Inlägg från: Anonym (Mini) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mini)

För er som undrar varför många bojkottar varor från USA

Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-13 19:30:45 följande:
    Varor att bojkotta

Tesla: Amerikanska bilar, inklusive elbilar som Tesla.

Netflix: Streamingtjänster från USA.

Coca-Cola: Populära drycker som Coca-Cola, Pepsi och Dr Pepper.

Förpackade livsmedel: Produkter som Pringles, Doritos, Kellogg?s Corn Flakes och Hershey?s choklad.

Hygienprodukter: Colgate tandkräm, Gillette rakhyvlar och Head & Shoulders schampo.

Glass: Ben & Jerry?s och Häagen-Dazs.

Kaffe: Starbucks och Gevalia.

Övrigt: Red Bull, Oreo och Snickers
    Är inte Red bull Österikiskt/thailändskt? Eller finns det en annan bolagsstruktur som äger tro...
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-13 21:28:44 följande:
    Ja. Jag kollade lite närmare och det ser ut att du har rätt. Jag ber om ursäkt. Jag var ganska säker på att RedBull var amerikanskt.
    Behövs ingen ursäkt, jag var bara fundersam om det fanns en bolagsstruktur jag missat :) Men såklart vill man ju inte bojkotta fel saker.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-03-13 19:39:41 följande:
    Företagen bryr sig knappast. Om jag bryr mig eller inte spelar ingen större roll i just detta sammanhang. Ge det ett par veckor så är allt som vanligt igen.
    Jag tror faktiskt inte att företagen inte bryr sig. Har konsumenterna väl lärt sig att köpa produkter med annat ursprung än usa så kan det vara svårt att få tillbaka kunderna senare. Det är många varumärken som nu smutsas ner pga usa:s politik. Även usa som resmål och överhuvudtaget allt som har kopplingar dit. Ta t ex investeringar i amerikanska bolag, då gäller det inte den moraliska biten utan att deras börser dyker. Alltså dras investeringar bort från usa.
  • Anonym (Mini)
    Tyra myra skrev 2025-03-15 13:58:05 följande:

Ärligt talat har jag aldrig varit speciellt förtjust i Amerikanska varor. De har inte haft vare sig kvalitet eller varit prisvärda.   

Samma. Är svag för cola zero dock, det svider lite :)

Sen, har en del sportutrustning som är amerikansk, skulle inte köpa det idag men det jag har kommer att räcka länge. Det svåraste är teknologibiten. Jag använder t ex instagram och har mastercard. 
  • Anonym (Mini)
    AndreaBD skrev 2025-03-15 17:12:08 följande:
    Har du provat Lidls cola zero? Visserligen, deras cola light var ännu bättre, men den finns inte längre. Nu finns bara zero och "näst". 
    Just det, brukade köpa lighten för några år se, kan testa igen. Tack
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-03-15 19:49:11 följande:
    Det är bra att du tror på detta och att det gör skillnad. Själv tror jag att det funkar ungefär som ett nyårslöfte på gymmet. Första veckorna är det världens aktivitet för att efter ett par veckor rinna ut i sanden.
    Några banker har höjt den rörliga räntan, frågan är om fler kommer att följa efter. Det mesta tyder på att riksbanken inte kommer att göra fler räntesänkningar i år och jag hoppas att det inte kommer höjningar. Som en följd av styret(?) i väst. När det blir mer kännbart i svenskarnas ekonomi så tror jag att folk blir motiverade att inte skicka in pengar i USA.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Trötter) skrev 2025-03-15 16:47:22 följande:
    Är inte det svårt att generalisera på det viset?
    Vi importerar ju olika läkemedel, vaccin, elektronik. Vi har Google, sociala medier. Eller pratar vi bara typ majs och coca cola?

Din dator har väl inte Windows eller en CPU från Intel eller AMD heller? :)
    Frågan är hur svårt det skulle vara att göra sig av med kopplingar och beroenden till USA. Sociala medier och tjänster som google borde gå att styra om även om det inte är lätt alls.

Använde linux för många år sen, ubuntu t ex är en windows-lik distribution som utvecklas i uk. Cpu:er finns ju från japanska och europeiska tillverkare. Telefoner är knepigt men finns kinesiska med os som inte är android. Men Kina.

Jag tänker att det är klokt att minimera kopplingar till usa eftersom det bevisligen återkommande ggr kan röstas fram presidenter där som saknar alla hästar i stallet. Och det kan vara farligt.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-03-16 21:31:19 följande:
    Att jämföra Trump med Hitler påvisar bara hur verklighetsfrånvänd och påverkad man är av det mediala klimatet vi har här i Sverige.

Hitler tog i princip över hela Europa med våld. I kriget dog nästan 50miljoner människor varav 6miljoner judar som fördes till arbetsläger där dom slet ut guldtänder och annat av värde och gasade och grävde ner dom.

Kan bara en smärre överdrift att jämföra Trump med Hitler, eller?
    Du menar att hitler startade med det du beskriver?
  • Anonym (Mini)
    Tow2Mater skrev 2025-03-16 23:13:31 följande:

?You could call it a madness, I?ll call it a plan,? Bessent said. ?With President Trump, it?s never in a straight line. But look, he harassed and harangued our European allies and everyone said ?oh you can?t be mean to them,? but it?s kind of like tough love with a family member when you tell a relative, ?I?m not supporting you anymore, get off the sofa and get a job.? But he cajoled and harassed the Europeans, and for the first time in 25 years the Germans are breaking open the piggy bank and they?re taking off the debt break and they?re going to do their fair share of military spending. Five presidents could not get them to do it, and President Trump has done it. It?s the same thing here. With tariffs, the American workers?it started with this China shock in 2004 when working Americans had not seen the real wage increases. They?ve seen good-paying manufacturing jobs disappear. They?ve seen their communities get hit.?

www.breitbart.com/politics/2025/03/16/exclusive-treasury-secretary-scott-bessent-details-trumps-tariff-plans-there-will-be-no-tariffs-for-companies-that-move-their-manufacturing-here/

Vad är priset för det, det är en tanke värd att ställa sig.
  • Anonym (Mini)
    Tow2Mater skrev 2025-03-16 23:25:20 följande:
    Hittills helt ok.
    Just det, hittills.
Svar på tråden För er som undrar varför många bojkottar varor från USA