Inlägg från: Aliona |Visa alla inlägg
  • Aliona

Skärmfri barndom

Anonym (Py) skrev 2025-03-08 18:40:30 följande:

Vi har valt att inte ha särskilt mycket skärmar för barn. Barnen har inte tillgång till internet själva och har inga småskärmar, förutom nioåringen som har en telefon när hon är ensam hemma. Där kan man smsa och ringa. TV har de mer eller mindre fri tillgång till, men vi saknar streamingtjänster.

Barnen, 9 och 5 år, är inte ett dugg utanför på något sätt. Vi talar mycket om varför vi har valt som vi gjort och om både för- och nackdelar. Mina barn läser oerhört mycket och båda barnen har ett mycket avancerat språk för sin ålder. Nioåringen är alldeles hygglig i engelska, trots att hon inte använder skärmar. Min man, som faktiskt är flytande i engelska efter många år i ett engelsktalande land, låter hälsa att de barn som lärt sig engelska via plattan, inte alls är särskilt flytande, utan talar en slangengelska med mängder av fel.

Det är klart att det hade varit lättare för oss föräldrar att sätta en skärm i händerna på barnen. Inte minst vid långresor och restaurangbesök, där vi istället fått jobba för att aktivera barnen och hålla dem på gott humör. Jag tycker dock att vi har fått många fördelar av det. Vid yngsta barnets fotbollsträning i förmiddags, hörde jag ett gäng föräldrar beklaga sig över att deras barn inte vill gå ut i det fina vädret. De ville hellre sitta kvar hemma och spela. Mina ungar studsade ut. De ville så klart passa på att leka i det fina vädret, innan det blir kallare nästa vecka. Det visste mitt äldsta barn, som gärna lyssnar och läser nyheter och diskuterar vad som händer i världen. Allt detta utan skärmar. 

TV-skärmen är väl också en skärm? Eller är den mindre skadlig? 
  • Aliona

Det är svårt att ha helt skärmfritt liv för barn, för även om ni har skärmfritt hemma så använder förskolan, skolan och fritids ganska mycket skärm. Sen är det högst troligt att barnen rwdan i ganska låg ålder har kompisar som har tillgång till skärm och de får tex spela när de är där. Jag tror det hände när mitt barn var 4-5 första gången att han följt med förskolekompis hem och fått spela. Vi valde själva att se genom fingrarna på det för vi tyckte att kompisar är viktigare än skärmfritt, och det handlar om enstaka tillfällen. 

Oavsett om man vill ha skärmfritt eller begränsad tillgång så tror jag att det viktigaste är att barnet har skärmfria aktiviteter båda utanför huset och hemma så att det inte finns så mycket behov eller tid att sakna skärm. Om ni är ute mycket, sportar, cyklar, är i naturen osv så blir det naturligt skärmfritt. Hemma kan ni läsa, ha mycket pussel, lego, pärlplattor, pyssel osv som tar upp tiden, och involvera barnet i hushållsarbetet, båda med att tex laga mat tillsamnans och att barnet har egna uppgifter de är ansvariga för. 

Det framgår inte riktigt i din ts varför ni vill ha en skärmfri barndom, om det är pga stillasittande, farorna för ögonen och hjärnan eller rädsla för olämpligt innehåll. Det finns ju en hel del bra saker med skärmar också, som tex lärorika barnprogram och utvecklande spel. Beroende på orsaken till varför ni inte vill ha skärmar så kan man också ha en kompromiss där viss skärmanvändning är ok, tex under begränsad tid eller kontrollerat innehåll. 

• Aliona
    Anonym (Py) skrev 2025-03-09 08:20:19 följande:

Den är absolut mindre skadlig! Dels är den mindre skadlig för ögonen. Barn idag blir närsynta tidigare och tidigare och boven är stirrandet på småskärmar. Små barn kommer också till ortoptist med symptom på översynthet, men har bara spända ögon av att ha stirrat på liten skärm. 

Det är också dåligt för kroppen. Min sjukgymnast berättar hur hon de senaste åren behandlat fler och fler barn med nack- och bröstryggsproblem. Problem som kommer av att de sitter med nedböjt huvud. 

Personligen tror jag också att en tv utan streamingtjänst, där programmet är slut när det är slut och inte återkommer förrän nästa vecka, är sundare än att ha tillgång till femtio avsnitt som bara kan rulla. Man lär sig vänta, längta och så gör man något annat när det roliga programmet är slut och det tråkiga tar vid. 

Att det är bättre för ögonen håller jag med om, även om obegränsat tv-tittande inte heller är bra för ögonen. Man kan koppla paddan till tv-skärmen om man ska se på film så är det problemet löst.

