Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

För er som undrar varför många bojkottar varor från USA

Themis skrev 2025-03-12 20:06:08 följande:

Vill man stötta Kanada, eller Ukraina, eller fortsatt demokrati i USA, så sök gärna upp en bojkottgrupp på facebook och se vad du kan bidra med.

Bojkotta varor från USA

heter den svenska gruppen.

World boycott USA

postades ovan inlägg i.

Tack! Väldigt informativ text. Läste hela med ett växande intresse ju längre jag kom. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Mini) skrev 2025-03-14 08:05:34 följande:
    Jag tror faktiskt inte att företagen inte bryr sig. Har konsumenterna väl lärt sig att köpa produkter med annat ursprung än usa så kan det vara svårt att få tillbaka kunderna senare. Det är många varumärken som nu smutsas ner pga usa:s politik. Även usa som resmål och överhuvudtaget allt som har kopplingar dit. Ta t ex investeringar i amerikanska bolag, då gäller det inte den moraliska biten utan att deras börser dyker. Alltså dras investeringar bort från usa.
    USA bråkar med många länder nu och givetvis blir det kännbart när alla dess länder biter tillbaka genom att bojkotta amerikanska varor och tjänster.

Vi andra är så oerhört många fler att vi kan handla med varandra utan att sakna handeln med USA så mycket. USA blir den som kommer att lida mest av de murar de bygger upp mot omvärlden.
  • nihka
    Mentat skrev 2025-03-15 07:24:19 följande:
    Som vanligt klarar du inte av att läsa innantill. Att inte bohkotta Kina är fullt rimligt om man gillar kommunistdiktaturen men den andra möjligheten, som du tydligen inte begrep, är att man är inkonsekvent.
    Som vanligt klarar du inte att att formulera ett inlägg som du inte sedan hävdar betyder något annat än det som står.

"
    Samtidigt är det oerhört inkonsekvent att bojkotta USA pga att man inte gillar deras politik men inte göra detsamma mot Kina - vad man säger då är att man inte har några invändningar mot kommunistdiktaturens förtryck, bara mot att USA valde "fel".

För all del, är man kommunist själv är det förstås en rimlig inställning. Om inte, så inte."

Nej, man är inte varken inkonsekvent och/eller kommunist om man inte bojkottar USA utan att bojkotta Kina.

Det finns orsaker till varför man bojkottar ett land utan att bojkotta alla länder man har synpunkter om utan att man är inkonsekvent och/eller kommunist.

En av orsakerna är vilken nytta man tänker sig att bojkotten skulle göra och den förväntade responsen i landet. Med en USA-bojkott stödjer man den halvan av den amerikanska befolkningen som är emot Trumps sätt att styra landet och som har möjlighet och vill påveka politiken inifrån till en återgång till demokratiska värden och samarbete inom västvärlden.

• nihka
    Tow2Mater skrev 2025-03-20 00:42:45 följande:
    Då har du inte läst om syndromet. Du verkar förstå fel.
    Då har du inte läst om opposition. Du verkar förstå fel.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2025-03-20 01:24:15 följande:
    Om det är opposition tycker jag synd om er.
    Den som inte stödjer styret kallas opposition och man har ingen sjukdom om man inte gillar hur landet styrs och ideologin bakom besluten.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2025-03-20 20:19:27 följande:
    Jo jag förstår det. Du pratar om opposition, det är inte samma sak som TDS vilket jag pratar om.

