Anonym (Py) skrev 2025-03-09 08:20:19 följande:
Den är absolut mindre skadlig! Dels är den mindre skadlig för ögonen. Barn idag blir närsynta tidigare och tidigare och boven är stirrandet på småskärmar. Små barn kommer också till ortoptist med symptom på översynthet, men har bara spända ögon av att ha stirrat på liten skärm.
Det är också dåligt för kroppen. Min sjukgymnast berättar hur hon de senaste åren behandlat fler och fler barn med nack- och bröstryggsproblem. Problem som kommer av att de sitter med nedböjt huvud.
Personligen tror jag också att en tv utan streamingtjänst, där programmet är slut när det är slut och inte återkommer förrän nästa vecka, är sundare än att ha tillgång till femtio avsnitt som bara kan rulla. Man lär sig vänta, längta och så gör man något annat när det roliga programmet är slut och det tråkiga tar vid.
Ja, man behöver inte vara Einstein för att förstå att det är mer skadligt att kolla på Youtube shorts än att se en film. Nästan så jag funderar på om film kan vara bra då barnen tvingas att hålla koncentrationen under lång tid. Många barn klarar inte att se film då de fått så dålig koncentrationsförmåga