Vad gäller nacke så får man se till att barnen har en bra position båda när de använder padda och tittar på tv. Vi har en skärmhållare så att skärmen kommer i bra position när barnet tittar på film, eller, som sagt, kopplar till tv?n. I övrigt ser jag faktiskt inte skillnaden.

Om vi benar ut farorna: 
    -Stillasittande. Man sitter lika stilla framför tv?n som framför paddan. 
    -Konkurrerar ut sociala aktiviteter. Oavsett om det är tv eller padda så kan man begränsa till lika lång tid. Ingen skillnad.
    -Försummar läxor. Samma sak där. Läxor först, sen tv/skärm. Ingen skillnad. 
    -Olämpligt innehåll. Absolut större risk med padda med internet, men som förälder kan man kontrollera vad barnet ser. Man kan för övrigt se exakt samma program på padda som på tv, plus andra. Man behöver inte kolla på tiktok och snabba youtube-klipp bara för att man kollar på padda. 

Sen finns det en hel del fördelar med padda istället för tv. Man har större utbud av vad man kan se. För vår del är padda absolut fördelaktigt för att vi kan se på filmer och program från andra hemlandet. Eftersom vårt barn får svenska överalltifrån så peioriterade vi filmer och barnprogram på andra hemspråket, vilket var ovärderligt för språkutvecklingen. Svenska program ser han ändå på förskolan och fritids. Vi använder också internet till att hitta information och dokumentärer om ämnen som kommer upp eller barnet visat intresse för, alltså ett styrt tittande. Sen finns det en hel del spel som utvecklar förmågor snarare än passivt tittande på tv. Man kan också anvånda mobilen till att fotografera och göra små läroböcker på olika tema, barnet kan få göra undersökningar ute och ta reda på saker genom bildsök, vi har använt skärmen till orientering, barnet gör små filmer, kompisarna kollar på musikvideos och övar båda på att sjunga och dansa med, och de har robotar som de programmerar och styr med mobilen. Till sist använder barnet mobilen för att facetima med släktingar och vänner runt om i världen. 

Själv ser vi aldrig på tv men vi använder padda och mobil. För oss överväger fördelarna nackdelarna med hästlängder. Men oavsett om man använder padda, mobil eller tv så är det viktigaste måttfullhet. Att ha obegränsad tillgång till media och skärmar tror jag inte är en bra strategi oavsett cad man använder dem till. 

• Aliona
    Anonym (Tess) skrev 2025-03-09 09:01:33 följande:

Ja då går det ju bra. Här där jag bor har alla mobil i tvåan och ingen bestämmer träff via föräldrarna längre.

Mina barn har dock så mycket spring i benen att de sällan fastnar en längre tid framför en skärm. De få gånger de fastnar är det lätt att bryta, det räcker att jag eller pappan erbjuder oss att göra något tillsammans. Andra barn kan ha svårare att lägga ifrån sig skärmen, man vet ju inte på förväg vilket barn man får.

Det bästa föräldraskapet är i mitt tycke flexibelt och utan alltför många orubbliga principer. 

Vad olika det verkar vara i olika grupper. I min sons klass, en tvåa, är det bara ett par barn som har smartwatch och ingen som har mobil vad jag vet. De som har smartwatch har skilda föräldrar så föräldrarna vill kunna kommunicera direkt med barnen. Ingen av sonens kompisar kommunicerar eller bestämmer träff direkt med varandra utan det går via föräldrar. De närmsta kompisarma har heller inte tillgång till skärm så när de leker är de och åker sparkcykel, byter fotbollskort eller något annat. Jag antar att det kommer snart men så här i slutet av tvåan är det ingen av barnen i sonens kompiskrets som har mobil. 
  • Aliona
    Anonym (Py) skrev 2025-03-09 09:28:08 följande:
    Jag förstår inte varför du har ett så oerhört behov av att försvara dig inför mig? Är du nöjd med ditt val? Dåså.

Jag är nöjd med mitt val. Jag tycker att mina barn visar på stora färdigheter som flera andra barn saknar och det gör mig trygg i att jag gör rätt val för mitt barn.
    Jag försvarar mig inte. Jag diskuterar en fråga som ts har ställt, och som jag också tycker är intressant och inte helt lätt. Det finns argument för och emot skärmanvändning och det är vad vi diskuterar här. 
  • Aliona

Jag kom att tänka på ett tips jag läste i tidningen häromdagen. Det var att ha en korg med speciella leksaker som man tar fram enbart när man tex behöver ringa samtal, laga mat eller ansra stunder då man vill distrahera barnet, alltså då många tar fram skärmen. 

Svar på tråden Skärmfri barndom