Inlägg från: Spucks |Visa alla inlägg
  • Spucks

Skärmfri barndom

Både mitt nu vuxet barn och mitt lågstadiebarn växte/växer upp skärmfritt hemma och även utanför hemmet om jag kan bestämma. Inget konstigt med det - man sätter de inte framför en skärm helt enkelt.

Och nej, barnen blir inte slagspåsar, ensamma, utanför eller akademisk handikappade på grund av skärmfriheten. Varför skulle de bli det? Det är väl hellre de skärmberoende som blir det, de som inte har några intressen förutom skärmar, som aldrig leker med kompisar för skärmarna är viktigare, som inte kan koncentrera sig, osv.

• Spucks
    Anonym (Sparven) skrev 2025-03-09 07:53:10 följande:
    Min erfarenhet av sådana barn är att de hamnar efter socialt på ett sätt som vida överstiger vinsterna med skärmfriheten. Mycket bättre att vara restriktiv så att barnet kan dela intressen med vänner.
    Om mina barns kompisarnas enda intresse är skärmar, behövs det inte skärmar för mitt barn utan andra kompisar.
  • Spucks
    Anonym (Sparven) skrev 2025-03-09 08:16:09 följande:
    Varför skulle det var enda intresset?

Många gamear, tränar fotboll och innebandy t.e.x. 

Och alla andra har skärmar på fritiden om man nu inte letar något konstigt kollektiv.
    Du skrev att barnen utan skärmar får problem socialt då de inte delar intressen med kompisarna. Då antar jag att du utgår ifrån att skärmar är det enda intresse. Annars förstår jag inte din argumentation, för du tror väl inte att kompisar behöver dela alla intressen? Varför skulle ett barn bli utanför för den delar inte ett intresse av flera? Har dina barn fått sociala problem för de inte delar vartenda intresse deras kompisar har?
  • Spucks
    Anonym (Linn) skrev 2025-03-09 08:29:40 följande:

Det är förmodligen inte klasskompisarnas enda intresse men ibland kanske de vill umgås med skärm också? Om ditt barn är det enda i klassen som inte får använda skärm så kommer det att anses udda eller räknas bort. Mina barn har spelat en del de senaste dagarna mellan febertopparna  med klasskompisar (oskyldiga spel) när influensan härjar och halva klassen är hemma. De använder nu även nätet (ihop med kompisarna) för att hitta experiment att göra (enkla sådana som exempelvis inkluderar godisbitar eller annat som
    finns hemma). Jag tycker det är hel ok. De gillar även tutorials av olika slag gällande hur man tecknar eller annat pyssel. Jag önskar sådant hade funnits när jag var liten!

Mitt lågstadiebarn är nog det enda i klassen/kompiskretsen som inte får använda skärm. Mitt nu vuxet barn var nog också det enda. Ingen av dem var/är utanför.
    Inte heller har jag hört av andra skärmfira barn som var utanför. Det är alltid bara föräldrar av barn som får använda skärmar som påstår att barn som itne får det blir utanför - det visar ju hur besatt vissa föräldrar är av sina barns skärmar, när de tror att man inte ens kan ha kompisar om man inte använder skärmar.

Jag känner faktiskt bara ett enda barn som är lite utanför och knappt leker med någon. Det är ett grannbarn och anledningen att hen är utanför är inte att hen blir utesluten för att hen inte får använda skärmar, utan för att barnet är så skärmberoende att hen oftast föredrar att sitta hemma och titta på TV och spela med sin mobil (som hen fick som 7 åring) än att leka. Och när hen väl kommer ut för att leka, gör hen det i kanske 30 minuter, sedan drar det hem till skärmen igen. Barnet har inte heller någon fantasi, kommer inte på lekar själv.

Svar på tråden Skärmfri barndom