överväger fördelarna nackdelarna med hästlängder. Men oavsett om man använder padda, mobil eller tv så är det viktigaste måttfullhet. Att ha obegränsad tillgång till media och skärmar tror jag inte är en bra strategi oavsett cad man använder dem till. 

Jag förstår inte varför du har ett så oerhört behov av att försvara dig inför mig? Är du nöjd med ditt val? Dåså.

Jag är nöjd med mitt val. Jag tycker att mina barn visar på stora färdigheter som flera andra barn saknar och det gör mig trygg i att jag gör rätt val för mitt barn.
  • Anonym (Py)
    Anonym (Linn) skrev 2025-03-09 09:51:04 följande:

Men då är de kanske ganska små? Knappast 9-10 år, eller? Om de kommunicerar helt via föräldrarna, alltså?
    här spelas det både onlinespel och brädspel f ö. De mer avancerade ihop med föräldrar för de yngre (eller om enstaka av 11-åringens kompisar är med, som inte har lika lätt för sig som övriga). Klassiska barnspel har de lämnat nu.

Som jag tidigare skrivit, äldsta är nio år.
  • Anonym (Py)
    Anonym (Linn) skrev 2025-03-09 16:42:30 följande:

Av den anledningen är det viktigt att också vara utomhus för det är då vi tittar på riktigt långt håll. Ögonen behöver att man växlar mellan olika avstånd. (F ö ger bokläsning samma problem för ögonen kan ju vara bra att vara medveten om).

Nej, böcker ger inte samma problem för ögonen som mindre skärmar gör. Böcker saknar dels det blå ljuset och har inte samma skarpa kontraster som en skärm har. Skarpa kontraster och pixlar gör att man anstränger ögonen mer än vad man gör vid vanlig bokläsning.

Sen är det alltid bra att vila ögonen efter cirka 20 minuter också när man läser, men ännu viktigare när man tittar på en liten skärm.
Svar på tråden Skärmfri barndom