TDS:
    "Trump Derangement Syndrome (TDS) är ett mentalt tillstånd där en person har drivits till vansinne på grund av sin motvilja mot Donald Trump, till den grad att de kommer att överge all logik och förnuft."
    "Om Trump meddelade att han donerade varje dollar han någonsin tjänat, skulle TDS-drabbade antyda att han höll på med något skändligt, enligt TDS:s logik. Det finns ingenting ? inte en. sak. ? att Trump kunde göra eller säga att det skulle tas emot positivt" (link jag gav)

Opposition:
    "att granska och kritisera regeringen samt att formulera, och erbjuda medborgarna, politiska alternativ." (Wiki)
    TDS är påhittat av republikaner som inte tål kritik från oppositionen mot sin guru Trump.
  • nihka
    Anonym (Mini) skrev 2025-03-21 06:59:17 följande:
    Jo, fast skrattet fastnar liksom i vrångstrupen eftersom det som sker är oerhört allvarligt. Men visst, när man trodde att man inte kunde bli förvånad mer så blir man det. Det är ett sekt-tänk som iaf jag inte trodde var möjligt utanför just märkliga små religösa grupperingar. Det som skedde i nazityskland är så länge sen när folk inte hade tillgång till information som idag. Eller så är det faktiskt lättare att sprida budskap som trumppropagandan trots dagen grad av upplysning. Funderar över om förklaringen ligger i att det inte är dom skarpaste intellekten som följer sektledarna. Lite som att vissa vill tro på bantningspiller-scams, man vill så gärna få quick fixes på problem att man kopplar bort sitt kritiska tänkande. Om man ens hade så stort till att börja med.
    Tror det beror på att vissa tror på det på riktigt och det är ju inte så clever, men att ännu fler låter det vara eller mer eller mindre stöttar för att det gagnar saken.

Trump är ansiktet utåt på den nya moralen som innebär att alla medel är tillåtna för att nå dit du vill. Alltså ingen moral då ändamålet alltid helgar medlen hur än smutsiga de är.

Trump har ju själv uttryckt det med: "He who saves his Country does not violate any Law.?

Det går ju inte att vara mer tydlig med att man anser att man står över precis alla lagar och det visar han ju också gång på gång med handling.
  • nihka
    Anonym (Mini) skrev 2025-03-21 14:28:40 följande:
    Jo det är en mer nyanserad beskrivning med dom som faktiskt tror på det och resten som glider med. Och dom som inte bryr sig om vilket. Men Trumps språk är märkligt och svårlyssnat, som riktat till barn med upprepningar och simpla meningar som inte beskriver rätt. Som en donkenburgare man inte ens behöver tänder för att kunna äta. Enklaste budskapen, rätt nedvärderande mot amerikanska folket imo. I en diskussion om tariffs där trump sa att han *trodde* att dom funkar på ett visst sätt, han bryr sig inte ens om att låtsas att det spelar nån roll vad han säger.

Yes, man ska ta vad som går, gärna från utsatta, noll problem.
    Det är ju inte bistånd utan utpressning - metoder Trump har använt i sina fastighetsaffärer sedan lång tid tillbaka. Värsta maffiametoderna.
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-21 16:23:39 följande:

Visst är Trump en despot.
    Det är Kinas Xi också. 
    Om man bojkottar varor från USA vore det då märkligt att köpa varor från Kina som har mycket mindre demokrati och yttrandefrihet och medborgerliga rättigheter än vad USA har. 
    Kinesiska fartyg har en konstig vana att råka tappa sina ankare i Östersjön just ovanför viktiga informationskablar och sen inte märka detta utan låta dem släpa 10 timmar tills kablen är helt förstörd. 
    Kina gör stora militärövningar tillsammans med Ryssland och Iran, och samarbetar på alla möjliga sätt med Ryssland och Iran. 
    Så varför bojkotta USA men handla från Kina?

Ryssland och Kina i nya militära övningar - Dagens PS
    » Ryssland, Kina och Iran övar till havs

Försvarsanställda rekommenderas sedan en tid tillbaka att helt avstå resor till Ryssland, Kina, Iran och Belarus.
    Påtryckningar - Försvarsmakten

Det ena utesluter väl inte det andra. Det står var och en fritt att bojkotta både USA och Kina och Ryssland, vilket också görs. Det nya i sammahanget är att bojkotta USA. Det har ju inte funnits så mycket anledning tidigare.
Svar på tråden För er som undrar varför många bojkottar varor från USA