Inlägg från: Anonym (Sparven) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sparven)

Skärmfri barndom

Alvarsmamma skrev 2025-03-08 17:46:40 följande:
    Skärmfri barndom

Hej! 

Jag och min sambo vill gärna att vår son ska få växa upp i en så skrämfri miljö som möjligt men förstår ju såklart att han kommer att påverkas av den yttre miljön med förskola, kompisar och kusiner. Har ni några matnyttiga tips för oss? Helst skulle vi ju inte vilja sätta en platta/mobil i handen på honom förrän han är typ 10 minst 🙈

Mvh Nybliven morsa 

Min erfarenhet av sådana barn är att de hamnar efter socialt på ett sätt som vida överstiger vinsterna med skärmfriheten. Mycket bättre att vara restriktiv så att barnet kan dela intressen med vänner.
  • Anonym (Sparven)
    Spucks skrev 2025-03-09 08:06:07 följande:
    Om mina barns kompisarnas enda intresse är skärmar, behövs det inte skärmar för mitt barn utan andra kompisar.
    Varför skulle det var enda intresset?

Många gamear, tränar fotboll och innebandy t.e.x. 

Och alla andra har skärmar på fritiden om man nu inte letar något konstigt kollektiv.
  • Anonym (Sparven)
    Anonym (Py) skrev 2025-03-09 08:20:19 följande:

Den är absolut mindre skadlig! Dels är den mindre skadlig för ögonen. Barn idag blir närsynta tidigare och tidigare och boven är stirrandet på småskärmar. Små barn kommer också till ortoptist med symptom på översynthet, men har bara spända ögon av att ha stirrat på liten skärm. 

Det är också dåligt för kroppen. Min sjukgymnast berättar hur hon de senaste åren behandlat fler och fler barn med nack- och bröstryggsproblem. Problem som kommer av att de sitter med nedböjt huvud. 

Personligen tror jag också att en tv utan streamingtjänst, där programmet är slut när det är slut och inte återkommer förrän nästa vecka, är sundare än att ha tillgång till femtio avsnitt som bara kan rulla. Man lär sig vänta, längta och så gör man något annat när det roliga programmet är slut och det tråkiga tar vid. 

Ja, man behöver inte vara Einstein för att förstå att det är mer skadligt att kolla på Youtube shorts än att se en film. Nästan så jag funderar på om film kan vara bra då barnen tvingas att hålla koncentrationen under lång tid. Många barn klarar inte att se film då de fått så dålig koncentrationsförmåga 
  • Anonym (Sparven)
    Anonym (Linn) skrev 2025-03-09 08:29:40 följande:

Det är förmodligen inte klasskompisarnas enda intresse men ibland kanske de vill umgås med skärm också? Om ditt barn är det enda i klassen som inte får använda skärm så kommer det att anses udda eller räknas bort. Mina barn har spelat en del de senaste dagarna mellan febertopparna  med klasskompisar (oskyldiga spel) när influensan härjar och halva klassen är hemma. De använder nu även nätet (ihop med kompisarna) för att hitta experiment att göra (enkla sådana som exempelvis inkluderar godisbitar eller annat som
    finns hemma). Jag tycker det är hel ok. De gillar även tutorials av olika slag gällande hur man tecknar eller annat pyssel. Jag önskar sådant hade funnits när jag var liten!

Ja, att leva som på 1800-talet när vi lever på 2000-talet är en dålig idéäven om det finns vissa fördelar med det också.

Det blir lite som att inte se skogen för alla träden. 
  • Anonym (Sparven)
    Anonym (Py) skrev 2025-03-09 08:36:09 följande:
    Vi går till bibblan och lånar böcker med pyssel, experiment eller annat spännande. Det går utmärkt att läsa sig till i en bok också. Dessutom får man motion under promenaden dit och hem.
    Bra där. Fortsätt med det. Poängen är att man inte ska utesluta skärmar och hämma sociala kontakter utan att se till så att barnen får en bred uppväxt.
  • Anonym (Sparven)
    Anonym (Py) skrev 2025-03-09 08:41:28 följande:
    Här använder andra barn inte skärmar i den utsträckningen att någon hamnar utanför. Barnen kommunicerar fortfarande via föräldrar. Vissa spelar lite spel och möts där, men trivs lika bra med att komma hit och spela brädspel, gärna tillsammans med någon av oss föräldrar.
    Ja,men då så. Då lever du som jag och flera med mig yrkar för i den här tråden.

Förbjud inte skärmar men kom med alternativ så att skärmarna får en mindre roll.
Svar på tråden Skärmfri barndom