• Anonym (Q)

Barn med ADHD och styrketräning på gym, funkar det? Erfarenheter tack.

Motion och fysisk träning brukar bara vara positivt för personer med ADHD. Till och med nödvändigt för vissa.

Om gym kommer att funka för just din dotter är kanske inte så lätt att veta. Jag har två söner med ADHD och en av dem tränar på gym och den andra skulle hellre göra nästan vad som helst annat. Med utgångspunkt från detta, så här är mina reflektioner:

Det jag kan se som nackdelar med gym i kombination med ADHD är att det är väldigt självstyrt och det kan vara svårt om impulskontrollen och fokus sviktar. I ditt fall så kommer tjejen att träna med en vuxen så då kan den vuxne ta på sig de bitarna, men lite mer långsiktigt kan det kanske vara ett hinder för att hon ska fortsätta med träningen. En annan nackdel är att det är inomhus - motion utomhus ger två flugor i en smäll när det gäller välmående för mina söner.

Positivt är att det är helt individuellt och så anpassningsbart som det bara går. Det kan också vara en träningsform som är nästan meditativ i sin utformning, med anding och lugn inbyggt. Det kan vara väldigt positivt för en liten ADHD-hjärna på högvarv.

Ett tips är att använda en app som kan "gamify" träningen. Det finns säkert flera, men en som vi har använt, bla till träning, är EpicWin.

Svar på tråden Barn med ADHD och styrketräning på gym, funkar det? Erfarenheter tack.