Hur överlever man trotsen?
Mitt största tips är att ta inget personligt. Det är normalt med trots men kan vara lite jobbigt som förälder att utstå.
Sen är ju alla barn olika. Jag har 2 pojkar och 2 flickor födda tätt. Upplever mer att de kan bråka med varandra mer i perioder så jag tror vi har mindre trots pga det mycket. Men det är ju mycket att avstyra bråk.
Att man får sig någon smäll här och där är inte hela världen, jag har själv fått någon hårtuss bortslitet av ett arg barn. Man får tänka att de är små och inte kan hantera sina känslor ännu, de gör det inte för att vara elaka utan det sker i stundens hetta.
Så tror man tar sig igenom trots bäst genom att ha tålamod, ta inget personligt, acceptera att det är en normal utvecklingsfas. Det går över rätt vad det är och då minns man knappt den trotsiga tiden sen Det hör nog till att bli lite härdad som förälder med, man utvecklas ju mycket själv.
Annat är ordentlig och mättande mat, stimulera med lite svårare böcker mm. Det har fått mina barn glömma bråken för en stund. Mina barn älskar blodpalt och blir väldigt mätta och nöjda efter sån måltid så blir mycket blodpalt hos oss när de är på bråkhumör